Portrait à la mode: weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles
The École de Paris, or School of Paris, stands for the international Parisian art scene in the early years of the 20th century and is often associated with names like Picasso and Matisse. But it also featured several portrait painters whose fashionable portraits of women enjoyed great popularity amo...
Gespeichert in:
1. Verfasser: | |
---|---|
Format: | Abschlussarbeit Elektronisch E-Book |
Sprache: | German |
Veröffentlicht: |
Berlin ; Boston
De Gruyter
[2022]
|
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | DE-1043 DE-1046 DE-858 DE-859 DE-860 DE-473 DE-20 DE-739 Volltext |
Zusammenfassung: | The École de Paris, or School of Paris, stands for the international Parisian art scene in the early years of the 20th century and is often associated with names like Picasso and Matisse. But it also featured several portrait painters whose fashionable portraits of women enjoyed great popularity among Parisian society: Thanks to Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen, and Jacqueline Marval, among others, the Portrait à la mode became a genre of its own. Since it was overshadowed by the avant-garde, it has hitherto rarely been the subject of art-historical research. These for the time very representative Portraits à la mode prompt a critical view of society, fashion, and the changing image of women during the Belle Époque, the interwar years, and the roaring 1920s École de Paris steht seit jeher für die internationale Pariser Kunstszene zu Beginn des 20. Jahrhunderts, untrennbar verbunden mit auratischen Namen wie Picasso oder Matisse. Doch daneben wirkten in der École de Paris auch Porträtisten und Porträtistinnen, deren mondäne Damenporträts in der Pariser Gesellschaft sehr beliebt waren: U.a. Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen und Jacqueline Marval kreierten mit dem Portrait à la mode ein eigenes Genre, das - im Schatten der Avantgarde - kunsthistorisch bisher wenig Beachtung fand. Stets auf der Höhe der Zeit bieten die Portraits à la mode Anlass zu einer kritischen Betrachtung der Gesellschaft, der Mode und des sich wandelnden Frauenbildes während der Belle Époque, der Zwischenkriegszeit und der "Verrückten Zwanziger" |
Beschreibung: | 1 Online-Ressource (273 Seiten) Illustrationen |
ISBN: | 9783110766554 |
DOI: | 10.1515/9783110766554 |
Internformat
MARC
LEADER | 00000nam a2200000zc 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | BV048365263 | ||
003 | DE-604 | ||
005 | 20221107 | ||
007 | cr|uuu---uuuuu | ||
008 | 220718s2022 xx a||| om||| 00||| ger d | ||
020 | |a 9783110766554 |9 978-3-11-076655-4 | ||
024 | 7 | |a 10.1515/9783110766554 |2 doi | |
035 | |a (ZDB-23-DGG)9783110766554 | ||
035 | |a (OCoLC)1337118954 | ||
035 | |a (DE-599)BVBBV048365263 | ||
040 | |a DE-604 |b ger |e rda | ||
041 | 0 | |a ger | |
049 | |a DE-1043 |a DE-1046 |a DE-858 |a DE-859 |a DE-860 |a DE-473 |a DE-739 |a DE-20 | ||
084 | |a LM 83380 |0 (DE-625)101486: |2 rvk | ||
084 | |a LM 83530 |0 (DE-625)101494: |2 rvk | ||
100 | 1 | |a Goldt, Nina |d 1986- |e Verfasser |0 (DE-588)1248249259 |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a Portrait à la mode |b weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles |c Nina Goldt |
264 | 1 | |a Berlin ; Boston |b De Gruyter |c [2022] | |
264 | 4 | |c © 2022 | |
300 | |a 1 Online-Ressource (273 Seiten) |b Illustrationen | ||
336 | |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |b c |2 rdamedia | ||
338 | |b cr |2 rdacarrier | ||
502 | |b Dissertation |c Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf |d 2020 |g unter dem Titel "Portrait à la mode – Das weibliche Figurenbild der École de Paris im Spiegel seiner Entstehungszeit" | ||
520 | |a The École de Paris, or School of Paris, stands for the international Parisian art scene in the early years of the 20th century and is often associated with names like Picasso and Matisse. But it also featured several portrait painters whose fashionable portraits of women enjoyed great popularity among Parisian society: Thanks to Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen, and Jacqueline Marval, among others, the Portrait à la mode became a genre of its own. Since it was overshadowed by the avant-garde, it has hitherto rarely been the subject of art-historical research. These for the time very representative Portraits à la mode prompt a critical view of society, fashion, and the changing image of women during the Belle Époque, the interwar years, and the roaring 1920s | ||
