Schwerpunkt/Focus: Disability Studies:
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Weitere Verfasser: | , |
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Format: | Buch |
Sprache: | English German |
Veröffentlicht: |
Tübingen
Stauffenburg Verlag
[2022]
|
Schriftenreihe: | Gegenwartsliteratur
21/2022 |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Inhaltsverzeichnis |
Beschreibung: | Beiträge teilweise deutsch, teilweise englisch |
Beschreibung: | 381 Seiten 22.5 cm x 15 cm, 610 g |
ISBN: | 9783958096486 3958096484 |
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adam_text | Inhaltsverzeichnis/Table of Contents FRIEDERIKE EIGLER Vorwort 15 I. Schwerpunkt: Disability Studies ELIZABETH C. HAMILTON “Here, then, awe of human dignity”: Franz Fiihmann and Dietmar Riemann’s Photo-Essay Collection, Wás för eine Insel in was för einem Meer 19 The dignity of cognitively disabled people and the ethics ofrepresenting their lives are at the heart of an extraordinary yet little-known book first published in the former German Democratic Republic. Was für eine Insel in ivas für einem Meer (1986) depicts residents of the Samariteranstalten, a church-run institution for people with cognitive disabilities, in astonishingly beautiful black-and-white photographs by Dietmar Riemann and in probing, poign ant writing by Franz Fiihmann. From sustained conversation among the residents and artists — a working method ahead of its time — new words and new images emerged of lived experiences that dispel medicalized notions of disability and cure. Decades before the scholarly field of disability studies took hold, Fiihmann and Riemann had already eschewed learned postures of rejection, segregation, and pity to bear witness to the human dignity of the residents of the Samariteranstalten. (elizabeth. hamilton@oberlin. edu) HARTMUT HOMBRECHER Raum und Behinderung im deutschsprachigen JugendLiebesroman der 2010er-Jahre Der Beitrag widmet sich der Konstruktion und Darstellung von Behinderung im gegenwärtigen Jugendroman aus kulturwissenschaftlicher und narratologischer Perspektive. Im Gegensatz zum Kinderbuch ist das Jugendbuch bisher in den germanistischen Disability Studies
unterrepräsentiert. Dabei ist es — gerade als Liebesroman — weit verbreitet und ein wirkmächtiges Sozialisationsmedium, zumal Identitätsfragen in diesen Texten häufig ins Zentrum gerückt und identifikatorische Lesarten befördert werden. In drei exemplarischen Analysen vonJugend-Liebesromanen der 2010er-Jahre zeigt sich, dass besonders die Räume der erzähltenWelt relevant für die Darstellung und Verhandlung von Behinderung in den Texten sind. Wie die gehbehin derten Figuren sich Räume erschließen und sie wahrnehmen, ist zunächst 41
8 Inhaltsverzeichnis/Table of Contenti mit Fragen von Partizipation und Isolation verbunden, verweist aber auch auf Fragen von Mobilität und die Deutung des kulturellen Symbols des Rollstuhls .Von den Räumen ausgehend lässt sich zudem eine intersektionale Perspektive entwickeln, mit der man in denTextenVerbindungen von Behin derung und Geschlecht sowie anderen Differenzkategorien nachspüren kann. (hartmut.hombrecher@phil.uni-goettingen.de) ALEC CATTELL Unusual Sights: Clemens J. Setz’s Disability Aesthetics 69 This essay explores the themes of (dis)ability, normalcy, and responses to difference in two short stories by Clemens J. Setz. A disability studies reading of Das Schulfoto and Kvaløya (2019) underscores the importance of disability aesthetics in these recently published German-language texts.While disability is not named explicitly, it is omnipresent in the textual portrayals of Daniel Grondi (a classmate with a disability in Das Schulfoto) and “das Or’’ (an ambiguous being in Kvaløya).The peripheral embodiments of these figures frustrate the desire to comprehend, define, and pass judgement. Because Das Schulfoto and Kvaløya are primarily about those who perceive and react to difference, readers must attend to the aesthetic nervousness that the presence of disability inaugurates. Via disability aesthetics and the rhetoric of metis, these short stories confound the non-disabled imaginary, expose the violence of the ideology of ability, and revel in the power of literature to privilege the productive difference of nonnormative bodies. (alec.cattell@ttu.edu) DİDEM UCA
