Distanz durch Nähe: Animistische Praktiken für kritisches Design
Critical design is frequently based on irony, disruption or alienation and creates a sense of distance. In this book, Judith Dörrenbacher looks for alternatives within New Materialism and in theories about animism, a concept strongly influenced by the colonial era and which has undergone a revision...
Gespeichert in:
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Format: | Elektronisch E-Book |
Sprache: | German |
Veröffentlicht: |
Basel
Birkhäuser
[2022]
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Schriftenreihe: | Board of International Research in Design
|
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | BSB01 FAB01 FAW01 FCO01 FHA01 FHR01 FKE01 FLA01 UBG01 UPA01 Volltext |
Zusammenfassung: | Critical design is frequently based on irony, disruption or alienation and creates a sense of distance. In this book, Judith Dörrenbacher looks for alternatives within New Materialism and in theories about animism, a concept strongly influenced by the colonial era and which has undergone a revision since the 1990s. How might critique and reflection work if we understand humans to be inextricably bound to their environment? In this book, four animistic practices are identified and discussed in relation to design. Paradoxically, here, critical distance emerges through proximity. The practices play with an alternation between the self and the other and are (self)reflexive. They are particularly suitable for exploring and designing networked or anthropomorphic artifacts (such as IoT devices and voice assistants) whose boundaries to each other and to humans are blurred Kritisches Design basiert vielfach auf Ironie, Störung oder Verfremdung und schafft Distanz. Die Autorin forscht nach Alternativen im Neuen Materialismus und in Theorien über den Animismus - ein durch die Kolonialzeit geprägter Begriff, der in den 1990er-Jahren eine Revision erfuhr. Wie könnten Kritik und Reflexion funktionieren, wenn man den Menschen mit seiner Umwelt verwoben begreift?In dem Buch werden vier animistische Praktiken identifiziert und für das Design diskutiert. Kritische Distanz entsteht hier paradoxerweise durch Nähe. Die Praktiken spielen mit einem Wechsel zwischen dem Eigenen und dem Anderen und sind (selbst)reflexiv. Sie eignen sich insbesondere für das Erforschen und Gestalten vernetzter oder anthropomorpher Artefakte (etwa IoT-Devices, Voice Assistants), deren Grenzen zueinander und zum Menschen verschwimmen |
Beschreibung: | Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 30. Aug 2022) |
Beschreibung: | 1 Online-Ressource (304 pages) |
ISBN: | 9783035626391 |
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publisher | Birkhäuser |
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series2 | Board of International Research in Design |
spelling | Dörrenbächer, Judith Verfasser aut Distanz durch Nähe Animistische Praktiken für kritisches Design Judith Dörrenbächer Basel Birkhäuser [2022] © 2022 1 Online-Ressource (304 pages) txt rdacontent c rdamedia cr rdacarrier Board of International Research in Design Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 30. Aug 2022) Critical design is frequently based on irony, disruption or alienation and creates a sense of distance. In this book, Judith Dörrenbacher looks for alternatives within New Materialism and in theories about animism, a concept strongly influenced by the colonial era and which has undergone a revision since the 1990s. How might critique and reflection work if we understand humans to be inextricably bound to their environment? In this book, four animistic practices are identified and discussed in relation to design. Paradoxically, here, critical distance emerges through proximity. The practices play with an alternation between the self and the other and are (self)reflexive. They are particularly suitable for exploring and designing networked or anthropomorphic artifacts (such as IoT devices and voice assistants) whose boundaries to each other and to humans are blurred Kritisches Design basiert vielfach auf Ironie, Störung oder Verfremdung und schafft Distanz. Die Autorin forscht nach Alternativen im Neuen Materialismus und in Theorien über den Animismus - ein durch die Kolonialzeit geprägter Begriff, der in den 1990er-Jahren eine Revision erfuhr. Wie könnten Kritik und Reflexion funktionieren, wenn man den Menschen mit seiner Umwelt verwoben begreift?In dem Buch werden vier animistische Praktiken identifiziert und für das Design diskutiert. Kritische Distanz entsteht hier paradoxerweise durch Nähe. Die Praktiken spielen mit einem Wechsel zwischen dem Eigenen und dem Anderen und sind (selbst)reflexiv. Sie eignen sich insbesondere für das Erforschen und Gestalten vernetzter oder anthropomorpher Artefakte (etwa IoT-Devices, Voice Assistants), deren Grenzen zueinander und zum Menschen verschwimmen In German Design Forschung Gesellschaft DESIGN / General bisacsh Animismus (DE-588)4002067-8 gnd rswk-swf Rezeption (DE-588)4049716-1 gnd rswk-swf Ästhetik (DE-588)4000626-8 gnd rswk-swf Design (DE-588)4011510-0 gnd rswk-swf (DE-588)4113937-9 Hochschulschrift gnd-content Animismus (DE-588)4002067-8 s Rezeption (DE-588)4049716-1 s Design (DE-588)4011510-0 s Ästhetik (DE-588)4000626-8 s DE-604 Erscheint auch als Druck-Ausgabe 9783035626360 https://doi.org/10.1515/9783035626391 Verlag URL des Erstveröffentlichers Volltext |
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