520 | |a École de Paris steht seit jeher für die internationale Pariser Kunstszene zu Beginn des 20. Jahrhunderts, untrennbar verbunden mit auratischen Namen wie Picasso oder Matisse. Doch daneben wirkten in der École de Paris auch Porträtisten und Porträtistinnen, deren mondäne Damenporträts in der Pariser Gesellschaft sehr beliebt waren: U.a. Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen und Jacqueline Marval kreierten mit dem Portrait à la mode ein eigenes Genre, das - im Schatten der Avantgarde - kunsthistorisch bisher wenig Beachtung fand. Stets auf der Höhe der Zeit bieten die Portraits à la mode Anlass zu einer kritischen Betrachtung der Gesellschaft, der Mode und des sich wandelnden Frauenbildes während der Belle Époque, der Zwischenkriegszeit und der "Verrückten Zwanziger" | ||
648 | 7 | |a Geschichte 1890-1930 |2 gnd |9 rswk-swf | |
650 | 4 | |a Frankreich / Kunst | |
650 | 4 | |a Frauenbild | |
650 | 4 | |a Giovanni Boldini | |
650 | 4 | |a Jacqueline Marval | |
650 | 4 | |a Jahrhundertwende | |
650 | 4 | |a Kees van Dongen | |
650 | 4 | |a Malerei / Moderne | |
650 | 4 | |a Marie Laurencin | |
650 | 4 | |a Paul-César Helleu | |
650 | 4 | |a Porträtmalerei | |
650 | 7 | |a ART / History / Modern (late 19th Century to 1945) |2 bisacsh | |
650 | 0 | 7 | |a Bildnismalerei |0 (DE-588)4145426-1 |2 gnd |9 rswk-swf |
650 | 0 | 7 | |a Frau |g Motiv |0 (DE-588)4113617-2 |2 gnd |9 rswk-swf |
650 | 0 | 7 | |a Kunst |0 (DE-588)4114333-4 |2 gnd |9 rswk-swf |
651 | 7 | |a Paris |0 (DE-588)4044660-8 |2 gnd |9 rswk-swf | |
655 | 7 | |0 (DE-588)4113937-9 |a Hochschulschrift |2 gnd-content | |
689 | 0 | 0 | |a Paris |0 (DE-588)4044660-8 |D g |
689 | 0 | 1 | |a Kunst |0 (DE-588)4114333-4 |D s |
689 | 0 | 2 | |a Bildnismalerei |0 (DE-588)4145426-1 |D s |
689 | 0 | 3 | |a Frau |g Motiv |0 (DE-588)4113617-2 |D s |
689 | 0 | 4 | |a Geschichte 1890-1930 |A z |
689 | 0 | |5 DE-604 | |
776 | 0 | 8 | |i Erscheint auch als |n Druck-Ausgabe |z 978-3-11-076641-7 |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.1515/9783110766554 |x Verlag |z URL des Erstveröffentlichers |3 Volltext |
912 | |a ZDB-23-DGG | ||
943 | 1 | |a oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-033744402 | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110766554 |l DE-1043 |p ZDB-23-DGG |q FAB_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110766554 |l DE-1046 |p ZDB-23-DGG |q FAW_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110766554 |l DE-858 |p ZDB-23-DGG |q FCO_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110766554 |l DE-859 |p ZDB-23-DGG |q FKE_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110766554 |l DE-860 |p ZDB-23-DGG |q FLA_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110766554 |l DE-473 |p ZDB-23-DGG |q UBG_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110766554 |l DE-20 |p ZDB-23-DGG |q UBW_Einzelkauf |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://doi.org/10.1515/9783110766554 |l DE-739 |p ZDB-23-DGG |q UPA_PDA_DGG |x Verlag |3 Volltext |
Datensatz im Suchindex
_version_ | 1824508096039354368 |
---|---|
adam_text | |
adam_txt | |
any_adam_object | |
any_adam_object_boolean | |
author | Goldt, Nina 1986- |
author_GND | (DE-588)1248249259 |
author_facet | Goldt, Nina 1986- |
author_role | aut |
author_sort | Goldt, Nina 1986- |
author_variant | n g ng |
building | Verbundindex |
bvnumber | BV048365263 |
classification_rvk | LM 83380 LM 83530 |
collection | ZDB-23-DGG |
ctrlnum | (ZDB-23-DGG)9783110766554 (OCoLC)1337118954 (DE-599)BVBBV048365263 |
discipline | Kunstgeschichte |
discipline_str_mv | Kunstgeschichte |
doi_str_mv | 10.1515/9783110766554 |
era | Geschichte 1890-1930 gnd |
era_facet | Geschichte 1890-1930 |
format | Thesis Electronic eBook |
fullrecord | <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>00000nam a2200000zc 4500</leader><controlfield tag="001">BV048365263</controlfield><controlfield tag="003">DE-604</controlfield><controlfield tag="005">20221107</controlfield><controlfield tag="007">cr|uuu---uuuuu</controlfield><controlfield tag="008">220718s2022 xx a||| om||| 00||| ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110766554</subfield><subfield code="9">978-3-11-076655-4</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110766554</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(ZDB-23-DGG)9783110766554</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1337118954</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-599)BVBBV048365263</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-604</subfield><subfield