In/Visible:The Perception of Physical Alterity in Voko Tawada’s “Fersenlos” through an Intersectional Lens This article develops an intersectional theoretical and analytical framework that draws from critical disability, migration, critical race, and gender and sexuality studies and then applies it to an analysis of Yoko Tawada ’s short story “Fersenlos”. The story’s protagonist lacks access to integration, safe ty, and fulfillment due to the perception of her body as disabled, foreign, deficient, and animalistic by both culturally hegemonic institutions and ordinary citizens. Disability functions in Tawada’s text as a metonymy for the protagonist’s perceived cultural differences, which are, in turn, related to her status as a female immigrant of color; yet the narrative strategies em ployed simultaneously provide space for agency and the development of an empowering alternative subjectivity that resists self-blame by underscoring the structural causes for her marginalization. (didem. uca@emory. edu) 91
Inhaltsverzeichnis/Table of Contents SIMONE PFLEGER Debilitation, Precarity, and the Killing Rhythm in Sibylle Berg’s GRM- Brainfuck 9 115 This article argues for a reading of Sibylle Bergs GRM. Brainfuck (2019) through a framework of debilitation in order to analyze the depictions of the conditions under which subjects experience precarious and injurious conditions of their respective life-worlds. Focusing on the novel’s four teen aged protagonists and their shared interest in grime music, the essay leans on notions of debilitation and precarization to analyze the young adults’ embeddedness in those hegemonic structures that seek to organize and order the world according to white, cis-gendered, heteronormative, able-bodied logics. As the novel’s protagonists have to contend with a world that wears them down and debilitates them, they also experience moments of togeth erness and a sense of belonging, at least temporarily, in a world that makes possible instances of conviviality without romanticizing them. (pfleger@ualberta. ca) GRIT DOMMES Gegenstimmen ֊ „tiefbegabte“ Erzähler in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur 133 Auf den ersten Blick haben die Prosatexte, die diesem Beitrag zugrunde liegen — Ulrich Plenzdorfs kein runter kein fern, Andreas Steinhöfels Rico, OsCr-Reihe und Norbert Scheuers Peehs Liehe —, nicht viel gemeinsam: eine kurze Erzählung, eine funibändige Kinderromanreihe, ein Roman; einmal die DDR in der Mitte ihres Bestehens, zweimal die Bundesrepublik des 21. Jahrhunderts; zweimal Berlin als Schauplatz, einmal die Kleinstadt Kall in der Eifel;
zweimal Jungen kurz vor der Pubertät, einmal ein alter Mann im Pflegeheim. Ähnlich sind die Texte sich darin, dass in ihnen eine Figur mit eingeschränkten geistigen Fähigkeiten von sich selbst erzählt. Im Rahmen der Disability Studies ergibt sich die Frage, ob diese narratologische Entscheidung dazu beitragen kann, die kulturelle Repräsentation von Behinderung umzuschreiben. (grit.dommes@fu-berlin.de) MICHELE RICCI BELL Disabling Traumas in Heidemarie Puls’s Schattenkinder: Hinter Torgauer Mauern This article contributes to scholarship exploring the intersections between Trauma Studies and Disability Studies.The primary source of analysis, Heide marie Puls’s 2009 memoir, Schattenkinder: HinterTorgauer Mauern, chronicles the writer’s early life in East Germany as a neglected, abused, and isolated youth, who unwittingly seeks refuge in the GDR’s web of Kinderheimen. Although 159
