Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung: Lerntypen und Bedingungen
This doctoral thesis is the first to examine in an empirical study the different learner types of apprentices. Apprentices with a school-leaving diploma after 10 years of secondary schooling (Realschulabschluss) for example learn differently than those with a university-entrance certificate (Abitur)...
Gespeichert in:
1. Verfasser: | |
---|---|
Format: | Elektronisch E-Book |
Sprache: | German |
Veröffentlicht: |
Bielefeld
wbv Publikation
2010
|
Ausgabe: | 1st ed |
Schriftenreihe: | Berufsbildung, Arbeit und Innovation - Dissertationen und Habilitationen
|
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | DE-B1533 DE-860 DE-859 Volltext |
Zusammenfassung: | This doctoral thesis is the first to examine in an empirical study the different learner types of apprentices. Apprentices with a school-leaving diploma after 10 years of secondary schooling (Realschulabschluss) for example learn differently than those with a university-entrance certificate (Abitur). The author discusses the conditions necessary for self-regulated learning as well as the interconnection between the school context, emotions and motivations on the one hand, and learning behaviour in the framework of the dual education system on the other. Though the results of the study are based on an investigation of future bank managers, they are applicable also to other jobs for apprentices. Die Dissertation ermittelt erstmals in einer empirischen Untersuchung die unterschiedlichen Lerntypen von Auszubildenden. So lernen Auszubildende mit Realschulabschluss anders als Auszubildende mit Abitur. Der Autor zeigt die Bedingungen selbstregulierten Lernens und die Zusammenhänge von schulischen Kontextbedingungen, Emotion und Motivation mit dem Lernverhalten im Rahmen einer dualen Ausbildung auf. Die Ergebnisse basieren auf einer Untersuchung bei angehenden Bankkaufleuten und sind auf andere Ausbildungsberufe anwendbar |
Beschreibung: | 1 Online-Ressource (203 Seiten) 2.129 MB |
ISBN: | 9783763946952 |
Internformat
MARC
LEADER | 00000nam a2200000zc 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | BV047411714 | ||
003 | DE-604 | ||
007 | cr|uuu---uuuuu | ||
008 | 210811s2010 xx |||| o|||| 00||| ger d | ||
020 | |a 9783763946952 |9 978-3-7639-4695-2 | ||
035 | |a (ZDB-41-SEL)9783763946952 | ||
035 | |a (OCoLC)1264259329 | ||
035 | |a (DE-599)BVBBV047411714 | ||
040 | |a DE-604 |b ger |e aacr | ||
041 | 0 | |a ger | |
049 | |a DE-B1533 |a DE-860 |a DE-859 | ||
100 | 0 | |a Rosendahl, Johannes |e Verfasser |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung |b Lerntypen und Bedingungen |c Johannes Rosendahl |
250 | |a 1st ed | ||
264 | 1 | |a Bielefeld |b wbv Publikation |c 2010 | |
300 | |a 1 Online-Ressource (203 Seiten) |b 2.129 MB | ||
336 | |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |b c |2 rdamedia | ||
338 | |b cr |2 rdacarrier | ||
490 | 0 | |a Berufsbildung, Arbeit und Innovation - Dissertationen und Habilitationen | |
520 | |a This doctoral thesis is the first to examine in an empirical study the different learner types of apprentices. Apprentices with a school-leaving diploma after 10 years of secondary schooling (Realschulabschluss) for example learn differently than those with a university-entrance certificate (Abitur). The author discusses the conditions necessary for self-regulated learning as well as the interconnection between the school context, emotions and motivations on the one hand, and learning behaviour in the framework of the dual education system on the other. Though the results of the study are based on an investigation of future bank managers, they are applicable also to other jobs for apprentices. Die Dissertation ermittelt erstmals in einer empirischen Untersuchung die unterschiedlichen Lerntypen von Auszubildenden. So lernen Auszubildende mit Realschulabschluss anders als Auszubildende mit Abitur. Der Autor zeigt die Bedingungen selbstregulierten Lernens und die Zusammenhänge von schulischen Kontextbedingungen, Emotion und Motivation mit dem Lernverhalten im Rahmen einer dualen Ausbildung auf. Die Ergebnisse basieren auf einer Untersuchung bei angehenden Bankkaufleuten und sind auf andere Ausbildungsberufe anwendbar | ||
650 | 4 | |a Ausbildung | |
650 | 4 | |a Ausbildungsberuf | |
650 | 4 | |a Auszubildende | |
650 | 4 | |a Berufsausbildung | |
650 | 4 | |a Didaktik | |
650 | 4 | |a Dissertation | |
650 | 4 | |a duale Ausbildung | |
650 | 4 | |a duales Ausbildungssystem | |
650 | 4 | |a Emotion | |
650 | 4 | |a Lehrling | |
650 | 4 | |a Lernen | |
650 | 4 | |a Lerntyp | |
650 | 4 | |a Lerntypen | |
650 | 4 | |a Lernverhalten | |
650 | 4 | |a Modellentwicklung | |
650 | 4 | |a Motivation | |
650 | 4 | |a Realschulabschluss | |
650 | 4 | |a Selbstregulation | |
856 | 4 | 0 | |u https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763946952 |x Verlag |z URL des Erstveröffentlichers |3 Volltext |
912 | |a ZDB-41-SEL | ||
943 | 1 | |a oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-032812610 | |
966 | e | |u https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763946952 |l DE-B1533 |p ZDB-41-SEL |q ASH_PDA_SEL |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763946952 |l DE-860 |p ZDB-41-SEL |q FLA_PDA_SEL |x Verlag |3 Volltext | |