code="b">ger</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="049" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-1043</subfield><subfield code="a">DE-1046</subfield><subfield code="a">DE-858</subfield><subfield code="a">DE-859</subfield><subfield code="a">DE-860</subfield><subfield code="a">DE-473</subfield><subfield code="a">DE-739</subfield><subfield code="a">DE-20</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">LM 83380</subfield><subfield code="0">(DE-625)101486:</subfield><subfield code="2">rvk</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">LM 83530</subfield><subfield code="0">(DE-625)101494:</subfield><subfield code="2">rvk</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Goldt, Nina</subfield><subfield code="d">1986-</subfield><subfield code="e">Verfasser</subfield><subfield code="0">(DE-588)1248249259</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Portrait à la mode</subfield><subfield code="b">weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles</subfield><subfield code="c">Nina Goldt</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ; Boston</subfield><subfield code="b">De Gruyter</subfield><subfield code="c">[2022]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">© 2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 Online-Ressource (273 Seiten)</subfield><subfield code="b">Illustrationen</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="502" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Dissertation</subfield><subfield code="c">Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf</subfield><subfield code="d">2020</subfield><subfield code="g">unter dem Titel "Portrait à la mode – Das weibliche Figurenbild der École de Paris im Spiegel seiner Entstehungszeit"</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The École de Paris, or School of Paris, stands for the international Parisian art scene in the early years of the 20th century and is often associated with names like Picasso and Matisse. But it also featured several portrait painters whose fashionable portraits of women enjoyed great popularity among Parisian society: Thanks to Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen, and Jacqueline Marval, among others, the Portrait à la mode became a genre of its own. Since it was overshadowed by the avant-garde, it has hitherto rarely been the subject of art-historical research. These for the time very representative Portraits à la mode prompt a critical view of society, fashion, and the changing image of women during the Belle Époque, the interwar years, and the roaring 1920s</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">École de Paris steht seit jeher für die internationale Pariser Kunstszene zu Beginn des 20. Jahrhunderts, untrennbar verbunden mit auratischen Namen wie Picasso oder Matisse. Doch daneben wirkten in der École de Paris auch Porträtisten und Porträtistinnen, deren mondäne Damenporträts in der Pariser Gesellschaft sehr beliebt waren: U.a. Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen und Jacqueline Marval kreierten mit dem Portrait à la mode ein eigenes Genre, das - im Schatten der Avantgarde - kunsthistorisch bisher wenig Beachtung fand. Stets auf der Höhe der Zeit bieten die Portraits à la mode Anlass zu einer kritischen Betrachtung der Gesellschaft, der Mode und des sich wandelnden Frauenbildes während der Belle Époque, der Zwischenkriegszeit und der "Verrückten Zwanziger"</subfield></datafield><datafield tag="648" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Geschichte 1890-1930</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Frankreich / Kunst</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Frauenbild</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Giovanni Boldini</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Jacqueline Marval</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Jahrhundertwende</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Kees van Dongen</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Malerei / Moderne</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Marie Laurencin</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Paul-César Helleu</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Porträtmalerei</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART / History / Modern (late 19th Century to 1945)</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Bildnismalerei</subfield><subfield code="0">(DE-588)4145426-1</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Frau</subfield><subfield code="g">Motiv</subfield><subfield code="0">(DE-588)4113617-2</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Kunst</subfield><subfield