Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip :: Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 /
"In the Italian theory of art of the Renaissance, the term chiaroscuro refers to the articulation of sculptural qualities, i.e. rilievo. By contrast, paintings in the northern Alpine region tended to create the depth by using light-dark effects. The book deals with chiaroscuro as an aesthetic p...
Gespeichert in:
Weitere Verfasser: | , , , |
---|---|
Format: | Elektronisch E-Book |
Sprache: | German English French |
Veröffentlicht: |
Berlin ; Boston :
De Gruyter,
[2018]
|
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
Zusammenfassung: | "In the Italian theory of art of the Renaissance, the term chiaroscuro refers to the articulation of sculptural qualities, i.e. rilievo. By contrast, paintings in the northern Alpine region tended to create the depth by using light-dark effects. The book deals with chiaroscuro as an aesthetic principle, which should be understood as the key signature of European art history as a whole between 1300 and 1600"-- |
Beschreibung: | 1 online resource (426 pages) : illustrations (some color), facsimiles |
Bibliographie: | Includes bibliographical references and index. |
ISBN: | 9783110547351 311054735X 9783110547320 3110547325 |
Internformat
MARC
LEADER | 00000cam a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | ZDB-4-EBA-on1083671194 | ||
003 | OCoLC | ||
005 | 20241004212047.0 | ||
006 | m o d | ||
007 | cr cnu---unuuu | ||
008 | 190131s2018 gw ah ob 001 0 ger d | ||
040 | |a N$T |b eng |e rda |e pn |c N$T |d DEGRU |d OCLCF |d U3W |d OCL |d OCLCQ |d OCLCO |d OCLCQ |d OCLCO |d OCLCL | ||
019 | |a 1054880626 | ||
020 | |a 9783110547351 |q (electronic bk.) | ||
020 | |a 311054735X |q (electronic bk.) | ||
020 | |a 9783110547320 | ||
020 | |a 3110547325 | ||
020 | |z 9783110500356 | ||
020 | |z 3110500353 | ||
024 | 7 | |a 10.1515/9783110547320 |2 doi | |
035 | |a (OCoLC)1083671194 |z (OCoLC)1054880626 | ||
041 | 0 | |a ger |a eng |a fre | |
043 | |a e-it--- | ||
050 | 4 | |a N6915.5.C45 |b C45 2018eb | |
072 | 7 | |a N |2 lcco | |
072 | 7 | |a ART |x 015000 |2 bisacsh | |
082 | 7 | |a 709.45/0902 |2 23 | |
084 | |a ART000000 |a ART015000 |a ART007000 |a ART015080 |a ART051000 |2 bisacsh | ||
049 | |a MAIN | ||
245 | 0 | 0 | |a Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip : |b Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 / |c Claudia Lehmann, Norberto Gramaccini, Johannes Rössler und Thomas Dittelbach (Hrsg.). |
264 | 1 | |a Berlin ; |a Boston : |b De Gruyter, |c [2018] | |
264 | 4 | |c ©2018 | |
300 | |a 1 online resource (426 pages) : |b illustrations (some color), facsimiles | ||
336 | |a text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a computer |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a online resource |b cr |2 rdacarrier | ||
347 | |a text file | ||
347 | |b PDF | ||
504 | |a Includes bibliographical references and index. | ||
505 | 0 | 0 | |t Helldunkel statt Farbe. Sind niederländische Grisaillemalereien eine Schwierigkeit oder eine Leichtigkeit? / |r Stephan Kemperdick -- |t Peint à ymaiges de blanc et de noir. Beobachtungen zum chiaro e scuro der Grisaille in der niederlàndischen Buchmallerei / |r Joris Corin Heyder -- |t Sandro Botticelli als Apelles und als Grisaillemaler. Petronius' "Monocremos" als Inspiration für die Selbsttreferentialität der Malerei? / |r Frank Zöllner -- |t Das Helldunkel, das Verhältnis von Natur und Kunst und die Frage der materia bei Leon Battista Alberti / |r Jennifer Bleek -- |t Scholastic Aesthetics and the medieval 'origins' of relief/rilievo / |r Christopher R. Lakey -- |t Helldunkelrelief. Leonardos da Vinci anima della pittura und Aristoteles' Poetik / |r Albert Boesten-Stengel -- |t Emphasis. On light, dark, and distance / |r David Summers -- |t Three types of Chiaroscuro and their artistic contexts in European and Chinese painting / |r Hu Wei -- |t Tratti, che servono per l'ombre. Drei Deutungsansätze frühneuzeitlicher Betrachtung von Schraffur und chiaroscuro / |r Elvira Bojilova -- |t Am Übergang zum Sichbaren. Graphische Techniken und das Helldunkel / |r Iris Brahms -- |t Farbe, Gold und Teig. Druckgraphische Experimente im 15. und 16. Jahrhundert / |r Lothar Schmitt -- |t Hell/Dunkel/Grau. Rilievo schiacciato und chiaroscuro / |r Iris Wenderholm -- |t Chiaroscuro- A matter of light and