Modenschauen: Die Behauptung des Neuen in der Mode
How does novelty in fashion come about? Alicia Kühl shows that novelty is no longer claimed in fashion design, but in fashion show design. Her work in fashion theory, drawing, among other things, upon theories of performance, of space, and of atmospheres, investigates fashion shows of select Haute-C...
Gespeichert in:
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Format: | Elektronisch E-Book |
Sprache: | German |
Veröffentlicht: |
Bielefeld
transcript Verlag
[2015]
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Ausgabe: | 1. Aufl |
Schriftenreihe: | Fashion Studies
5 |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | FAW01 FAB01 FCO01 FHA01 FKE01 FLA01 UPA01 UBG01 Volltext |
Zusammenfassung: | How does novelty in fashion come about? Alicia Kühl shows that novelty is no longer claimed in fashion design, but in fashion show design. Her work in fashion theory, drawing, among other things, upon theories of performance, of space, and of atmospheres, investigates fashion shows of select Haute-Couture and Prêt-à-Porter designers of the last 30 years and retraces to what extent the atmospheres created there are employed as a solution to a vestimentary crisis of invention (»Inventionsbredouille«). For the first time, this study questions the function and position of fashion shows within the cycle of fashion, which also entails a reevaluation of the role of clothing Wie kommt das Neue der Mode auf die Welt? Alicia Kühl zeigt, dass das Neue nicht mehr im Modedesign, sondern im Modenschaudesign behauptet wird. In ihrer modetheoretisch fundierten Arbeit, für die sie zudem Theorien des Performativen, des Raumes, der Atmosphären und des Neuen hinzuzieht, untersucht sie Modenschauen ausgewählter Haute-Couture-und Prêt-à-porter-Designer_innen der letzten 30 Jahre und zeichnet nach, inwieweit die in ihnen erzeugten Atmosphären als Lösung einer vestimentären »Inventionsbredouille« eingesetzt werden. Die Studie hinterfragt erstmals die Funktion und Position der Modenschau innerhalb des Modezyklus, was auch eine Neubewertung der Rolle der Kleidung nach sich zieht |
Beschreibung: | Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 29. Nov 2021) |
Beschreibung: | 1 Online-Ressource (334 Seiten) |
ISBN: | 9783839428856 |
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spelling | Kühl, Alicia Verfasser aut Modenschauen Die Behauptung des Neuen in der Mode Alicia Kühl 1. Aufl Bielefeld transcript Verlag [2015] © 2015 1 Online-Ressource (334 Seiten) txt rdacontent c rdamedia cr rdacarrier Fashion Studies 5 Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 29. Nov 2021) How does novelty in fashion come about? Alicia Kühl shows that novelty is no longer claimed in fashion design, but in fashion show design. Her work in fashion theory, drawing, among other things, upon theories of performance, of space, and of atmospheres, investigates fashion shows of select Haute-Couture and Prêt-à-Porter designers of the last 30 years and retraces to what extent the atmospheres created there are employed as a solution to a vestimentary crisis of invention (»Inventionsbredouille«). For the first time, this study questions the function and position of fashion shows within the cycle of fashion, which also entails a reevaluation of the role of clothing Wie kommt das Neue der Mode auf die Welt? Alicia Kühl zeigt, dass das Neue nicht mehr im Modedesign, sondern im Modenschaudesign behauptet wird. In ihrer modetheoretisch fundierten Arbeit, für die sie zudem Theorien des Performativen, des Raumes, der Atmosphären und des Neuen hinzuzieht, untersucht sie Modenschauen ausgewählter Haute-Couture-und Prêt-à-porter-Designer_innen der letzten 30 Jahre und zeichnet nach, inwieweit die in ihnen erzeugten Atmosphären als Lösung einer vestimentären »Inventionsbredouille« eingesetzt werden. Die Studie hinterfragt erstmals die Funktion und Position der Modenschau innerhalb des Modezyklus, was auch eine Neubewertung der Rolle der Kleidung nach sich zieht In German Geschichte 1980-2014 gnd rswk-swf Atmosphäre Cultural Studies Das Neue Kleidung Kulturtheorie Kulturwissenschaft Modedesign Modenschau Raum SOCIAL SCIENCE / Popular Culture bisacsh Fashion shows Bekleidungsindustrie (DE-588)4005382-9 gnd rswk-swf Performance Künste (DE-588)4173750-7 gnd rswk-swf Haute couture (DE-588)4245678-2 gnd rswk-swf Modeschau (DE-588)4326158-9 gnd rswk-swf Inszenierung (DE-588)4027223-0 gnd rswk-swf (DE-588)4113937-9 Hochschulschrift gnd-content Modeschau (DE-588)4326158-9 s Haute couture (DE-588)4245678-2 s Performance Künste (DE-588)4173750-7 s Geschichte 1980-2014 z DE-604 Inszenierung (DE-588)4027223-0 s Bekleidungsindustrie (DE-588)4005382-9 s Erscheint auch als Druck-Ausgabe 9783837628852 https://doi.org/10.1515/transcript.9783839428856?locatt=mode:legacy Verlag URL des Erstveröffentlichers Volltext |
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