Doppelte Artikulation: Schriften zur neueren Kunst II
Contemporary art in context The main title of this second volume of Writings on Contemporary Art is borrowed from Claude Lévi-Strauss, whose thinking influenced a generation. Inspired by Marcel Proust, Lévi-Strauss wrote about the processes of producing painting, music, literature, calling the techn...
Gespeichert in:
1. Verfasser: | |
---|---|
Format: | Elektronisch E-Book |
Sprache: | German |
Veröffentlicht: |
Berlin ; Boston
De Gruyter
[2023]
|
Schriftenreihe: | Edition Voldemeer
|
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | BSB01 FAB01 FAW01 FCO01 FHA01 FKE01 FLA01 KUBA3 UBG01 UPA01 Volltext |
Zusammenfassung: | Contemporary art in context The main title of this second volume of Writings on Contemporary Art is borrowed from Claude Lévi-Strauss, whose thinking influenced a generation. Inspired by Marcel Proust, Lévi-Strauss wrote about the processes of producing painting, music, literature, calling the technique described by Proust "double articulation." This volume focuses primarily on works of art in which the "first-order units" are themselves artistic works that are cited, recombined, and reworked. The concepts of "primary objects" and of "double articulation" deepen our understanding of the disruption of sequences and the disturbance of cultural traditions. The works of art discussed in this book inscribe themselves in a context of transmission that is modified and renewed for experience in the present. Vol. II of Writings on Contemporary Art, following on from vol. I, Existenz und Form (2015) Discussion of individual artworks and the function of art in culture From Rembrandt and Sturtevant to Hyun-Sook Song, Latifa Echakhch, Katharina Grosse, Pamela Rosenkranz, and Louise Guerra Neuere Kunst im Kontext Der Titel der Schriften zur neueren Kunst II ist Claude Lévi-Strauss zu verdanken, dessen Denken eine Generation geprägt hat. Er spricht in Anlehnung an Marcel Proust über das Verfertigen von Malerei, Musik, Literatur und bezeichnet die von Proust beschriebene Technik als "doppelte Artikulation". Im vorliegenden Band stehen vor allem Werke im Fokus, bei denen die "Einheiten erster Ordnung" selbst künstlerische Werke sind, die zitiert, neu kombiniert, bearbeitet werden. Von "primären Objekten" und von "doppelter Artikulation" zu sprechen vertieft unser Verständnis für die Unterbrechung von Sequenzen und die Störung kultureller Überlieferungen. Die im Buch diskutierten Kunstwerke schreiben sich in einen Überlieferungszusammenhang ein, der für die Erfahrung in der jeweiligen Gegenwart modifiziert und erneuert wird. Band II der Schriften zur neueren Kunst, anknüpfend an Existenz und Form (2015) Diskussion einzelner Kunstwerke und der Funktion von Kunst in der Kultur Von Rembrandt und Sturtevant über Hyun-Sook Song bis zu Latifa Echakhch, Katharina Grosse, Pamela Rosenkranz und Louise Guerra |
Beschreibung: | 1 Online-Ressource (296 Seiten) Illustrationen |
ISBN: | 9783110793215 |
DOI: | 10.1515/9783110793215 |
Internformat
MARC
LEADER | 00000nmm a2200000zc 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | BV048646725 | ||
003 | DE-604 | ||
005 | 20230828 | ||
007 | cr|uuu---uuuuu | ||
008 | 230112s2023 |||| o||u| ||||||ger d | ||
020 | |a 9783110793215 |c Online, PDF |9 978-3-11-079321-5 | ||
024 | 7 | |a 10.1515/9783110793215 |2 doi | |
035 | |a (ZDB-23-DGG)9783110793215 | ||
035 | |a (ZDB-30-PQE)EBC7158532 | ||
035 | |a (OCoLC)1362874461 | ||
035 | |a (DE-599)BVBBV048646725 | ||
040 | |a DE-604 |b ger |e rda | ||
041 | 0 | |a ger | |
049 | |a DE-12 |a DE-1043 |a DE-1046 |a DE-858 |a DE-Aug4 |a DE-859 |a DE-860 |a DE-473 |a DE-739 |a DE-11 |a DE-Y7 | ||
084 | |a LH 61040 |0 (DE-625)94202: |2 rvk | ||
100 | 1 | |a Kurzmeyer, Roman |d 1961- |e Verfasser |0 (DE-588)11586718X |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a Doppelte Artikulation |b Schriften zur neueren Kunst II |c Roman Kurzmeyer |
264 | 1 | |a Berlin ; Boston |b De Gruyter |c [2023] | |
264 | 4 | |c © 2023 | |
300 | |a 1 Online-Ressource (296 Seiten) |b Illustrationen | ||
336 | |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |b c |2 rdamedia | ||