dark? Some remarks on sexteenth-century sculpture and the language of art north of the Alps / |r Emile van Binnebeke -- |t Gravures en couleurs "XXL". Une monumentalité picturale? / |r Séverine Lepape -- |t Farbreduktion und Fiktionalität in der Skulptur und den graphischen Künsten des 15. und 16. Jahrhunderts / |r Britta Dümpelmann -- |t Studien in Terra verde. Bedeutungsebenen grünmonochromer Malerei der italienischen Renaissance / |r Almut Schäffner-Knoblach -- |t Emphatic presence: Architectural chiaroscuro / |r Mari Yoko Hara -- |t Istoriette di chiaroscuro. Monochromatic details in Roman fresco decoration of the sixteenth century / |r Monica Latella. |
520 | |a "In the Italian theory of art of the Renaissance, the term chiaroscuro refers to the articulation of sculptural qualities, i.e. rilievo. By contrast, paintings in the northern Alpine region tended to create the depth by using light-dark effects. The book deals with chiaroscuro as an aesthetic principle, which should be understood as the key signature of European art history as a whole between 1300 and 1600"-- |c Provided by publisher | ||
546 | |a Contributions in German, English, and French. | ||
588 | 0 | |a Print version record. | |
650 | 0 | |a Chiaroscuro. |0 http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85023220 | |
650 | 0 | |a Art, Italian. |0 http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007718 | |
650 | 0 | |a Art, Renaissance |z Italy. |0 http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007865 | |
650 | 0 | |a Art, European |y To 1600. | |
650 | 0 | |a Aesthetics, European. |0 http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh87001342 | |
650 | 6 | |a Clair-obscur. | |
650 | 6 | |a Art italien. | |
650 | 6 | |a Art de la Renaissance |z Italie. | |
650 | 6 | |a Art européen |y Jusqu'à 1600. | |
650 | 6 | |a Esthétique européenne. | |
650 | 7 | |a chiaroscuro. |2 aat | |
650 | 7 | |a chiaroscuro woodcuts. |2 aat | |
650 | 7 | |a ART |x General. |2 bisacsh | |
650 | 7 | |a ART |x History |x General. |2 bisacsh | |
650 | 7 | |a ART |x Color Theory. |2 bisacsh | |
650 | 7 | |a ART |x History |x Renaissance. |2 bisacsh | |
650 | 7 | |a ART |x Techniques |x Color. |2 bisacsh | |
650 | 7 | |a Aesthetics, European |2 fast | |
650 | 7 | |a Art, European |2 fast | |
650 | 7 | |a Art, Italian |2 fast | |
650 | 7 | |a Art, Renaissance |2 fast | |
650 | 7 | |a Chiaroscuro |2 fast | |
651 | 7 | |a Italy |2 fast |1 https://id.oclc.org/worldcat/entity/E39PBJvd8mVMcRhwVmbtcqCPcP | |
648 | 7 | |a To 1600 |2 fast | |
700 | 1 | |a Lehmann, Claudia, |d 1970- |e editor. |1 https://id.oclc.org/worldcat/entity/E39PCjB4TBbTv7Qp7vwWrJwbv3 |0 http://id.loc.gov/authorities/names/n2011059018 | |
700 | 1 | |a Gramaccini, Norberto, |e editor. | |
700 | 1 | |a Rössler, Johannes, |e editor. | |
700 | 1 | |a Dittelbach, Thomas, |e editor. | |
776 | 0 | 8 | |i Print version: |t Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip. |d Berlin ; Boston : De Gruyter, [2018] |z 9783110500356 |w (DLC) 2018009471 |w (OCoLC)1033548909 |
856 | 4 | 0 | |l FWS01 |p ZDB-4-EBA |q FWS_PDA_EBA |u https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&AN=1893615 |3 Volltext |
938 | |a De Gruyter |b DEGR |n 9783110547320 | ||
938 | |a EBSCOhost |b EBSC |n 1893615 | ||
994 | |a 92 |b GEBAY | ||
912 | |a ZDB-4-EBA | ||
049 | |a DE-863 |
Datensatz im Suchindex
DE-BY-FWS_katkey | ZDB-4-EBA-on1083671194 |
---|---|
_version_ | 1816882483403161600 |
adam_text | |
any_adam_object | |
author2 | Lehmann, Claudia, 1970- Gramaccini, Norberto Rössler, Johannes Dittelbach, Thomas |
author2_role | edt edt edt edt |
author2_variant | c l cl n g ng j r jr t d td |
author_GND | http://id.loc.gov/authorities/names/n2011059018 |
author_additional | Stephan Kemperdick -- Joris Corin Heyder -- Frank Zöllner -- Jennifer Bleek -- Christopher R. Lakey -- Albert Boesten-Stengel -- David Summers -- Hu Wei -- Elvira Bojilova -- Iris Brahms -- Lothar Schmitt -- Iris Wenderholm -- Emile van Binnebeke -- Séverine Lepape -- Britta Dümpelmann -- Almut Schäffner-Knoblach -- Mari Yoko Hara -- Monica Latella. |
author_facet | Lehmann, Claudia, 1970- Gramaccini, Norberto Rössler, Johannes Dittelbach, Thomas |
building | Verbundindex |
bvnumber | localFWS |
callnumber-first | N - Fine Arts |
callnumber-label | N6915 |
callnumber-raw | N6915.5.C45 C45 2018eb |
callnumber-search | N6915.5.C45 C45 2018eb |