10 Inhaltsverzeichnis/Table of Contents the heart of Puls’s narrative is devoted to recounting her experiences in these homes, I argue that precisely by relating Puls’s pre-carceral and carcerai expe riences, Schattenkinder allows the more easily identifiable discourse of trauma to engage with the unspoken yet prevalent one of disability. I analyze how the intersections of the two fields manifest themselves on the narrative and discursive levels of Puls’s compelling work. In so doing, I explore the chal lenges and potential benefits of bringing the fields ofTrauma and Disability Studies into conversation. (riccibem@union.edu) II. Einzelanalysen THOMAS MERKLINGER Wo ein Teufel ist, ist auch ein Gott: Die Autorschaftsfigur des poeta creator bei Daniel Kehlmann und Helmut Krausser 183 Für die Erzählwerke Daniel Kehlmanns und Helmut Kraussers lässt sich eine ähnliche autorpoetische Verwendung metaphysischer Instanzen und Erzählstrukturen konstatieren, die sich unter anderem im Rückgriff auf die christliche Figur des Teufels zeigt. Dieser besitzt allerdings nicht primär religiöse Bedeutung, sondern fugt sich in eine selbstreflexive Autorinszenierung als poeta creator. Anhand der Autorfigur Leo Richter (Leo Richters Porträt, Ruhm) sowie Kraussers Romanen Der große Bagarozy und Alles ist gut soll gezeigt werden, wie beide Autoren das narrative Potential metaphysischer Instanzen verwenden, um dadurch nicht nur neue erzählerische Möglichkeiten aufzuschließen, sondern zugleich ihre Autorschaft zu reflektieren. Trotz unterschiedlicher literarischer Einflüsse und Themen spielen sie
gleichermaßen mit metaphysischen Textfiguren, um sich als schöpferisch-kontrollierende Autor-Instanz zu präsentieren, mit dem Unterschied, dass sich Kehlmann dafür diegetischer Schriftstellerfiguren bedient und Krausser den eigenen Namen nutzt. (thomasmerklinger@outlook. de) BARBARA THUMS Leif Randts Allegro Pastell —Achtsamkeitsbasierte Pop-Ästhetik, oder: Die ,pure Gegenwart der Lavalampe Der Artikel versteht LeifRandts Roman Allegro Pastell (2020) als Beitrag zum Achtsamkeitstrend im Zeichen des Pop und fragt, in welcher Art und Weise der Roman Konzepte des Selbst literarisch ethnografiert. Mit Bezug auf seine paratextuelle Gestaltung wird gezeigt, dass der Roman ein vielschich tiges Verweisungsnetz aus Wissensbeständen des Buddhismus, Hinduismus und Christentums, der Esoterik und Popkultur sowie der Psychologie und 209
Inhaltsverzeichnis/Table of Contents 11 Neurowissenschaften erstellt und dabei ein generationsspezifisch ausdiffe renziertes Panorama an Lebensentwürfen und Wertvorstellungen entfaltet. Ausgehend davon untersucht der Artikel, wie Allegro Pastell sich aus einem bis in die Jangen 1970er Jahre zurückreichenden Archiv bedient, in dem Popkultur, Spiritualität, Esoterik und Psychologie diskursiv eng miteinander verknüpft sind. Im Ergebnis, so die These, erweisen sich alltagskulturell spirituelle und popästhetische Konzepte von Gegenwärtigkeit als eng mit einander verflochten. Die Lavalampe als wiederentdecktes Kultobjekt aus den 1970er Jahren bringt diese Verflechtung sowie jene von Allegro Pastell geleistete poetische Reflexion über Achtsamkeit, Formwandel und Zeit lichkeit modellhaft zur Anschauung. (thums@uni-mainz.de) DAVID S. JOHNSON “Unjust Geographies”: Berlin, Mobility, and Housing in Leonie Ossowski’s Holunderzeit (1991) and Jenny Erpenbeck’s Gehen, ging, gegangen (2015) 237 This study examines how Leonie Ossowski’s Holunderzeit (1991) and Jenny Erpenbeck’s Gehen, ging, gegangen (2015) chronicle two recent eras ofmigration into Berhn. Although these novels grapple with migrant experiences in two separate historical contexts, that of the Aussiedler in the 1980s in Ossowski’s novel and refugees from several African countries seeking asylum in 2013/2014 in Erpenbeck’s novel, both texts pursue similar approaches to the challenges of migration and integration that reveal ongoing patterns of prejudice and spatial injustices for migrants in Berlin.The article examines how
these texts provide immediate evaluations of the unjust geographies each group of migrants con fronts, with particular focus on matters of mobility, consumption, and housing. (johnsodl@uah.edu) III. Tendenzen LESLIE A. ADELSON Experimental Voice and Anti-Racist Narrative in Contemporary German Literature: Alexander Kluge’s Colonial Miniatures and Sharon Dodua Otoo’s Epic Adas Raum German critical theory and postclassical narratology help parse proliferating approaches to experimental voice and anti-racist narrative in contemporary German literature. This article uses both to compare and contrast the radical future-making qualities of formal experimentation by Alexander Kluge and Sharon Dodua Otoo — in Kluge’s prose miniatures about colonial legacies and racial capitalism, with a focus on one from Tür an Tür mit einem anderen Leben 259