966 | e | |u https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763946952 |l DE-859 |p ZDB-41-SEL |q FKE_PDA_SEL |x Verlag |3 Volltext |
Datensatz im Suchindex
_version_ | 1821426171649196032 |
---|---|
adam_text | |
adam_txt | |
any_adam_object | |
any_adam_object_boolean | |
author | Rosendahl, Johannes |
author_facet | Rosendahl, Johannes |
author_role | aut |
author_sort | Rosendahl, Johannes |
author_variant | r |
building | Verbundindex |
bvnumber | BV047411714 |
collection | ZDB-41-SEL |
ctrlnum | (ZDB-41-SEL)9783763946952 (OCoLC)1264259329 (DE-599)BVBBV047411714 |
edition | 1st ed |
format | Electronic eBook |
fullrecord | <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>00000nam a2200000zc 4500</leader><controlfield tag="001">BV047411714</controlfield><controlfield tag="003">DE-604</controlfield><controlfield tag="007">cr|uuu---uuuuu</controlfield><controlfield tag="008">210811s2010 xx |||| o|||| 00||| ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783763946952</subfield><subfield code="9">978-3-7639-4695-2</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(ZDB-41-SEL)9783763946952</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1264259329</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-599)BVBBV047411714</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-604</subfield><subfield code="b">ger</subfield><subfield code="e">aacr</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="049" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1533</subfield><subfield code="a">DE-860</subfield><subfield code="a">DE-859</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Rosendahl, Johannes</subfield><subfield code="e">Verfasser</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung</subfield><subfield code="b">Lerntypen und Bedingungen</subfield><subfield code="c">Johannes Rosendahl</subfield></datafield><datafield tag="250" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1st ed</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Bielefeld</subfield><subfield code="b">wbv Publikation</subfield><subfield code="c">2010</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 Online-Ressource (203 Seiten)</subfield><subfield code="b">2.129 MB</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Berufsbildung, Arbeit und Innovation - Dissertationen und Habilitationen</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">This doctoral thesis is the first to examine in an empirical study the different learner types of apprentices. Apprentices with a school-leaving diploma after 10 years of secondary schooling (Realschulabschluss) for example learn differently than those with a university-entrance certificate (Abitur). The author discusses the conditions necessary for self-regulated learning as well as the interconnection between the school context, emotions and motivations on the one hand, and learning behaviour in the framework of the dual education system on the other. Though the results of the study are based on an investigation of future bank managers, they are applicable also to other jobs for apprentices. Die Dissertation ermittelt erstmals in einer empirischen Untersuchung die unterschiedlichen Lerntypen von Auszubildenden. So lernen Auszubildende mit Realschulabschluss anders als Auszubildende mit Abitur. Der Autor zeigt die Bedingungen selbstregulierten Lernens und die Zusammenhänge von schulischen Kontextbedingungen, Emotion und Motivation mit dem Lernverhalten im Rahmen einer dualen Ausbildung auf. Die Ergebnisse basieren auf einer Untersuchung bei angehenden Bankkaufleuten und sind auf andere Ausbildungsberufe anwendbar</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Ausbildung</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Ausbildungsberuf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Auszubildende</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Berufsausbildung</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Didaktik</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Dissertation</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">duale Ausbildung</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">duales Ausbildungssystem</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Emotion</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lehrling</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lernen</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lerntyp</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lerntypen</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lernverhalten</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Modellentwicklung</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Motivation</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Realschulabschluss</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Selbstregulation</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763946952</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="z">URL des Erstveröffentlichers</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-41-SEL</subfield></datafield><datafield tag="943" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-032812610</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763946952</subfield><subfield code="l">DE-B1533</subfield><subfield code="p">ZDB-41-SEL</subfield><subfield code="q">ASH_PDA_SEL</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763946952</subfield><subfield code="l">DE-860</subfield><subfield code="p">ZDB-41-SEL</subfield><subfield code="q">FLA_PDA_SEL</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="966" ind1="e" ind2=" "><subfield code="u">https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763946952</subfield><subfield code="l">DE-859</subfield><subfield code="p">ZDB-41-SEL</subfield><subfield code="q">FKE_PDA_SEL</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield></record></collection> |