callnumber-sort | N 46915.5 C45 C45 42018EB |
callnumber-subject | N - Visual Arts |
collection | ZDB-4-EBA |
contents | Helldunkel statt Farbe. Sind niederländische Grisaillemalereien eine Schwierigkeit oder eine Leichtigkeit? / Peint à ymaiges de blanc et de noir. Beobachtungen zum chiaro e scuro der Grisaille in der niederlàndischen Buchmallerei / Sandro Botticelli als Apelles und als Grisaillemaler. Petronius' "Monocremos" als Inspiration für die Selbsttreferentialität der Malerei? / Das Helldunkel, das Verhältnis von Natur und Kunst und die Frage der materia bei Leon Battista Alberti / Scholastic Aesthetics and the medieval 'origins' of relief/rilievo / Helldunkelrelief. Leonardos da Vinci anima della pittura und Aristoteles' Poetik / Emphasis. On light, dark, and distance / Three types of Chiaroscuro and their artistic contexts in European and Chinese painting / Tratti, che servono per l'ombre. Drei Deutungsansätze frühneuzeitlicher Betrachtung von Schraffur und chiaroscuro / Am Übergang zum Sichbaren. Graphische Techniken und das Helldunkel / Farbe, Gold und Teig. Druckgraphische Experimente im 15. und 16. Jahrhundert / Hell/Dunkel/Grau. Rilievo schiacciato und chiaroscuro / Chiaroscuro- A matter of light and dark? Some remarks on sexteenth-century sculpture and the language of art north of the Alps / Gravures en couleurs "XXL". Une monumentalité picturale? / Farbreduktion und Fiktionalität in der Skulptur und den graphischen Künsten des 15. und 16. Jahrhunderts / Studien in Terra verde. Bedeutungsebenen grünmonochromer Malerei der italienischen Renaissance / Emphatic presence: Architectural chiaroscuro / Istoriette di chiaroscuro. Monochromatic details in Roman fresco decoration of the sixteenth century / |
ctrlnum | (OCoLC)1083671194 |
dewey-full | 709.45/0902 |
dewey-hundreds | 700 - The arts |
dewey-ones | 709 - History, geographic treatment, biography |
dewey-raw | 709.45/0902 |
dewey-search | 709.45/0902 |
dewey-sort | 3709.45 3902 |
dewey-tens | 700 - The arts |
discipline | Kunstgeschichte |
era | To 1600 fast |
era_facet | To 1600 |
format | Electronic eBook |
fullrecord | <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>06003cam a2200877 i 4500</leader><controlfield tag="001">ZDB-4-EBA-on1083671194</controlfield><controlfield tag="003">OCoLC</controlfield><controlfield tag="005">20241004212047.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr cnu---unuuu</controlfield><controlfield tag="008">190131s2018 gw ah ob 001 0 ger d</controlfield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">N$T</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="e">rda</subfield><subfield code="e">pn</subfield><subfield code="c">N$T</subfield><subfield code="d">DEGRU</subfield><subfield code="d">OCLCF</subfield><subfield code="d">U3W</subfield><subfield code="d">OCL</subfield><subfield code="d">OCLCQ</subfield><subfield code="d">OCLCO</subfield><subfield code="d">OCLCQ</subfield><subfield code="d">OCLCO</subfield><subfield code="d">OCLCL</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1054880626</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110547351</subfield><subfield code="q">(electronic bk.)</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">311054735X</subfield><subfield code="q">(electronic bk.)</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110547320</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3110547325</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">9783110500356</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3110500353</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110547320</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1083671194</subfield><subfield code="z">(OCoLC)1054880626</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield><subfield code="a">eng</subfield><subfield code="a">fre</subfield></datafield><datafield tag="043" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">e-it---</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">N6915.5.C45</subfield><subfield code="b">C45 2018eb</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">N</subfield><subfield code="2">lcco</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART</subfield><subfield code="x">015000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">709.45/0902</subfield><subfield code="2">23</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ART000000</subfield><subfield code="a">ART015000</subfield><subfield code="a">ART007000</subfield><subfield code="a">ART015080</subfield><subfield code="a">ART051000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="049" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">MAIN</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip :</subfield><subfield code="b">Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 /</subfield><subfield code="c">Claudia Lehmann, Norberto Gramaccini, Johannes Rössler und Thomas Dittelbach (Hrsg.).