12 Inhaltsverzeichnis/Table of Contents (2006), and in Otoos epic novel Adas Raum (2021), which braids together imaginative voices, racist histories, and colonial legacies ranging from 15thcen tury Africa to contemporary Berlin.The article also identifies connections between Kluge and African American theorists of anti-racist futurity7, building bridges to German critical thought in their own ways, and these connections help bring Otoo s aesthetic of futurity distinctly into view. IfAfrofuturist sty listics are at times associated with science fiction, some anti-racist experiments in contemporary German literature are enlivened by other formal means. (Iaal0@cornell.edu) CARSTEN ROHDE Literatur und/als Utopie in der deutschsprachigen Literatur seit 1989. Peter Handke, Lutz Seiler, Ann Cotten Literarische Utopien besitzen eine lange Tradition, die indes 1989 einen Einschnitt erfuhr. Nach dem Zusammenbruch des Kommunismus wurde in der Öffentlichkeit vielfach das Ende der Utopien verkündet. Ein genauerer Blick auf die jüngere deutsche Literatur zeigt jedoch, dass das Utopische als ästhetischer und semantischer Code nach wie vor eine bedeutende Rolle spielt. Literarische Texte von Peter Handke, Lutz Seiler und Ann Cotten legen dabei den Schluss nahe, dass eine Verschiebung stattgefunden hat von uto pischen Großmodellen (Gesellschaftsentwürfen, Ideologien) hin zu genuin ästhetischen Figuren. Diese Autorinnen markieren das Utopische als etwas, das in und durch die Literatur entsteht. Sie legen die utopischen Potenziale der Literatur offen, indem sie das Literarische und
Ästhetische als einen eigenständigen Daseinsmodus und Zugang zur Wirklichkeit kennzeich nen. Entsprechend besteht der politische Gehalt des Utopischen weniger in abstrakten Gesellschaftsideen als vielmehr im Vermögen von Literatur, mittels Sinnlichkeit, Reflexion und Phantasie als Medium eines alternativen, offen-experimentellen Weltverhältnisses zu fungieren. (rohde@mail.sysu.edu.cn) 297
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Inhaltsverzeichnis/Table of Contents FRIEDERIKE EIGLER Vorwort 15 I. Schwerpunkt: Disability Studies ELIZABETH C. HAMILTON “Here, then, awe of human dignity”: Franz Fiihmann and Dietmar Riemann’s Photo-Essay Collection, Wás för eine Insel in was för einem Meer 19 The dignity of cognitively disabled people and the ethics ofrepresenting their lives are at the heart of an extraordinary yet little-known book first published in the former German Democratic Republic. Was für eine Insel in ivas für einem Meer (1986) depicts residents of the Samariteranstalten, a church-run institution for people with cognitive disabilities, in astonishingly beautiful black-and-white photographs by Dietmar Riemann and in probing, poign ant writing by Franz Fiihmann. From sustained conversation among the residents and artists — a working method ahead of its time — new words and new images emerged of lived experiences that dispel medicalized notions of disability and cure. Decades before the scholarly field of disability studies took hold, Fiihmann and Riemann had already eschewed learned postures of rejection, segregation, and pity to bear witness to the human dignity of the residents of the Samariteranstalten. (elizabeth. hamilton@oberlin. edu) HARTMUT HOMBRECHER Raum und Behinderung im deutschsprachigen JugendLiebesroman der 2010er-Jahre Der Beitrag widmet sich der Konstruktion und Darstellung von Behinderung im gegenwärtigen Jugendroman aus kulturwissenschaftlicher und narratologischer Perspektive. Im Gegensatz zum Kinderbuch ist das Jugendbuch bisher in den germanistischen Disability Studies