id | DE-604.BV047411714 |
illustrated | Not Illustrated |
index_date | 2024-07-03T17:55:18Z |
indexdate | 2025-01-16T17:09:19Z |
institution | BVB |
isbn | 9783763946952 |
language | German |
oai_aleph_id | oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-032812610 |
oclc_num | 1264259329 |
open_access_boolean | |
owner | DE-B1533 DE-860 DE-859 |
owner_facet | DE-B1533 DE-860 DE-859 |
physical | 1 Online-Ressource (203 Seiten) 2.129 MB |
psigel | ZDB-41-SEL ZDB-41-SEL ASH_PDA_SEL ZDB-41-SEL FLA_PDA_SEL ZDB-41-SEL FKE_PDA_SEL |
publishDate | 2010 |
publishDateSearch | 2010 |
publishDateSort | 2010 |
publisher | wbv Publikation |
record_format | marc |
series2 | Berufsbildung, Arbeit und Innovation - Dissertationen und Habilitationen |
spelling | Rosendahl, Johannes Verfasser aut Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung Lerntypen und Bedingungen Johannes Rosendahl 1st ed Bielefeld wbv Publikation 2010 1 Online-Ressource (203 Seiten) 2.129 MB txt rdacontent c rdamedia cr rdacarrier Berufsbildung, Arbeit und Innovation - Dissertationen und Habilitationen This doctoral thesis is the first to examine in an empirical study the different learner types of apprentices. Apprentices with a school-leaving diploma after 10 years of secondary schooling (Realschulabschluss) for example learn differently than those with a university-entrance certificate (Abitur). The author discusses the conditions necessary for self-regulated learning as well as the interconnection between the school context, emotions and motivations on the one hand, and learning behaviour in the framework of the dual education system on the other. Though the results of the study are based on an investigation of future bank managers, they are applicable also to other jobs for apprentices. Die Dissertation ermittelt erstmals in einer empirischen Untersuchung die unterschiedlichen Lerntypen von Auszubildenden. So lernen Auszubildende mit Realschulabschluss anders als Auszubildende mit Abitur. Der Autor zeigt die Bedingungen selbstregulierten Lernens und die Zusammenhänge von schulischen Kontextbedingungen, Emotion und Motivation mit dem Lernverhalten im Rahmen einer dualen Ausbildung auf. Die Ergebnisse basieren auf einer Untersuchung bei angehenden Bankkaufleuten und sind auf andere Ausbildungsberufe anwendbar Ausbildung Ausbildungsberuf Auszubildende Berufsausbildung Didaktik Dissertation duale Ausbildung duales Ausbildungssystem Emotion Lehrling Lernen Lerntyp Lerntypen Lernverhalten Modellentwicklung Motivation Realschulabschluss Selbstregulation https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763946952 Verlag URL des Erstveröffentlichers Volltext |
spellingShingle | Rosendahl, Johannes Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung Lerntypen und Bedingungen Ausbildung Ausbildungsberuf Auszubildende Berufsausbildung Didaktik Dissertation duale Ausbildung duales Ausbildungssystem Emotion Lehrling Lernen Lerntyp Lerntypen Lernverhalten Modellentwicklung Motivation Realschulabschluss Selbstregulation |
title | Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung Lerntypen und Bedingungen |
title_auth | Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung Lerntypen und Bedingungen |
title_exact_search | Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung Lerntypen und Bedingungen |
title_exact_search_txtP | Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung Lerntypen und Bedingungen |
title_full | Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung Lerntypen und Bedingungen Johannes Rosendahl |
title_fullStr | Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung Lerntypen und Bedingungen Johannes Rosendahl |
title_full_unstemmed | Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung Lerntypen und Bedingungen Johannes Rosendahl |
title_short | Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung |
title_sort | selbstreguliertes lernen in der dualen ausbildung lerntypen und bedingungen |
title_sub | Lerntypen und Bedingungen |
topic | Ausbildung Ausbildungsberuf Auszubildende Berufsausbildung Didaktik Dissertation duale Ausbildung duales Ausbildungssystem Emotion Lehrling Lernen Lerntyp Lerntypen Lernverhalten Modellentwicklung Motivation Realschulabschluss Selbstregulation |
topic_facet | Ausbildung Ausbildungsberuf Auszubildende Berufsausbildung Didaktik Dissertation duale Ausbildung duales Ausbildungssystem Emotion Lehrling Lernen Lerntyp Lerntypen Lernverhalten Modellentwicklung Motivation Realschulabschluss Selbstregulation |
url | https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763946952 |
work_keys_str_mv | AT rosendahljohannes selbstregulierteslerneninderdualenausbildunglerntypenundbedingungen |