code="0">(DE-588)4114333-4</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="651" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Paris</subfield><subfield code="0">(DE-588)4044660-8</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="655" ind1=" " ind2="7"><subfield code="0">(DE-588)4113937-9</subfield><subfield code="a">Hochschulschrift</subfield><subfield code="2">gnd-content</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Paris</subfield><subfield code="0">(DE-588)4044660-8</subfield><subfield code="D">g</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="1"><subfield code="a">Kunst</subfield><subfield code="0">(DE-588)4114333-4</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="2"><subfield code="a">Bildnismalerei</subfield><subfield code="0">(DE-588)4145426-1</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="3"><subfield code="a">Frau</subfield><subfield code="g">Motiv</subfield><subfield code="0">(DE-588)4113617-2</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">Geschichte 1890-1930</subfield><subfield code="A">z</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2=" "><subfield code="5">DE-604</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Erscheint auch als</subfield><subfield code="n">Druck-Ausgabe</subfield><subfield code="z">978-3-11-076641-7</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110766554</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="z">URL des Erstveröffentlichers</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGG</subfield></datafield><datafield tag="943" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-033744402</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110766554</subfield><subfield code="l">DE-1043</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FAB_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110766554</subfield><subfield code="l">DE-1046</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FAW_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110766554</subfield><subfield code="l">DE-858</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FCO_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110766554</subfield><subfield code="l">DE-859</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FKE_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110766554</subfield><subfield code="l">DE-860</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">FLA_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110766554</subfield><subfield code="l">DE-473</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">UBG_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110766554</subfield><subfield code="l">DE-20</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">UBW_Einzelkauf</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110766554</subfield><subfield code="l">DE-739</subfield><subfield code="p">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="q">UPA_PDA_DGG</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield></record></collection> |
genre | (DE-588)4113937-9 Hochschulschrift gnd-content |
genre_facet | Hochschulschrift |
geographic | Paris (DE-588)4044660-8 gnd |
geographic_facet | Paris |
id | DE-604.BV048365263 |
illustrated | Illustrated |
index_date | 2024-07-03T20:15:19Z |
indexdate | 2025-02-19T17:35:11Z |
institution | BVB |
isbn | 9783110766554 |
language | German |
oai_aleph_id | oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-033744402 |
oclc_num | 1337118954 |
open_access_boolean | |
owner | DE-1043 DE-1046 DE-858 DE-859 DE-860 DE-473 DE-BY-UBG DE-739 DE-20 |
owner_facet | DE-1043 DE-1046 DE-858 DE-859 DE-860 DE-473 DE-BY-UBG DE-739 DE-20 |
physical | 1 Online-Ressource (273 Seiten) Illustrationen |
psigel | ZDB-23-DGG ZDB-23-DGG FAB_PDA_DGG ZDB-23-DGG FAW_PDA_DGG ZDB-23-DGG FCO_PDA_DGG ZDB-23-DGG FKE_PDA_DGG ZDB-23-DGG FLA_PDA_DGG ZDB-23-DGG UBG_PDA_DGG ZDB-23-DGG UBW_Einzelkauf ZDB-23-DGG UPA_PDA_DGG |
publishDate | 2022 |
publishDateSearch | 2022 |
publishDateSort | 2022 |
publisher | De Gruyter |
record_format | marc |