unterrepräsentiert. Dabei ist es — gerade als Liebesroman — weit verbreitet und ein wirkmächtiges Sozialisationsmedium, zumal Identitätsfragen in diesen Texten häufig ins Zentrum gerückt und identifikatorische Lesarten befördert werden. In drei exemplarischen Analysen vonJugend-Liebesromanen der 2010er-Jahre zeigt sich, dass besonders die Räume der erzähltenWelt relevant für die Darstellung und Verhandlung von Behinderung in den Texten sind. Wie die gehbehin derten Figuren sich Räume erschließen und sie wahrnehmen, ist zunächst 41
8 Inhaltsverzeichnis/Table of Contenti mit Fragen von Partizipation und Isolation verbunden, verweist aber auch auf Fragen von Mobilität und die Deutung des kulturellen Symbols des Rollstuhls .Von den Räumen ausgehend lässt sich zudem eine intersektionale Perspektive entwickeln, mit der man in denTextenVerbindungen von Behin derung und Geschlecht sowie anderen Differenzkategorien nachspüren kann. (hartmut.hombrecher@phil.uni-goettingen.de) ALEC CATTELL Unusual Sights: Clemens J. Setz’s Disability Aesthetics 69 This essay explores the themes of (dis)ability, normalcy, and responses to difference in two short stories by Clemens J. Setz. A disability studies reading of Das Schulfoto and Kvaløya (2019) underscores the importance of disability aesthetics in these recently published German-language texts.While disability is not named explicitly, it is omnipresent in the textual portrayals of Daniel Grondi (a classmate with a disability in Das Schulfoto) and “das Or’’ (an ambiguous being in Kvaløya).The peripheral embodiments of these figures frustrate the desire to comprehend, define, and pass judgement. Because Das Schulfoto and Kvaløya are primarily about those who perceive and react to difference, readers must attend to the aesthetic nervousness that the presence of disability inaugurates. Via disability aesthetics and the rhetoric of metis, these short stories confound the non-disabled imaginary, expose the violence of the ideology of ability, and revel in the power of literature to privilege the productive difference of nonnormative bodies. (alec.cattell@ttu.edu) DİDEM UCA
In/Visible:The Perception of Physical Alterity in Voko Tawada’s “Fersenlos” through an Intersectional Lens This article develops an intersectional theoretical and analytical framework that draws from critical disability, migration, critical race, and gender and sexuality studies and then applies it to an analysis of Yoko Tawada ’s short story “Fersenlos”. The story’s protagonist lacks access to integration, safe ty, and fulfillment due to the perception of her body as disabled, foreign, deficient, and animalistic by both culturally hegemonic institutions and ordinary citizens. Disability functions in Tawada’s text as a metonymy for the protagonist’s perceived cultural differences, which are, in turn, related to her status as a female immigrant of color; yet the narrative strategies em ployed simultaneously provide space for agency and the development of an empowering alternative subjectivity that resists self-blame by underscoring the structural causes for her marginalization. (didem. uca@emory. edu) 91
Inhaltsverzeichnis/Table of Contents SIMONE PFLEGER Debilitation, Precarity, and the Killing Rhythm in Sibylle Berg’s GRM- Brainfuck 9 115 This article argues for a reading of Sibylle Bergs GRM. Brainfuck (2019) through a framework of debilitation in order to analyze the depictions of the conditions under which subjects experience precarious and injurious conditions of their respective life-worlds. Focusing on the novel’s four teen aged protagonists and their shared interest in grime music, the essay leans on notions of debilitation and precarization to analyze the young adults’ embeddedness in those hegemonic structures that seek to organize and order the world according to white, cis-gendered, heteronormative, able-bodied logics. As the novel’s protagonists have to contend with a world that wears them down and debilitates them, they also experience moments of togeth erness and a sense of belonging, at least temporarily, in a world that makes possible instances of conviviality without romanticizing them. (pfleger@ualberta. ca) GRIT DOMMES Gegenstimmen ֊ „tiefbegabte“ Erzähler in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur 133 Auf den ersten Blick haben die Prosatexte, die diesem Beitrag zugrunde liegen — Ulrich Plenzdorfs kein runter kein fern, Andreas Steinhöfels Rico, OsCr-Reihe und Norbert Scheuers Peehs Liehe —, nicht viel gemeinsam: eine kurze Erzählung, eine funibändige Kinderromanreihe, ein Roman; einmal die DDR in der Mitte ihres Bestehens, zweimal die Bundesrepublik des 21. Jahrhunderts; zweimal Berlin als Schauplatz, einmal die Kleinstadt Kall in der Eifel;
