Selbstreguliertes Lernen in der dualen Ausbildung: Lerntypen und Bedingungen

This doctoral thesis is the first to examine in an empirical study the different learner types of apprentices. Apprentices with a school-leaving diploma after 10 years of secondary schooling (Realschulabschluss) for example learn differently than those with a university-entrance certificate (Abitur)...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
1. Verfasser: Rosendahl, Johannes (VerfasserIn)
Format: Elektronisch E-Book
Sprache:German
Veröffentlicht: Bielefeld wbv Publikation 2010
Ausgabe:1st ed
Schriftenreihe:Berufsbildung, Arbeit und Innovation - Dissertationen und Habilitationen
Schlagworte:
Online-Zugang:DE-B1533
DE-860
DE-859
Volltext
Zusammenfassung:This doctoral thesis is the first to examine in an empirical study the different learner types of apprentices. Apprentices with a school-leaving diploma after 10 years of secondary schooling (Realschulabschluss) for example learn differently than those with a university-entrance certificate (Abitur). The author discusses the conditions necessary for self-regulated learning as well as the interconnection between the school context, emotions and motivations on the one hand, and learning behaviour in the framework of the dual education system on the other. Though the results of the study are based on an investigation of future bank managers, they are applicable also to other jobs for apprentices. Die Dissertation ermittelt erstmals in einer empirischen Untersuchung die unterschiedlichen Lerntypen von Auszubildenden. So lernen Auszubildende mit Realschulabschluss anders als Auszubildende mit Abitur. Der Autor zeigt die Bedingungen selbstregulierten Lernens und die Zusammenhänge von schulischen Kontextbedingungen, Emotion und Motivation mit dem Lernverhalten im Rahmen einer dualen Ausbildung auf. Die Ergebnisse basieren auf einer Untersuchung bei angehenden Bankkaufleuten und sind auf andere Ausbildungsberufe anwendbar
Beschreibung:1 Online-Ressource (203 Seiten) 2.129 MB
ISBN:9783763946952

Es ist kein Print-Exemplar vorhanden.

Fernleihe Bestellen Achtung: Nicht im THWS-Bestand! Volltext öffnen