spelling | Goldt, Nina 1986- Verfasser (DE-588)1248249259 aut Portrait à la mode weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles Nina Goldt Berlin ; Boston De Gruyter [2022] © 2022 1 Online-Ressource (273 Seiten) Illustrationen txt rdacontent c rdamedia cr rdacarrier Dissertation Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf 2020 unter dem Titel "Portrait à la mode – Das weibliche Figurenbild der École de Paris im Spiegel seiner Entstehungszeit" The École de Paris, or School of Paris, stands for the international Parisian art scene in the early years of the 20th century and is often associated with names like Picasso and Matisse. But it also featured several portrait painters whose fashionable portraits of women enjoyed great popularity among Parisian society: Thanks to Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen, and Jacqueline Marval, among others, the Portrait à la mode became a genre of its own. Since it was overshadowed by the avant-garde, it has hitherto rarely been the subject of art-historical research. These for the time very representative Portraits à la mode prompt a critical view of society, fashion, and the changing image of women during the Belle Époque, the interwar years, and the roaring 1920s École de Paris steht seit jeher für die internationale Pariser Kunstszene zu Beginn des 20. Jahrhunderts, untrennbar verbunden mit auratischen Namen wie Picasso oder Matisse. Doch daneben wirkten in der École de Paris auch Porträtisten und Porträtistinnen, deren mondäne Damenporträts in der Pariser Gesellschaft sehr beliebt waren: U.a. Paul-César Helleu, Giovanni Boldini, Marie Laurencin, Kees van Dongen und Jacqueline Marval kreierten mit dem Portrait à la mode ein eigenes Genre, das - im Schatten der Avantgarde - kunsthistorisch bisher wenig Beachtung fand. Stets auf der Höhe der Zeit bieten die Portraits à la mode Anlass zu einer kritischen Betrachtung der Gesellschaft, der Mode und des sich wandelnden Frauenbildes während der Belle Époque, der Zwischenkriegszeit und der "Verrückten Zwanziger" Geschichte 1890-1930 gnd rswk-swf Frankreich / Kunst Frauenbild Giovanni Boldini Jacqueline Marval Jahrhundertwende Kees van Dongen Malerei / Moderne Marie Laurencin Paul-César Helleu Porträtmalerei ART / History / Modern (late 19th Century to 1945) bisacsh Bildnismalerei (DE-588)4145426-1 gnd rswk-swf Frau Motiv (DE-588)4113617-2 gnd rswk-swf Kunst (DE-588)4114333-4 gnd rswk-swf Paris (DE-588)4044660-8 gnd rswk-swf (DE-588)4113937-9 Hochschulschrift gnd-content Paris (DE-588)4044660-8 g Kunst (DE-588)4114333-4 s Bildnismalerei (DE-588)4145426-1 s Frau Motiv (DE-588)4113617-2 s Geschichte 1890-1930 z DE-604 Erscheint auch als Druck-Ausgabe 978-3-11-076641-7 https://doi.org/10.1515/9783110766554 Verlag URL des Erstveröffentlichers Volltext |
spellingShingle | Goldt, Nina 1986- Portrait à la mode weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles Frankreich / Kunst Frauenbild Giovanni Boldini Jacqueline Marval Jahrhundertwende Kees van Dongen Malerei / Moderne Marie Laurencin Paul-César Helleu Porträtmalerei ART / History / Modern (late 19th Century to 1945) bisacsh Bildnismalerei (DE-588)4145426-1 gnd Frau Motiv (DE-588)4113617-2 gnd Kunst (DE-588)4114333-4 gnd |
subject_GND | (DE-588)4145426-1 (DE-588)4113617-2 (DE-588)4114333-4 (DE-588)4044660-8 (DE-588)4113937-9 |
title | Portrait à la mode weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles |
title_auth | Portrait à la mode weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles |
title_exact_search | Portrait à la mode weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles |
title_exact_search_txtP | Portrait à la mode weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles |
title_full | Portrait à la mode weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles Nina Goldt |
title_fullStr | Portrait à la mode weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles Nina Goldt |
title_full_unstemmed | Portrait à la mode weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles Nina Goldt |
title_short | Portrait à la mode |
title_sort | portrait a la mode weibliche figurenbilder der ecole de paris zwischen belle epoque und annees folles |
title_sub | weibliche Figurenbilder der École de Paris zwischen Belle Époque und Années folles |
topic | Frankreich / Kunst Frauenbild Giovanni Boldini Jacqueline Marval Jahrhundertwende Kees van Dongen Malerei / Moderne Marie Laurencin Paul-César Helleu Porträtmalerei ART / History / Modern (late 19th Century to 1945) bisacsh Bildnismalerei (DE-588)4145426-1 gnd Frau Motiv (DE-588)4113617-2 gnd Kunst (DE-588)4114333-4 gnd |
topic_facet | Frankreich / Kunst Frauenbild Giovanni Boldini Jacqueline Marval Jahrhundertwende Kees van Dongen Malerei / Moderne Marie Laurencin Paul-César Helleu Porträtmalerei ART / History / Modern (late 19th Century to 1945) Bildnismalerei Frau Motiv Kunst Paris Hochschulschrift |
url | https://doi.org/10.1515/9783110766554 |
work_keys_str_mv | AT goldtnina portraitalamodeweiblichefigurenbilderderecoledepariszwischenbelleepoqueundanneesfolles |