zweimal Jungen kurz vor der Pubertät, einmal ein alter Mann im Pflegeheim. Ähnlich sind die Texte sich darin, dass in ihnen eine Figur mit eingeschränkten geistigen Fähigkeiten von sich selbst erzählt. Im Rahmen der Disability Studies ergibt sich die Frage, ob diese narratologische Entscheidung dazu beitragen kann, die kulturelle Repräsentation von Behinderung umzuschreiben. (grit.dommes@fu-berlin.de) MICHELE RICCI BELL Disabling Traumas in Heidemarie Puls’s Schattenkinder: Hinter Torgauer Mauern This article contributes to scholarship exploring the intersections between Trauma Studies and Disability Studies.The primary source of analysis, Heide marie Puls’s 2009 memoir, Schattenkinder: HinterTorgauer Mauern, chronicles the writer’s early life in East Germany as a neglected, abused, and isolated youth, who unwittingly seeks refuge in the GDR’s web of Kinderheimen. Although 159
10 Inhaltsverzeichnis/Table of Contents the heart of Puls’s narrative is devoted to recounting her experiences in these homes, I argue that precisely by relating Puls’s pre-carceral and carcerai expe riences, Schattenkinder allows the more easily identifiable discourse of trauma to engage with the unspoken yet prevalent one of disability. I analyze how the intersections of the two fields manifest themselves on the narrative and discursive levels of Puls’s compelling work. In so doing, I explore the chal lenges and potential benefits of bringing the fields ofTrauma and Disability Studies into conversation. (riccibem@union.edu) II. Einzelanalysen THOMAS MERKLINGER Wo ein Teufel ist, ist auch ein Gott: Die Autorschaftsfigur des poeta creator bei Daniel Kehlmann und Helmut Krausser 183 Für die Erzählwerke Daniel Kehlmanns und Helmut Kraussers lässt sich eine ähnliche autorpoetische Verwendung metaphysischer Instanzen und Erzählstrukturen konstatieren, die sich unter anderem im Rückgriff auf die christliche Figur des Teufels zeigt. Dieser besitzt allerdings nicht primär religiöse Bedeutung, sondern fugt sich in eine selbstreflexive Autorinszenierung als poeta creator. Anhand der Autorfigur Leo Richter (Leo Richters Porträt, Ruhm) sowie Kraussers Romanen Der große Bagarozy und Alles ist gut soll gezeigt werden, wie beide Autoren das narrative Potential metaphysischer Instanzen verwenden, um dadurch nicht nur neue erzählerische Möglichkeiten aufzuschließen, sondern zugleich ihre Autorschaft zu reflektieren. Trotz unterschiedlicher literarischer Einflüsse und Themen spielen sie
gleichermaßen mit metaphysischen Textfiguren, um sich als schöpferisch-kontrollierende Autor-Instanz zu präsentieren, mit dem Unterschied, dass sich Kehlmann dafür diegetischer Schriftstellerfiguren bedient und Krausser den eigenen Namen nutzt. (thomasmerklinger@outlook. de) BARBARA THUMS Leif Randts Allegro Pastell —Achtsamkeitsbasierte Pop-Ästhetik, oder: Die ,pure Gegenwart der Lavalampe Der Artikel versteht LeifRandts Roman Allegro Pastell (2020) als Beitrag zum Achtsamkeitstrend im Zeichen des Pop und fragt, in welcher Art und Weise der Roman Konzepte des Selbst literarisch ethnografiert. Mit Bezug auf seine paratextuelle Gestaltung wird gezeigt, dass der Roman ein vielschich tiges Verweisungsnetz aus Wissensbeständen des Buddhismus, Hinduismus und Christentums, der Esoterik und Popkultur sowie der Psychologie und 209