338 | |b cr |2 rdacarrier | ||
490 | 0 | |a Edition Voldemeer | |
520 | |a Contemporary art in context The main title of this second volume of Writings on Contemporary Art is borrowed from Claude Lévi-Strauss, whose thinking influenced a generation. Inspired by Marcel Proust, Lévi-Strauss wrote about the processes of producing painting, music, literature, calling the technique described by Proust "double articulation." This volume focuses primarily on works of art in which the "first-order units" are themselves artistic works that are cited, recombined, and reworked. The concepts of "primary objects" and of "double articulation" deepen our understanding of the disruption of sequences and the disturbance of cultural traditions. The works of art discussed in this book inscribe themselves in a context of transmission that is modified and renewed for experience in the present. Vol. II of Writings on Contemporary Art, following on from vol. I, Existenz und Form (2015) Discussion of individual artworks and the function of art in culture From Rembrandt and Sturtevant to Hyun-Sook Song, Latifa Echakhch, Katharina Grosse, Pamela Rosenkranz, and Louise Guerra | ||
520 | |a Neuere Kunst im Kontext Der Titel der Schriften zur neueren Kunst II ist Claude Lévi-Strauss zu verdanken, dessen Denken eine Generation geprägt hat. Er spricht in Anlehnung an Marcel Proust über das Verfertigen von Malerei, Musik, Literatur und bezeichnet die von Proust beschriebene Technik als "doppelte Artikulation". Im vorliegenden Band stehen vor allem Werke im Fokus, bei denen die "Einheiten erster Ordnung" selbst künstlerische Werke sind, die zitiert, neu kombiniert, bearbeitet werden. Von "primären Objekten" und von "doppelter Artikulation" zu sprechen vertieft unser Verständnis für die Unterbrechung von Sequenzen und die Störung kultureller Überlieferungen. Die im Buch diskutierten Kunstwerke schreiben sich in einen Überlieferungszusammenhang ein, der für die Erfahrung in der jeweiligen Gegenwart modifiziert und erneuert wird. Band II der Schriften zur neueren Kunst, anknüpfend an Existenz und Form (2015) Diskussion einzelner Kunstwerke und der Funktion von Kunst in der Kultur Von Rembrandt und Sturtevant über Hyun-Sook Song bis zu Latifa Echakhch, Katharina Grosse, Pamela Rosenkranz und Louise Guerra | ||
650 | 4 | |a Adrian Schiess | |
650 | 4 | |a Albrecht Schnider | |
650 | 4 | |a Bruno Jakob | |
650 | 4 | |a Bruno Müller | |
650 | 4 | |a Helmut Federle | |
650 | 4 | |a Hyun-Sook Song | |
650 | 4 | |a Katharina Grosse | |
650 | 4 | |a Kunstgeschichte | |
650 | 4 | |a Kunsttheorie | |
650 | 4 | |a Latifa Echakhch | |
650 | 4 | |a Louise Guerra | |
650 | 4 | |a Niklaus Manuel Deutsch | |
650 | 4 | |a Pamela Rosenkranz | |
650 | 4 | |a Polly Apfelbaum | |
650 | 4 | |a Rembrandt | |
650 | 4 | |a Royden Rabinowitch | |
650 | 4 | |a Sturtevant | |
650 | 4 | |a Vaclav Pozarek | |
650 | 4 | |a Zeitgenössische Kunst | |
650 | 0 | 7 | |a Ästhetik |0 (DE-588)4000626-8 |2 gnd |9 rswk-swf |
650 | 0 | 7 | |a Kunst |0 (DE-588)4114333-4 |2 gnd |9 rswk-swf |
655 | 7 | |0 (DE-588)4143413-4 |a Aufsatzsammlung |2 gnd-content | |
689 | 0 | 0 | |a Kunst |0 (DE-588)4114333-4 |D s |
689 | 0 | 1 | |a Ästhetik |0 (DE-588)4000626-8 |D s |
689 | 0 | |5 DE-604 | |
700 | 1 | |a Apfelbaum, Polly |d 1955- |0 (DE-588)120805995 |4 win | |
776 | 0 | 8 | |i Erscheint auch als |n Druck-Ausgabe |z 978-3-11079167-9 |w (DE-604)BV048682517 |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.1515/9783110793215 |x Verlag |z URL des Erstveröffentlichers |3 Volltext |
912 | |a ZDB-23-DGG |a ZDB-30-PQE | ||
999 | |a oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-034021596 | ||
