Das ›Bellum Iudaicum‹ des Ambrosius:
Early manuscripts attest to Ambrose as the author of the five-book Latin version of the 'History of the Jewish War against the Romans', which Flavius Josephus had given in Greek in seven books. This attribution of the work, which has mostly run under the pseudonym 'Hegesippus' si...
Gespeichert in:
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Format: | Elektronisch E-Book |
Sprache: | German |
Veröffentlicht: |
Berlin ; Boston
De Gruyter
[2023]
|
Schriftenreihe: | Untersuchungen zur antiken Literatur und Geschichte
157 |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | DE-1043 DE-1046 DE-858 DE-Aug4 DE-859 DE-860 DE-473 DE-739 Volltext |
Zusammenfassung: | Early manuscripts attest to Ambrose as the author of the five-book Latin version of the 'History of the Jewish War against the Romans', which Flavius Josephus had given in Greek in seven books. This attribution of the work, which has mostly run under the pseudonym 'Hegesippus' since around 830, is confirmed in this study by recourse to prose rhythm, particle usage, idiomatic word combinations, as well as the use and further development of classical "ations (as measured by Aelius Donat and Arusianus Messius) against today's communis opinio, and the origin (in Pannonian Sirmium) is narrowed down to the years 367-372. The second part sheds light on the historiographical technique and historical interpretation of the early Ambrose, his demythicisation of the priestly prophet, general and historian Josephus, whose fictional self-stylisation as the god-sent herald of Vespasian's future he systematically banishes from his account. Detailed analyses explain the new structure of the work, its literary form based on the "classical" historians Sallust, Livy, Tacitus and Suetonius with a distinctly Vergilian and Sallustian colouring and the specifically Ambrosian view of the Roman generals and emperors from Pompey and Julius Caesar to Titus and Domitian. Above all, however, is the image of the Christian interpreter of biblical, above all Old Testament writings, who, even before his episcopal office, sharpened Josephus' criticism of his fellow tribesmen who had deviated from the tradition of the fathers into an anti-Jewish polemic and, following Origen and Eusebius, developed a concept of history in which the Jewish-Messianic expectation of salvation was overtaken by the appearance of Christ Frühe Handschriften bezeugen Ambrosius als den Verfasser der in fünf Bücher umgestalteten lateinischen Version der 'Geschichte des Jüdischen Krieges gegen die Römer', die Flavius Josephus in sieben Büchern griechisch vorgegebenen hatte. Diese Zuschreibung des seit ca. 830 meist unter dem Pseudonym 'Hegesippus' laufenden Werkes wird in dieser Studie u. a. durch Rekurs auf Prosarhythmus, Partikelgebrauch, idiomatische Wortkombination, ferner auf Nutzung und Fortentwicklung von Klassikerzitaten (gemessen an Aelius Donat und Arusianus Messius) gegen die heutige communis opinio gesichert, die Entstehung (im pannonischen Sirmium) auf die Jahre 367-372 eingegrenzt. Der zweite Teil beleuchtet historiographische Technik und Geschichtsdeutung des frühen Ambrosius, seine Entmythisierung des priesterlichen Propheten, Feldherrn und Geschichtsschreibers Josephus, dessen fiktionale Selbststilisierung zum gottgesandten Künder der Zukunft Vespasians er systematisch aus seiner Darstellung verbannt. Detaillierte Analysen erläutern die neue Werkstruktur, ihre an den "klassischen" Geschichtsdarstellern Sallust, Livius, Tacitus und Sueton orientierte literarische Form mit ausgeprägtem vergilischen und sallustischen Kolorit und die spezifisch ambrosianische Sicht auf die römischen Feldherrn und Kaiser von Pompeius und Julius Caesar bis zu Titus und Domitian. Über allem aber steht das Bild des christlichen Interpreten biblischer, vor allem alttestamentlicher Schriften, der die Kritik des Josephus an seinen von der Tradition der Väter abgewichenen Stammesgenossen schon vor dem Bischofsamt zur antijüdischen Polemik zuspitzt und in Anlehnung an Origenes und Eusebius ein Geschichtskonzept entwickelt, in dem die jüdisch-messianische Heilserwartung durch das Erscheinen Christi überholt worden ist |
Beschreibung: | Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 30. Jan 2024) |