</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ;</subfield><subfield code="a">Boston :</subfield><subfield code="b">De Gruyter,</subfield><subfield code="c">[2018]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2018</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (426 pages) :</subfield><subfield code="b">illustrations (some color), facsimiles</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">PDF</subfield></datafield><datafield tag="504" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Includes bibliographical references and index.</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Helldunkel statt Farbe. Sind niederländische Grisaillemalereien eine Schwierigkeit oder eine Leichtigkeit? /</subfield><subfield code="r">Stephan Kemperdick --</subfield><subfield code="t">Peint à ymaiges de blanc et de noir. Beobachtungen zum chiaro e scuro der Grisaille in der niederlàndischen Buchmallerei /</subfield><subfield code="r">Joris Corin Heyder --</subfield><subfield code="t">Sandro Botticelli als Apelles und als Grisaillemaler. Petronius' "Monocremos" als Inspiration für die Selbsttreferentialität der Malerei? /</subfield><subfield code="r">Frank Zöllner --</subfield><subfield code="t">Das Helldunkel, das Verhältnis von Natur und Kunst und die Frage der materia bei Leon Battista Alberti /</subfield><subfield code="r">Jennifer Bleek --</subfield><subfield code="t">Scholastic Aesthetics and the medieval 'origins' of relief/rilievo /</subfield><subfield code="r">Christopher R. Lakey --</subfield><subfield code="t">Helldunkelrelief. Leonardos da Vinci anima della pittura und Aristoteles' Poetik /</subfield><subfield code="r">Albert Boesten-Stengel --</subfield><subfield code="t">Emphasis. On light, dark, and distance /</subfield><subfield code="r">David Summers --</subfield><subfield code="t">Three types of Chiaroscuro and their artistic contexts in European and Chinese painting /</subfield><subfield code="r">Hu Wei --</subfield><subfield code="t">Tratti, che servono per l'ombre. Drei Deutungsansätze frühneuzeitlicher Betrachtung von Schraffur und chiaroscuro /</subfield><subfield code="r">Elvira Bojilova --</subfield><subfield code="t">Am Übergang zum Sichbaren. Graphische Techniken und das Helldunkel /</subfield><subfield code="r">Iris Brahms --</subfield><subfield code="t">Farbe, Gold und Teig. Druckgraphische Experimente im 15. und 16. Jahrhundert /</subfield><subfield code="r">Lothar Schmitt --</subfield><subfield code="t">Hell/Dunkel/Grau. Rilievo schiacciato und chiaroscuro /</subfield><subfield code="r">Iris Wenderholm --</subfield><subfield code="t">Chiaroscuro- A matter of light and dark? Some remarks on sexteenth-century sculpture and the language of art north of the Alps /</subfield><subfield code="r">Emile van Binnebeke --</subfield><subfield code="t">Gravures en couleurs "XXL". Une monumentalité picturale? /</subfield><subfield code="r">Séverine Lepape --</subfield><subfield code="t">Farbreduktion und Fiktionalität in der Skulptur und den graphischen Künsten des 15. und 16. Jahrhunderts /</subfield><subfield code="r">Britta Dümpelmann --</subfield><subfield code="t">Studien in Terra verde. Bedeutungsebenen grünmonochromer Malerei der italienischen Renaissance /</subfield><subfield code="r">Almut Schäffner-Knoblach --</subfield><subfield code="t">Emphatic presence: Architectural chiaroscuro /</subfield><subfield code="r">Mari Yoko Hara --</subfield><subfield code="t">Istoriette di chiaroscuro. Monochromatic details in Roman fresco decoration of the sixteenth century /</subfield><subfield code="r">Monica Latella.