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110793215 |l BSB01 |p ZDB-23-DGG |q BSB_PDA_DGG_Kauf |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110793215 |l FAB01 |p ZDB-23-DGG |q FAB_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110793215 |l FAW01 |p ZDB-23-DGG |q FAW_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110793215 |l FCO01 |p ZDB-23-DGG |q FCO_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110793215 |l FHA01 |p ZDB-23-DGG |q FHA_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110793215 |l FKE01 |p ZDB-23-DGG |q FKE_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110793215 |l FLA01 |p ZDB-23-DGG |q FLA_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://ebookcentral.proquest.com/lib/maxweberstiftung-ebooks/detail.action?docID=7158532 |l KUBA3 |p ZDB-30-PQE |q DFK |x Aggregator |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110793215 |l UBG01 |p ZDB-23-DGG |q UBG_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110793215 |l UPA01 |p ZDB-23-DGG |q UPA_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext |
Datensatz im Suchindex
_version_ | 1804184789312339968 |
---|---|
adam_txt | |
any_adam_object | |
any_adam_object_boolean | |
author | Kurzmeyer, Roman 1961- |
author_GND | (DE-588)11586718X (DE-588)120805995 |
author_facet | Kurzmeyer, Roman 1961- |
author_role | aut |
author_sort | Kurzmeyer, Roman 1961- |
author_variant | r k rk |
building | Verbundindex |
bvnumber | BV048646725 |
classification_rvk | LH 61040 |
collection | ZDB-23-DGG ZDB-30-PQE |
ctrlnum | (ZDB-23-DGG)9783110793215 (ZDB-30-PQE)EBC7158532 (OCoLC)1362874461 (DE-599)BVBBV048646725 |
discipline | Kunstgeschichte |
discipline_str_mv | Kunstgeschichte |
doi_str_mv | 10.1515/9783110793215 |
format | Electronic eBook |
fullrecord | <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>05674nmm a2200817zc 4500</leader><controlfield tag="001">BV048646725</controlfield><controlfield tag="003">DE-604</controlfield><controlfield tag="005">20230828 </controlfield><controlfield tag="007">cr|uuu---uuuuu</controlfield><controlfield tag="008">230112s2023 |||| o||u| ||||||ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110793215</subfield><subfield code="c">Online, PDF</subfield><subfield code="9">978-3-11-079321-5</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(ZDB-23-DGG)9783110793215</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(ZDB-30-PQE)EBC7158532</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1362874461</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-599)BVBBV048646725</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-604</subfield><subfield code="b">ger</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="049" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-12</subfield><subfield code="a">DE-1043</subfield><subfield code="a">DE-1046</subfield><subfield code="a">DE-858</subfield><subfield code="a">DE-Aug4</subfield><subfield code="a">DE-859</subfield><subfield code="a">DE-860</subfield><subfield code="a">DE-473</subfield><subfield code="a">DE-739</subfield><subfield code="a">DE-11</subfield><subfield code="a">DE-Y7</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">LH 61040</subfield><subfield code="0">(DE-625)94202:</subfield><subfield code="2">rvk</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kurzmeyer, Roman</subfield><subfield code="d">1961-</subfield><subfield code="e">Verfasser</subfield><subfield code="0">(DE-588)11586718X</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Doppelte Artikulation</subfield><subfield code="b">Schriften zur neueren Kunst II</subfield><subfield code="c">Roman Kurzmeyer</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ; Boston</subfield><subfield code="b">De Gruyter</subfield><subfield code="c">[2023]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">© 2023</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 Online-Ressource (296 Seiten)</subfield><subfield code="b">Illustrationen</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Edition Voldemeer</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Contemporary art in context The main title of this second volume of Writings on Contemporary Art is borrowed from Claude Lévi-Strauss, whose thinking influenced a generation. Inspired by Marcel Proust, Lévi-Strauss wrote about the processes of producing painting, music, literature, calling the technique described by Proust "double articulation." This volume focuses primarily on works of art in which the "first-order units" are themselves artistic works that are