Beschreibung: | 1 Online-Ressource (XVII, 646 Seiten) |
ISBN: | 9783110586725 |
DOI: | 10.1515/9783110586725 |
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spelling | Zwierlein, Otto 1939- Verfasser (DE-588)106140590 aut Das ›Bellum Iudaicum‹ des Ambrosius Otto Zwierlein Berlin ; Boston De Gruyter [2023] 2024 1 Online-Ressource (XVII, 646 Seiten) txt rdacontent c rdamedia cr rdacarrier Untersuchungen zur antiken Literatur und Geschichte 157 Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 30. Jan 2024) Early manuscripts attest to Ambrose as the author of the five-book Latin version of the 'History of the Jewish War against the Romans', which Flavius Josephus had given in Greek in seven books. This attribution of the work, which has mostly run under the pseudonym 'Hegesippus' since around 830, is confirmed in this study by recourse to prose rhythm, particle usage, idiomatic word combinations, as well as the use and further development of classical "ations (as measured by Aelius Donat and Arusianus Messius) against today's communis opinio, and the origin (in Pannonian Sirmium) is narrowed down to the years 367-372. The second part sheds light on the historiographical technique and historical interpretation of the early Ambrose, his demythicisation of the priestly prophet, general and historian Josephus, whose fictional self-stylisation as the god-sent herald of Vespasian's future he systematically banishes from his account. Detailed analyses explain the new structure of the work, its literary form based on the "classical" historians Sallust, Livy, Tacitus and Suetonius with a distinctly Vergilian and Sallustian colouring and the specifically Ambrosian view of the Roman generals and emperors from Pompey and Julius Caesar to Titus and Domitian. Above all, however, is the image of the Christian interpreter of biblical, above all Old Testament writings, who, even before his episcopal office, sharpened Josephus' criticism of his fellow tribesmen who had deviated from the tradition of the fathers into an anti-Jewish polemic and, following Origen and Eusebius, developed a concept of history in which the Jewish-Messianic expectation of salvation was overtaken by the appearance of Christ Frühe Handschriften bezeugen Ambrosius als den Verfasser der in fünf Bücher umgestalteten lateinischen Version der 'Geschichte des Jüdischen Krieges gegen die Römer', die Flavius Josephus in sieben Büchern griechisch vorgegebenen hatte. Diese Zuschreibung des seit ca. 830 meist unter dem Pseudonym 'Hegesippus' laufenden Werkes wird in dieser Studie u. a. durch Rekurs auf Prosarhythmus, Partikelgebrauch, idiomatische Wortkombination, ferner auf Nutzung und Fortentwicklung von Klassikerzitaten (gemessen an Aelius Donat und Arusianus Messius) gegen die heutige communis opinio gesichert, die Entstehung (im pannonischen Sirmium) auf die Jahre 367-372 eingegrenzt. Der zweite Teil beleuchtet historiographische Technik und Geschichtsdeutung des frühen Ambrosius, seine Entmythisierung des priesterlichen Propheten, Feldherrn und Geschichtsschreibers Josephus, dessen fiktionale Selbststilisierung zum gottgesandten Künder der Zukunft Vespasians er systematisch aus seiner Darstellung verbannt. Detaillierte Analysen erläutern die neue Werkstruktur, ihre an den "klassischen" Geschichtsdarstellern Sallust, Livius, Tacitus und Sueton orientierte literarische Form mit ausgeprägtem vergilischen und sallustischen Kolorit und die spezifisch ambrosianische Sicht auf die römischen Feldherrn und Kaiser von Pompeius und Julius Caesar bis zu Titus und Domitian. Über allem aber steht das Bild des christlichen Interpreten biblischer, vor allem alttestamentlicher Schriften, der die Kritik des Josephus an seinen von der Tradition der Väter abgewichenen Stammesgenossen schon vor dem Bischofsamt zur antijüdischen Polemik zuspitzt und in Anlehnung an Origenes und Eusebius ein Geschichtskonzept entwickelt, in dem die jüdisch-messianische Heilserwartung durch das Erscheinen Christi überholt worden ist In German Ambrosius Mediolanensis, Heiliger 339-397 (DE-588)11850245X gnd rswk-swf Josephus, Flavius 37-100 De bello Judaico (DE-588)4211816-5 gnd rswk-swf Pseudo-Hegesippus ca. 4. 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