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">"In the Italian theory of art of the Renaissance, the term chiaroscuro refers to the articulation of sculptural qualities, i.e. rilievo. By contrast, paintings in the northern Alpine region tended to create the depth by using light-dark effects. The book deals with chiaroscuro as an aesthetic principle, which should be understood as the key signature of European art history as a whole between 1300 and 1600"--</subfield><subfield code="c">Provided by publisher</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Contributions in German, English, and French.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Print version record.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Chiaroscuro.</subfield><subfield code="0">http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85023220</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Art, Italian.</subfield><subfield code="0">http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007718</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Art, Renaissance</subfield><subfield code="z">Italy.</subfield><subfield code="0">http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007865</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Art, European</subfield><subfield code="y">To 1600.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Aesthetics, European.</subfield><subfield code="0">http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh87001342</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="6"><subfield code="a">Clair-obscur.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="6"><subfield code="a">Art italien.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="6"><subfield code="a">Art de la Renaissance</subfield><subfield code="z">Italie.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="6"><subfield code="a">Art européen</subfield><subfield code="y">Jusqu'à 1600.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="6"><subfield code="a">Esthétique européenne.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">chiaroscuro.</subfield><subfield code="2">aat</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">chiaroscuro woodcuts.</subfield><subfield code="2">aat</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART</subfield><subfield code="x">General.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART</subfield><subfield code="x">History</subfield><subfield code="x">General.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART</subfield><subfield code="x">Color Theory.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART</subfield><subfield code="x">History</subfield><subfield code="x">Renaissance.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART</subfield><subfield code="x">Techniques</subfield><subfield code="x">Color.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Aesthetics, European</subfield><subfield code="2">fast</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Art, European</subfield><subfield code="2">fast</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Art, Italian</subfield><subfield code="2">fast</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Art, Renaissance</subfield><subfield code="2">fast</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Chiaroscuro</subfield><subfield code="2">fast</subfield></datafield><datafield tag="651" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Italy</subfield><subfield code="2">fast</subfield><subfield code="1">https://id.oclc.org/worldcat/entity/E39PBJvd8mVMcRhwVmbtcqCPcP</subfield></datafield><datafield tag="648" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">To 1600</subfield><subfield code="2">fast</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Lehmann, Claudia,</subfield><subfield code="d">1970-</subfield><subfield code="e">editor.</subfield><subfield code="1">https://id.oclc.org/worldcat/entity/E39PCjB4TBbTv7Qp7vwWrJwbv3</subfield><subfield code="0">http://id.loc.gov/authorities/names/n2011059018</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Gramaccini, Norberto,</subfield><subfield code="e">editor.</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Rössler, Johannes,</subfield><subfield code="e">editor.</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Dittelbach, Thomas,</subfield><subfield code="e">editor.</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Print version:</subfield><subfield code="t">Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip.