The Soviet Influence: Battleship Potemkin & Drifters:

In the 1920s and 1930s, Soviet propaganda films profoundly influenced the emerging luminaries of British documentary filmmaking. Sergei Eisenstein's groundbreakin "Battleship Potemkin" was not seen in the UK until the momentous London Film Society screening in 1929, where it was doubl...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
1. Verfasser: Meisel, Edmund (KomponistIn)
Weitere Verfasser: Ejzenstejn, Sergej Michajlovic (RegisseurIn), Tissé, Eduard (Kameramann/frau), Antonov, Aleksandr (SchauspielerIn), Barskij, Vladimir (SchauspielerIn), Aleksandrov, Grigorij Vasil'evic (SchauspielerIn)
Format: Video Software
Sprache:Undetermined
Veröffentlicht: London BFI [2012]
Schlagworte:
Zusammenfassung:In the 1920s and 1930s, Soviet propaganda films profoundly influenced the emerging luminaries of British documentary filmmaking. Sergei Eisenstein's groundbreakin "Battleship Potemkin" was not seen in the UK until the momentous London Film Society screening in 1929, where it was double-billed with John Grierson's "Drifters". [Cover]
Panzerkreuzer Potemkin (1925): Eisensteins berühmter Film, hergestellt zum 20. Jahrestag der Meuterei auf dem zaristischen Kriegsschiff vor dem Hafen von Odessa am 14.6.1905 und nach den klassischen Prinzipien der Tragödie in fünf Akte gegliedert: "Menschen und Maden", "Tragödie auf dem Schiff", "Ein Toter ruft auf", "Die Treppe von Odessa", "Begegnung mit dem Geschwader". Eine bis dahin unbekannte Rhythmik und Dynamik des Schnitts macht den Revolutionsfilm zu einem besonders eindringlichen Werk, das die Herrschenden und Beherrschten polemisch kontrastiert und den Zuschauer über den Weg der Emotionen zu politischen Erkenntnissen führen will. Nicht nur filmhistorisch, sondern auch als Lehrstück für filmische Agitation interessant. (Als Sondervorführung der "Berlinale" wurde am 12.2.2005 eine neu rekonstruierte Version ("Berliner Fassung", Träger des Restaurierungsprojekts: Filmmuseum Berlin, Künstlerischer Leiter: Enno Patalas) erstaufgeführt. Mithilfe von teils in Moskau und Berlin, teils in London archivierten Negativen rekonstruierte das Projekt die Eisensteinsche Originalfassung mit Neueinspielung der Musik von Edmund Meisel. Die musikalische Bearbeitung der originalen und kongenialen Komposition von Edmund Meisel übernahm Helmut Imig für die rekonstruierte Fassung.) - Ab 16. [Film-Dienst]
Drifters (1929): "Drifters" was commissioned by the Empire Marketing Board in 1928 from John Grierson. Its job was to promote British commerce. But Grierson’s intention was subtly different. He had just returned from being educated in the USA and was fired-up by the new journalism sweeping America of narrative storytelling rather than the reporting of plain facts. In "Drifters", he wanted to describe the hard but poetic (as he saw it) lives of Scottish herring fishermen ... Like Eisenstein, Grierson was an advocate of the heroic beauty of ordinary labour, and in "Drifters" he attempted to set this against contemporary fears about industrial progress versus the timeless beauty of nature, by famously inter-cutting the mechanical rhythm of the trawler’s engines with gulls, wind and sea. "Drifters" is a powerful film. The location shooting by cameraman Basil Emmott, would be a challenge today. In the late twenties it was nothing short of heroic in itself. [www.channel4.com]
Beschreibung:[DVD] (69 41 Min.) : s/w ; teilw. viragiert ; dolby digital 5.1 ; Stummfilm

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