cited, recombined, and reworked. The concepts of "primary objects" and of "double articulation" deepen our understanding of the disruption of sequences and the disturbance of cultural traditions. The works of art discussed in this book inscribe themselves in a context of transmission that is modified and renewed for experience in the present. Vol. II of Writings on Contemporary Art, following on from vol. I, Existenz und Form (2015) Discussion of individual artworks and the function of art in culture From Rembrandt and Sturtevant to Hyun-Sook Song, Latifa Echakhch, Katharina Grosse, Pamela Rosenkranz, and Louise Guerra</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Neuere Kunst im Kontext Der Titel der Schriften zur neueren Kunst II ist Claude Lévi-Strauss zu verdanken, dessen Denken eine Generation geprägt hat. Er spricht in Anlehnung an Marcel Proust über das Verfertigen von Malerei, Musik, Literatur und bezeichnet die von Proust beschriebene Technik als "doppelte Artikulation". Im vorliegenden Band stehen vor allem Werke im Fokus, bei denen die "Einheiten erster Ordnung" selbst künstlerische Werke sind, die zitiert, neu kombiniert, bearbeitet werden. Von "primären Objekten" und von "doppelter Artikulation" zu sprechen vertieft unser Verständnis für die Unterbrechung von Sequenzen und die Störung kultureller Überlieferungen. Die im Buch diskutierten Kunstwerke schreiben sich in einen Überlieferungszusammenhang ein, der für die Erfahrung in der jeweiligen Gegenwart modifiziert und erneuert wird. Band II der Schriften zur neueren Kunst, anknüpfend an Existenz und Form (2015) Diskussion einzelner Kunstwerke und der Funktion von Kunst in der Kultur Von Rembrandt und Sturtevant über Hyun-Sook Song bis zu Latifa Echakhch, Katharina Grosse, Pamela Rosenkranz und Louise Guerra</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Adrian Schiess</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Albrecht Schnider</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Bruno Jakob</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Bruno Müller</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Helmut Federle</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Hyun-Sook Song</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Katharina Grosse</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Kunstgeschichte</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Kunsttheorie</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Latifa Echakhch</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Louise Guerra</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Niklaus Manuel Deutsch</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Pamela Rosenkranz</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Polly Apfelbaum</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Rembrandt</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Royden Rabinowitch</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Sturtevant</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Vaclav Pozarek</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Zeitgenössische Kunst</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Ästhetik</subfield><subfield code="0">(DE-588)4000626-8</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Kunst</subfield><subfield code="0">(DE-588)4114333-4</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="655" ind1=" " ind2="7"><subfield code="0">(DE-588)4143413-4</subfield><subfield code="a">Aufsatzsammlung</subfield><subfield code="2">gnd-content</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Kunst</subfield><subfield code="0">(DE-588)4114333-4</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="1"><subfield code="a">Ästhetik</subfield><subfield code="0">(DE-588)4000626-8</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2=" "><subfield code="5">DE-604</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Apfelbaum, Polly</subfield><subfield code="d">1955-</subfield><subfield code="0">(DE-588)120805995</subfield><subfield code="4">win</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Erscheint auch als</subfield><subfield