</subfield><subfield code="d">Berlin ; Boston : De Gruyter, [2018]</subfield><subfield code="z">9783110500356</subfield><subfield code="w">(DLC) 2018009471</subfield><subfield code="w">(OCoLC)1033548909</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="l">FWS01</subfield><subfield code="p">ZDB-4-EBA</subfield><subfield code="q">FWS_PDA_EBA</subfield><subfield code="u">https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&AN=1893615</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="938" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">De Gruyter</subfield><subfield code="b">DEGR</subfield><subfield code="n">9783110547320</subfield></datafield><datafield tag="938" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBSCOhost</subfield><subfield code="b">EBSC</subfield><subfield code="n">1893615</subfield></datafield><datafield tag="994" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">92</subfield><subfield code="b">GEBAY</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-4-EBA</subfield></datafield><datafield tag="049" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-863</subfield></datafield></record></collection> |
geographic | Italy fast https://id.oclc.org/worldcat/entity/E39PBJvd8mVMcRhwVmbtcqCPcP |
geographic_facet | Italy |
id | ZDB-4-EBA-on1083671194 |
illustrated | Illustrated |
indexdate | 2024-11-27T13:29:20Z |
institution | BVB |
isbn | 9783110547351 311054735X 9783110547320 3110547325 |
language | German English French |
oclc_num | 1083671194 |
open_access_boolean | |
owner | MAIN DE-863 DE-BY-FWS |
owner_facet | MAIN DE-863 DE-BY-FWS |
physical | 1 online resource (426 pages) : illustrations (some color), facsimiles |
psigel | ZDB-4-EBA |
publishDate | 2018 |
publishDateSearch | 2018 |
publishDateSort | 2018 |
publisher | De Gruyter, |
record_format | marc |
spelling | Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip : Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 / Claudia Lehmann, Norberto Gramaccini, Johannes Rössler und Thomas Dittelbach (Hrsg.). Berlin ; Boston : De Gruyter, [2018] ©2018 1 online resource (426 pages) : illustrations (some color), facsimiles text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier text file Includes bibliographical references and index. Helldunkel statt Farbe. Sind niederländische Grisaillemalereien eine Schwierigkeit oder eine Leichtigkeit? / Stephan Kemperdick -- Peint à ymaiges de blanc et de noir. Beobachtungen zum chiaro e scuro der Grisaille in der niederlàndischen Buchmallerei / Joris Corin Heyder -- Sandro Botticelli als Apelles und als Grisaillemaler. Petronius' "Monocremos" als Inspiration für die Selbsttreferentialität der Malerei? / Frank Zöllner -- Das Helldunkel, das Verhältnis von Natur und Kunst und die Frage der materia bei Leon Battista Alberti / Jennifer Bleek -- Scholastic Aesthetics and the medieval 'origins' of relief/rilievo / Christopher R. Lakey -- Helldunkelrelief. Leonardos da Vinci anima della pittura und Aristoteles' Poetik / Albert Boesten-Stengel -- Emphasis. On light, dark, and distance / David Summers -- Three types of Chiaroscuro and their artistic contexts in European and Chinese painting / Hu Wei -- Tratti, che servono per l'ombre. Drei Deutungsansätze frühneuzeitlicher Betrachtung von Schraffur und chiaroscuro / Elvira Bojilova -- Am Übergang zum Sichbaren. Graphische Techniken und das Helldunkel / Iris Brahms -- Farbe, Gold und Teig. Druckgraphische Experimente im 15. und 16. Jahrhundert / Lothar Schmitt -- Hell/Dunkel/Grau. Rilievo schiacciato und chiaroscuro / Iris Wenderholm -- Chiaroscuro- A matter of light and dark? Some remarks on sexteenth-century sculpture and the language of art north of the Alps / Emile van Binnebeke -- Gravures en couleurs "XXL". Une monumentalité picturale? / Séverine Lepape -- Farbreduktion und Fiktionalität in der Skulptur und den graphischen Künsten des 15. und 16. Jahrhunderts / Britta Dümpelmann -- Studien in Terra verde. Bedeutungsebenen grünmonochromer Malerei der italienischen Renaissance / Almut Schäffner-Knoblach -- Emphatic presence: Architectural chiaroscuro / Mari Yoko Hara -- Istoriette di chiaroscuro. Monochromatic details in Roman fresco decoration of the sixteenth century / Monica Latella. "In the Italian theory of art of the Renaissance, the term chiaroscuro refers to the articulation of sculptural qualities, i.e. rilievo. By contrast, paintings in the northern Alpine region tended to create the depth by using light-dark effects. The book deals with chiaroscuro as an aesthetic principle, which should be understood as the key signature of European art history as a whole between 1300 and 1600"-- Provided by publisher Contributions in German, English, and French. Print version record. Chiaroscuro. