Portrait à la mode: weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles

The École de Paris, or School of Paris, stands for the international Parisian art scene in the early years of the 20th century and is often associated with names like Picasso and Matisse. But it also featured several portrait painters whose fashionable portraits of women enjoyed great popularity amo...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
1. Verfasser: Goldt, Nina 1986- (VerfasserIn)
Format: Abschlussarbeit Buch
Sprache:German
Veröffentlicht: Berlin De Gruyter [2022]
Ausgabe:1. Auflage
Schlagworte:
Online-Zugang:https://www.degruyter.com/isbn/9783110766417
Inhaltsverzeichnis
Zusammenfassung:The École de Paris, or School of Paris, stands for the international Parisian art scene in the early years of the 20th century and is often associated with names like Picasso and Matisse. But it also featured several portrait painters whose fashionable portraits of women enjoyed great popularity among Parisian society: Thanks to Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen, and Jacqueline Marval, among others, the Portrait à la mode became a genre of its own. Since it was overshadowed by the avant-garde, it has hitherto rarely been the subject of art-historical research. These for the time very representative Portraits à la mode prompt a critical view of society, fashion, and the changing image of women during the Belle Époque, the interwar years, and the roaring 1920s
École de Paris steht seit jeher für die internationale Pariser Kunstszene zu Beginn des 20. Jahrhunderts, untrennbar verbunden mit auratischen Namen wie Picasso oder Matisse. Doch daneben wirkten in der École de Paris auch Porträtisten und Porträtistinnen, deren mondäne Damenporträts in der Pariser Gesellschaft sehr beliebt waren: U.a. Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen und Jacqueline Marval kreierten mit dem Portrait à la mode ein eigenes Genre, das - im Schatten der Avantgarde - kunsthistorisch bisher wenig Beachtung fand. Stets auf der Höhe der Zeit bieten die Portraits à la mode Anlass zu einer kritischen Betrachtung der Gesellschaft, der Mode und des sich wandelnden Frauenbildes während der Belle Époque, der Zwischenkriegszeit und der "Verrückten Zwanziger"
Beschreibung:273 Seiten 38 Illustrationen 24 cm x 17 cm
ISBN:9783110766417
3110766418

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