code="n">Druck-Ausgabe</subfield><subfield code="z">978-3-11079167-9</subfield><subfield code="w">(DE-604)BV048682517</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="z">URL des Erstveröffentlichers</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="a">ZDB-30-PQE</subfield></datafield><datafield tag="999" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-034021596</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="l">BSB01</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">BSB_PDA_DGG_Kauf</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="l">FAB01</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FAB_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="l">FAW01</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FAW_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="l">FCO01</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FCO_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="l">FHA01</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FHA_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="l">FKE01</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FKE_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="l">FLA01</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FLA_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://ebookcentral.proquest.com/lib/maxweberstiftung-ebooks/detail.action?docID=7158532</subfield><subfield code="l">KUBA3</subfield><subfield code="p">ZDB-30-PQE</subfield><subfield code="q">DFK</subfield><subfield code="x">Aggregator</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="l">UBG01</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">UBG_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110793215</subfield><subfield code="l">UPA01</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">UPA_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield></record></collection> |
genre | (DE-588)4143413-4 Aufsatzsammlung gnd-content |
genre_facet | Aufsatzsammlung |
id | DE-604.BV048646725 |
illustrated | Not Illustrated |
index_date | 2024-07-03T21:18:31Z |
indexdate | 2024-07-10T09:44:55Z |
institution | BVB |
isbn | 9783110793215 |
language | German |
oai_aleph_id | oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-034021596 |
oclc_num | 1362874461 |
open_access_boolean | |
owner | DE-12 DE-1043 DE-1046 DE-858 DE-Aug4 DE-859 DE-860 DE-473 DE-BY-UBG DE-739 DE-11 DE-Y7 |
owner_facet | DE-12 DE-1043 DE-1046 DE-858 DE-Aug4 DE-859 DE-860 DE-473 DE-BY-UBG DE-739 DE-11 DE-Y7 |
physical | 1 Online-Ressource (296 Seiten) Illustrationen |
psigel | ZDB-23-DGG ZDB-30-PQE ZDB-23-DGG BSB_PDA_DGG_Kauf ZDB-23-DGG FAB_PDA_DGG ZDB-23-DGG FAW_PDA_DGG ZDB-23-DGG FCO_PDA_DGG ZDB-23-DGG FHA_PDA_DGG ZDB-23-DGG FKE_PDA_DGG ZDB-23-DGG FLA_PDA_DGG ZDB-30-PQE DFK ZDB-23-DGG UBG_PDA_DGG ZDB-23-DGG UPA_PDA_DGG |
publishDate | 2023 |
publishDateSearch | 2023 |
publishDateSort | 2023 |
publisher | De Gruyter |
record_format | marc |
series2 | Edition Voldemeer |
spelling | Kurzmeyer, Roman 1961- Verfasser (DE-588)11586718X aut Doppelte Artikulation Schriften zur neueren Kunst II Roman Kurzmeyer Berlin ; Boston De Gruyter [2023] © 2023 1 Online-Ressource (296 Seiten) Illustrationen txt rdacontent c rdamedia cr rdacarrier Edition Voldemeer Contemporary art in context The main title of this second volume of Writings on Contemporary Art is borrowed from Claude Lévi-Strauss, whose thinking influenced a generation. Inspired by Marcel Proust, Lévi-Strauss wrote about the processes of producing painting, music, literature, calling the technique described by Proust "double articulation." This volume focuses primarily on works of art in which the "first-order units" are themselves artistic works that are cited, recombined, and reworked. The concepts of "primary objects" and of "double articulation" deepen our understanding of the disruption of sequences and the disturbance of cultural traditions. The works of art discussed in this book inscribe themselves in a context of transmission that is modified and renewed for experience in the present. Vol. II of Writings on Contemporary Art, following on from vol. I, Existenz