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85023220 Art, Italian. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007718 Art, Renaissance Italy. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007865 Art, European To 1600. Aesthetics, European. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh87001342 Clair-obscur. Art italien. Art de la Renaissance Italie. Art européen Jusqu'à 1600. Esthétique européenne. chiaroscuro. aat chiaroscuro woodcuts. aat ART General. bisacsh ART History General. bisacsh ART Color Theory. bisacsh ART History Renaissance. bisacsh ART Techniques Color. bisacsh Aesthetics, European fast Art, European fast Art, Italian fast Art, Renaissance fast Chiaroscuro fast Italy fast https://id.oclc.org/worldcat/entity/E39PBJvd8mVMcRhwVmbtcqCPcP To 1600 fast Lehmann, Claudia, 1970- editor. https://id.oclc.org/worldcat/entity/E39PCjB4TBbTv7Qp7vwWrJwbv3 http://id.loc.gov/authorities/names/n2011059018 Gramaccini, Norberto, editor. Rössler, Johannes, editor. Dittelbach, Thomas, editor. Print version: Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip. Berlin ; Boston : De Gruyter, [2018] 9783110500356 (DLC) 2018009471 (OCoLC)1033548909 FWS01 ZDB-4-EBA FWS_PDA_EBA https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&AN=1893615 Volltext |
spellingShingle | Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip : Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 / Helldunkel statt Farbe. Sind niederländische Grisaillemalereien eine Schwierigkeit oder eine Leichtigkeit? / Peint à ymaiges de blanc et de noir. Beobachtungen zum chiaro e scuro der Grisaille in der niederlàndischen Buchmallerei / Sandro Botticelli als Apelles und als Grisaillemaler. Petronius' "Monocremos" als Inspiration für die Selbsttreferentialität der Malerei? / Das Helldunkel, das Verhältnis von Natur und Kunst und die Frage der materia bei Leon Battista Alberti / Scholastic Aesthetics and the medieval 'origins' of relief/rilievo / Helldunkelrelief. Leonardos da Vinci anima della pittura und Aristoteles' Poetik / Emphasis. On light, dark, and distance / Three types of Chiaroscuro and their artistic contexts in European and Chinese painting / Tratti, che servono per l'ombre. Drei Deutungsansätze frühneuzeitlicher Betrachtung von Schraffur und chiaroscuro / Am Übergang zum Sichbaren. Graphische Techniken und das Helldunkel / Farbe, Gold und Teig. Druckgraphische Experimente im 15. und 16. Jahrhundert / Hell/Dunkel/Grau. Rilievo schiacciato und chiaroscuro / Chiaroscuro- A matter of light and dark? Some remarks on sexteenth-century sculpture and the language of art north of the Alps / Gravures en couleurs "XXL". Une monumentalité picturale? / Farbreduktion und Fiktionalität in der Skulptur und den graphischen Künsten des 15. und 16. Jahrhunderts / Studien in Terra verde. Bedeutungsebenen grünmonochromer Malerei der italienischen Renaissance / Emphatic presence: Architectural chiaroscuro / Istoriette di chiaroscuro. Monochromatic details in Roman fresco decoration of the sixteenth century / Chiaroscuro. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85023220 Art, Italian. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007718 Art, Renaissance Italy. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007865 Art, European To 1600. Aesthetics, European. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh87001342 Clair-obscur. Art italien. Art de la Renaissance Italie. Art européen Jusqu'à 1600. Esthétique européenne. chiaroscuro. aat chiaroscuro woodcuts. aat ART General. bisacsh ART History General. bisacsh ART Color Theory. bisacsh ART History Renaissance. bisacsh ART Techniques Color. bisacsh Aesthetics, European fast Art, European fast Art, Italian fast Art, Renaissance fast Chiaroscuro fast |
subject_GND | http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85023220 http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007718 http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007865 http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh87001342 |
title | Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip : Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 / |
