Portrait à la mode: weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles
The École de Paris, or School of Paris, stands for the international Parisian art scene in the early years of the 20th century and is often associated with names like Picasso and Matisse. But it also featured several portrait painters whose fashionable portraits of women enjoyed great popularity amo...
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1. Verfasser: | |
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Format: | Abschlussarbeit Buch |
Sprache: | German |
Veröffentlicht: |
Berlin
De Gruyter
[2022]
|
Ausgabe: | 1. Auflage |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | https://www.degruyter.com/isbn/9783110766417 Inhaltsverzeichnis |
Zusammenfassung: | The École de Paris, or School of Paris, stands for the international Parisian art scene in the early years of the 20th century and is often associated with names like Picasso and Matisse. But it also featured several portrait painters whose fashionable portraits of women enjoyed great popularity among Parisian society: Thanks to Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen, and Jacqueline Marval, among others, the Portrait à la mode became a genre of its own. Since it was overshadowed by the avant-garde, it has hitherto rarely been the subject of art-historical research. These for the time very representative Portraits à la mode prompt a critical view of society, fashion, and the changing image of women during the Belle Époque, the interwar years, and the roaring 1920s École de Paris steht seit jeher für die internationale Pariser Kunstszene zu Beginn des 20. Jahrhunderts, untrennbar verbunden mit auratischen Namen wie Picasso oder Matisse. Doch daneben wirkten in der École de Paris auch Porträtisten und Porträtistinnen, deren mondäne Damenporträts in der Pariser Gesellschaft sehr beliebt waren: U.a. Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen und Jacqueline Marval kreierten mit dem Portrait à la mode ein eigenes Genre, das - im Schatten der Avantgarde - kunsthistorisch bisher wenig Beachtung fand. Stets auf der Höhe der Zeit bieten die Portraits à la mode Anlass zu einer kritischen Betrachtung der Gesellschaft, der Mode und des sich wandelnden Frauenbildes während der Belle Époque, der Zwischenkriegszeit und der "Verrückten Zwanziger" |
Beschreibung: | 273 Seiten 38 Illustrationen 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 9783110766417 3110766418 |
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EINLEITUNG
7
GEGENSTAND
DER
ARBEIT
7
TERMINOLOGIE
UND
METHODIK
10
FORSCHUNGSSTAND
13
NOMMER,
C EST
FAIRE
EXISTER
-
DIE
GENESE
DER
ECOLE
DE
PARIS
19
ALTE
UND
NEUE
DEFINITIONSANSAETZE
19
ERSTE
UND
ZWEITE
ECOLE
DE
PARIS
22
DIE
WIEGE
DES
MODERNEN
FIGURENBILDES
24
REFLEXIONEN
UEBER
DEN
BEGRIFF
DER
SCHULE
28
DER
JUEDISCHE
ANTEIL
DER
ECOLE
DE
PARIS
30
DIE
BEDEUTUNG
VON
PARIS
UND
DEN
CITES
D
ARTISTES
34
DIE
REZEPTIONSGESCHICHTE
DER
ECOLE
DE
PARIS
54
DAS
FRAUENBILD
NACH
1900
69
EINE
FRAGE
DES
GESCHLECHTS
69
NEUE
FRAUEN
UND
NEUE
BERUFSBILDER
72
DER
DUALISMUS
DES
ENTRE
DEUX
GUERRES
...
74
LES
FEMMES
ET
LA
CREATION
88
ENTRE
DEUX
GUERRES
-
ENTRE
DEUX
GENRES:
GESCHLECHT
UND
GESCHLECHTLICHKEIT
ZWISCHEN
DEN
BEIDEN
WELTKRIEGEN
102
DIE
GARFONNE
117
PORTRAIT
A
LA
MODE:
F
OM
19.
INS
20.
JAHRHUNDERT
-
EINE
ZEITENWENDE
127
LES
INSTANTANES
DE
LA
GRACE
DE
LA
FEMME
-
DAS
PORTRAIT
A
LA
MODE
IN
DER
BELLE
EPOQUE
131
TABLEAUX
EVENTAILS
-
DAS
PORTRAIT
AE
LA
MODE
AM
VORABEND
DES
ERSTEN
WELTKRIEGES
148
MON
PORTRAIT
-
SELBSTBILDNISSE
UND
SELBSTBILDER
VON
KUENSTLERINNEN
161
LA
FEMME
LIBEREE
DES
ANNEESFOLLES
-
FREIKOERPERKULTUR
IM
PORTRAIT
AE
LA
MODE
179
INHALT
VON
DER
GARGONNE
ZUR
FEMME
DANDY
-
DAS
PORTRAIT
AE
LA
MODE
UNTER
DEM
EINDRUCK
VON
CROSS-DRESSING
PORTRAIT
AE
LA
MODE:
GENRE
UND
ZEITDOKUMENT
198
215
FARBTAFELN
SCHLUSS
225
FAZIT
AUSBLICK
225
231
DANKSAGUNG
235
ANHANG
23
7
LITERATURVERZEICHNIS
UEBERSETZUNGEN
AUS
DEM
FRANZOESISCHEN
BILDNACHWEISE
PERSONENREGISTER
237
260
270
271
6
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Stets auf der Höhe der Zeit bieten die Portraits à la mode Anlass zu einer kritischen Betrachtung der Gesellschaft, der Mode und des sich wandelnden Frauenbildes während der Belle Époque, der Zwischenkriegszeit und der "Verrückten Zwanziger"</subfield></datafield><datafield tag="648" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Geschichte 1890-1930</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Frau</subfield><subfield code="g">Motiv</subfield><subfield code="0">(DE-588)4113617-2</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Bildnismalerei</subfield><subfield code="0">(DE-588)4145426-1</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Kunst</subfield><subfield code="0">(DE-588)4114333-4</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="651" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Paris</subfield><subfield code="0">(DE-588)4044660-8</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Frauenbild</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Porträtmalerei</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Jahrhundertwende</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">woman (image), portrait painting, art Paris 19th century</subfield></datafield><datafield tag="655" ind1=" " ind2="7"><subfield code="0">(DE-588)4113937-9</subfield><subfield code="a">Hochschulschrift</subfield><subfield code="2">gnd-content</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Paris</subfield><subfield code="0">(DE-588)4044660-8</subfield><subfield code="D">g</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="1"><subfield code="a">Kunst</subfield><subfield code="0">(DE-588)4114333-4</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="2"><subfield code="a">Bildnismalerei</subfield><subfield code="0">(DE-588)4145426-1</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="3"><subfield code="a">Frau</subfield><subfield code="g">Motiv</subfield><subfield code="0">(DE-588)4113617-2</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">Geschichte 1890-1930</subfield><subfield code="A">z</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2=" "><subfield code="5">DE-604</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Paris</subfield><subfield code="0">(DE-588)4044660-8</subfield><subfield code="D">g</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2="1"><subfield code="a">Bildnismalerei</subfield><subfield code="0">(DE-588)4145426-1</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2="2"><subfield code="a">Frau</subfield><subfield code="g">Motiv</subfield><subfield code="0">(DE-588)4113617-2</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2="3"><subfield code="a">Geschichte 1890-1930</subfield><subfield code="A">z</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2=" "><subfield code="5">DE-604</subfield></datafield><datafield tag="710" ind1="2" ind2=" "><subfield code="a">Walter de Gruyter GmbH & Co. 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