Inhaltsverzeichnis/Table of Contents 11 Neurowissenschaften erstellt und dabei ein generationsspezifisch ausdiffe renziertes Panorama an Lebensentwürfen und Wertvorstellungen entfaltet. Ausgehend davon untersucht der Artikel, wie Allegro Pastell sich aus einem bis in die Jangen 1970er Jahre' zurückreichenden Archiv bedient, in dem Popkultur, Spiritualität, Esoterik und Psychologie diskursiv eng miteinander verknüpft sind. Im Ergebnis, so die These, erweisen sich alltagskulturell spirituelle und popästhetische Konzepte von Gegenwärtigkeit als eng mit einander verflochten. Die Lavalampe als wiederentdecktes Kultobjekt aus den 1970er Jahren bringt diese Verflechtung sowie jene von Allegro Pastell geleistete poetische Reflexion über Achtsamkeit, Formwandel und Zeit lichkeit modellhaft zur Anschauung. (thums@uni-mainz.de) DAVID S. JOHNSON “Unjust Geographies”: Berlin, Mobility, and Housing in Leonie Ossowski’s Holunderzeit (1991) and Jenny Erpenbeck’s Gehen, ging, gegangen (2015) 237 This study examines how Leonie Ossowski’s Holunderzeit (1991) and Jenny Erpenbeck’s Gehen, ging, gegangen (2015) chronicle two recent eras ofmigration into Berhn. Although these novels grapple with migrant experiences in two separate historical contexts, that of the Aussiedler in the 1980s in Ossowski’s novel and refugees from several African countries seeking asylum in 2013/2014 in Erpenbeck’s novel, both texts pursue similar approaches to the challenges of migration and integration that reveal ongoing patterns of prejudice and spatial injustices for migrants in Berlin.The article examines how
these texts provide immediate evaluations of the unjust geographies each group of migrants con fronts, with particular focus on matters of mobility, consumption, and housing. (johnsodl@uah.edu) III. Tendenzen LESLIE A. ADELSON Experimental Voice and Anti-Racist Narrative in Contemporary German Literature: Alexander Kluge’s Colonial Miniatures and Sharon Dodua Otoo’s Epic Adas Raum German critical theory and postclassical narratology help parse proliferating approaches to experimental voice and anti-racist narrative in contemporary German literature. This article uses both to compare and contrast the radical future-making qualities of formal experimentation by Alexander Kluge and Sharon Dodua Otoo — in Kluge’s prose miniatures about colonial legacies and racial capitalism, with a focus on one from Tür an Tür mit einem anderen Leben 259
12 Inhaltsverzeichnis/Table of Contents (2006), and in Otoos epic novel Adas Raum (2021), which braids together imaginative voices, racist histories, and colonial legacies ranging from 15thcen tury Africa to contemporary Berlin.The article also identifies connections between Kluge and African American theorists of anti-racist futurity7, building bridges to German critical thought in their own ways, and these connections help bring Otoo s aesthetic of futurity distinctly into view. IfAfrofuturist sty listics are at times associated with science fiction, some anti-racist experiments in contemporary German literature are enlivened by other formal means. (Iaal0@cornell.edu) CARSTEN ROHDE Literatur und/als Utopie in der deutschsprachigen Literatur seit 1989. Peter Handke, Lutz Seiler, Ann Cotten Literarische Utopien besitzen eine lange Tradition, die indes 1989 einen Einschnitt erfuhr. Nach dem Zusammenbruch des Kommunismus wurde in der Öffentlichkeit vielfach das Ende der Utopien verkündet. Ein genauerer Blick auf die jüngere deutsche Literatur zeigt jedoch, dass das Utopische als ästhetischer und semantischer Code nach wie vor eine bedeutende Rolle spielt. Literarische Texte von Peter Handke, Lutz Seiler und Ann Cotten legen dabei den Schluss nahe, dass eine Verschiebung stattgefunden hat von uto pischen Großmodellen (Gesellschaftsentwürfen, Ideologien) hin zu genuin ästhetischen Figuren. Diese Autorinnen markieren das Utopische als etwas, das in und durch die Literatur entsteht. Sie legen die utopischen Potenziale der Literatur offen, indem sie das Literarische und
Ästhetische als einen eigenständigen Daseinsmodus und Zugang zur Wirklichkeit kennzeich nen. Entsprechend besteht der politische Gehalt des Utopischen weniger in abstrakten Gesellschaftsideen als vielmehr im Vermögen von Literatur, mittels Sinnlichkeit, Reflexion und Phantasie als Medium eines alternativen, offen-experimentellen Weltverhältnisses zu fungieren. (rohde@mail.sysu.edu.cn) 297 |
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