title_alt | Helldunkel statt Farbe. Sind niederländische Grisaillemalereien eine Schwierigkeit oder eine Leichtigkeit? / Peint à ymaiges de blanc et de noir. Beobachtungen zum chiaro e scuro der Grisaille in der niederlàndischen Buchmallerei / Sandro Botticelli als Apelles und als Grisaillemaler. Petronius' "Monocremos" als Inspiration für die Selbsttreferentialität der Malerei? / Das Helldunkel, das Verhältnis von Natur und Kunst und die Frage der materia bei Leon Battista Alberti / Scholastic Aesthetics and the medieval 'origins' of relief/rilievo / Helldunkelrelief. Leonardos da Vinci anima della pittura und Aristoteles' Poetik / Emphasis. On light, dark, and distance / Three types of Chiaroscuro and their artistic contexts in European and Chinese painting / Tratti, che servono per l'ombre. Drei Deutungsansätze frühneuzeitlicher Betrachtung von Schraffur und chiaroscuro / Am Übergang zum Sichbaren. Graphische Techniken und das Helldunkel / Farbe, Gold und Teig. Druckgraphische Experimente im 15. und 16. Jahrhundert / Hell/Dunkel/Grau. Rilievo schiacciato und chiaroscuro / Chiaroscuro- A matter of light and dark? Some remarks on sexteenth-century sculpture and the language of art north of the Alps / Gravures en couleurs "XXL". Une monumentalité picturale? / Farbreduktion und Fiktionalität in der Skulptur und den graphischen Künsten des 15. und 16. Jahrhunderts / Studien in Terra verde. Bedeutungsebenen grünmonochromer Malerei der italienischen Renaissance / Emphatic presence: Architectural chiaroscuro / Istoriette di chiaroscuro. Monochromatic details in Roman fresco decoration of the sixteenth century / |
title_auth | Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip : Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 / |
title_exact_search | Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip : Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 / |
title_full | Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip : Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 / Claudia Lehmann, Norberto Gramaccini, Johannes Rössler und Thomas Dittelbach (Hrsg.). |
title_fullStr | Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip : Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 / Claudia Lehmann, Norberto Gramaccini, Johannes Rössler und Thomas Dittelbach (Hrsg.). |
title_full_unstemmed | Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip : Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 / Claudia Lehmann, Norberto Gramaccini, Johannes Rössler und Thomas Dittelbach (Hrsg.). |
title_short | Chiaroscuro als ästhetisches Prinzip : |
title_sort | chiaroscuro als asthetisches prinzip kunst und theorie des helldunkels 1300 1550 |
title_sub | Kunst und Theorie des Helldunkels 1300-1550 / |
topic | Chiaroscuro. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85023220 Art, Italian. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007718 Art, Renaissance Italy. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85007865 Art, European To 1600. Aesthetics, European. http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh87001342 Clair-obscur. Art italien. Art de la Renaissance Italie. Art européen Jusqu'à 1600. Esthétique européenne. chiaroscuro. aat chiaroscuro woodcuts. aat ART General. bisacsh ART History General. bisacsh ART Color Theory. bisacsh ART History Renaissance. bisacsh ART Techniques Color. bisacsh Aesthetics, European fast Art, European fast Art, Italian fast Art, Renaissance fast Chiaroscuro fast |
topic_facet | Chiaroscuro. Art, Italian. Art, Renaissance Italy. Art, European To 1600. Aesthetics, European. Clair-obscur. Art italien. Art de la Renaissance Italie. Art européen Jusqu'à 1600. Esthétique européenne. chiaroscuro. chiaroscuro woodcuts. ART General. ART History General. ART Color Theory. ART History Renaissance. ART Techniques Color. Aesthetics, European Art, European Art, Italian Art, Renaissance Chiaroscuro Italy |
url | https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&AN=1893615 |
work_keys_str_mv | AT lehmannclaudia chiaroscuroalsasthetischesprinzipkunstundtheoriedeshelldunkels13001550 AT gramaccininorberto chiaroscuroalsasthetischesprinzipkunstundtheoriedeshelldunkels13001550 AT rosslerjohannes chiaroscuroalsasthetischesprinzipkunstundtheoriedeshelldunkels13001550 AT dittelbachthomas chiaroscuroalsasthetischesprinzipkunstundtheoriedeshelldunkels13001550 |