und Form (2015) Discussion of individual artworks and the function of art in culture From Rembrandt and Sturtevant to Hyun-Sook Song, Latifa Echakhch, Katharina Grosse, Pamela Rosenkranz, and Louise Guerra Neuere Kunst im Kontext Der Titel der Schriften zur neueren Kunst II ist Claude Lévi-Strauss zu verdanken, dessen Denken eine Generation geprägt hat. Er spricht in Anlehnung an Marcel Proust über das Verfertigen von Malerei, Musik, Literatur und bezeichnet die von Proust beschriebene Technik als "doppelte Artikulation". Im vorliegenden Band stehen vor allem Werke im Fokus, bei denen die "Einheiten erster Ordnung" selbst künstlerische Werke sind, die zitiert, neu kombiniert, bearbeitet werden. Von "primären Objekten" und von "doppelter Artikulation" zu sprechen vertieft unser Verständnis für die Unterbrechung von Sequenzen und die Störung kultureller Überlieferungen. Die im Buch diskutierten Kunstwerke schreiben sich in einen Überlieferungszusammenhang ein, der für die Erfahrung in der jeweiligen Gegenwart modifiziert und erneuert wird. Band II der Schriften zur neueren Kunst, anknüpfend an Existenz und Form (2015) Diskussion einzelner Kunstwerke und der Funktion von Kunst in der Kultur Von Rembrandt und Sturtevant über Hyun-Sook Song bis zu Latifa Echakhch, Katharina Grosse, Pamela Rosenkranz und Louise Guerra Adrian Schiess Albrecht Schnider Bruno Jakob Bruno Müller Helmut Federle Hyun-Sook Song Katharina Grosse Kunstgeschichte Kunsttheorie Latifa Echakhch Louise Guerra Niklaus Manuel Deutsch Pamela Rosenkranz Polly Apfelbaum Rembrandt Royden Rabinowitch Sturtevant Vaclav Pozarek Zeitgenössische Kunst Ästhetik (DE-588)4000626-8 gnd rswk-swf Kunst (DE-588)4114333-4 gnd rswk-swf (DE-588)4143413-4 Aufsatzsammlung gnd-content Kunst (DE-588)4114333-4 s Ästhetik (DE-588)4000626-8 s DE-604 Apfelbaum, Polly 1955- (DE-588)120805995 win Erscheint auch als Druck-Ausgabe 978-3-11079167-9 (DE-604)BV048682517 https://doi.org/10.1515/9783110793215 Verlag URL des Erstveröffentlichers Volltext |
spellingShingle | Kurzmeyer, Roman 1961- Doppelte Artikulation Schriften zur neueren Kunst II Adrian Schiess Albrecht Schnider Bruno Jakob Bruno Müller Helmut Federle Hyun-Sook Song Katharina Grosse Kunstgeschichte Kunsttheorie Latifa Echakhch Louise Guerra Niklaus Manuel Deutsch Pamela Rosenkranz Polly Apfelbaum Rembrandt Royden Rabinowitch Sturtevant Vaclav Pozarek Zeitgenössische Kunst Ästhetik (DE-588)4000626-8 gnd Kunst (DE-588)4114333-4 gnd |
subject_GND | (DE-588)4000626-8 (DE-588)4114333-4 (DE-588)4143413-4 |
title | Doppelte Artikulation Schriften zur neueren Kunst II |
title_auth | Doppelte Artikulation Schriften zur neueren Kunst II |
title_exact_search | Doppelte Artikulation Schriften zur neueren Kunst II |
title_exact_search_txtP | Doppelte Artikulation Schriften zur neueren Kunst II |
title_full | Doppelte Artikulation Schriften zur neueren Kunst II Roman Kurzmeyer |
title_fullStr | Doppelte Artikulation Schriften zur neueren Kunst II Roman Kurzmeyer |
title_full_unstemmed | Doppelte Artikulation Schriften zur neueren Kunst II Roman Kurzmeyer |
title_short | Doppelte Artikulation |
title_sort | doppelte artikulation schriften zur neueren kunst ii |
title_sub | Schriften zur neueren Kunst II |
topic | Adrian Schiess Albrecht Schnider Bruno Jakob Bruno Müller Helmut Federle Hyun-Sook Song Katharina Grosse Kunstgeschichte Kunsttheorie Latifa Echakhch Louise Guerra Niklaus Manuel Deutsch Pamela Rosenkranz Polly Apfelbaum Rembrandt Royden Rabinowitch Sturtevant Vaclav Pozarek Zeitgenössische Kunst Ästhetik (DE-588)4000626-8 gnd Kunst (DE-588)4114333-4 gnd |
topic_facet | Adrian Schiess Albrecht Schnider Bruno Jakob Bruno Müller Helmut Federle Hyun-Sook Song Katharina Grosse Kunstgeschichte Kunsttheorie Latifa Echakhch Louise Guerra Niklaus Manuel Deutsch Pamela Rosenkranz Polly Apfelbaum Rembrandt Royden Rabinowitch Sturtevant Vaclav Pozarek Zeitgenössische Kunst Ästhetik Kunst Aufsatzsammlung |
url | https://doi.org/10.1515/9783110793215 |
work_keys_str_mv | AT kurzmeyerroman doppelteartikulationschriftenzurneuerenkunstii AT apfelbaumpolly doppelteartikulationschriftenzurneuerenkunstii |