Das vorislamische Erbe Irans: Zwischen islamischer Tradition und Reform und Modernisierung
The travel novel The Travel Diary of Ebrahim Beyg, dating from the late nineteenth century, is regarded as a pioneering account of the first political reform movement in Iran, the Constitutional Movement in 1906&1911. The story=s author, Zeyn al-Abedin Marage=i, not only initiated the developmen...
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1. Verfasser: | |
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Format: | Elektronisch E-Book |
Sprache: | German |
Veröffentlicht: |
Stuttgart
W. Kohlhammer GmbH
2022
|
Ausgabe: | 1st ed |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | ASH01 Volltext |
Zusammenfassung: | The travel novel The Travel Diary of Ebrahim Beyg, dating from the late nineteenth century, is regarded as a pioneering account of the first political reform movement in Iran, the Constitutional Movement in 1906&1911. The story=s author, Zeyn al-Abedin Marage=i, not only initiated the development of modern Persian prose literature, but was also able to spread reforming ideas effectively to the masses. In the process, he drew on the ideas and concepts of his intellectual contemporaries, as well as existing traditions. His work thus created the basis for a new Iranian self-image, based on the religious tradition of Shiite Islam, patriotism, and Iranian history. In this study, Katja Föllmer focuses particularly on the author=s concept of the past. She explores the question of how the image of the pre-Islamic period conveyed in the Travel Diary takes account of the idea of progress and implements existing traditions. In addition, the study shows the extent to which the European Enlightenment and transregional contacts in the Near East and Middle East shaped Iran=s contemporary understanding of society and religion. Der Reiseroman "Das Reisetagebuch des Ebrahim Beyg" aus dem ausgehenden 19. Jahrhundert gilt als Wegbereiter der ersten politischen Reformbewegung in Iran, der Verfassungsbewegung 1906-1911. Der Verfasser, Zeyn al-Abedin Marage'i, leitete damit nicht nur die Entwicklung moderner persischer Prosaliteratur ein, sondern konnte auch Reformideen massenwirksam verbreiten. Dabei stützte er sich auf Ideen und Konzepte seiner intellektuellen Zeitgenossen sowie auf bestehende Traditionen. Sein Werk schuf so die Grundlage für ein neues iranisches Selbstverständnis, das auf der religiösen Tradition des schiitischen Islam, auf Patriotismus und iranischer Geschichte basiert. Katja Föllmer legt in ihrer Studie einen besonderen Fokus auf das Vergangenheitskonzept des Autors. Sie geht der Frage nach, wie das im Reisetagebuch vermittelte Bild der vorislamischen Zeit der Fortschrittsidee Rechnung trägt und bestehende Traditionen implementiert. Darüber hinaus zeigt die Studie, inwieweit die euopäische Aufklärung und die transregionalen Kontakte im Nahen und Mittleren Osten das zeitgenössische Gesellschafts- und Religionsverständnis Irans prägten |
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