C&A: een familiebedrijf in Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië 1911-1961
Die Geschichte von C&A steht paradigmatisch für die Ökonomisierung und Rationalisierung der Herstellung und des Verkaufes von Kleidung seit Ende des 19. Jahrhunderts. Mark Spoerer beschreibt die wechselvolle Geschichte des Familienunternehmens vom Start in Deutschland bis in die Jahre des Wirtsc...
Gespeichert in:
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Weitere Verfasser: | , |
Format: | Buch |
Sprache: | Dutch |
Veröffentlicht: |
München
C.H.Beck
[2016]
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Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Inhaltsverzeichnis |
Zusammenfassung: | Die Geschichte von C&A steht paradigmatisch für die Ökonomisierung und Rationalisierung der Herstellung und des Verkaufes von Kleidung seit Ende des 19. Jahrhunderts. Mark Spoerer beschreibt die wechselvolle Geschichte des Familienunternehmens vom Start in Deutschland bis in die Jahre des Wirtschaftswunders. Dabei untersucht er auch, wie sich die Tradition der Familie Brenninkmeijer, den Unternehmernachwuchs nur aus den eigenen Reihen zu rekrutieren, auf die Unternehmensstrategie auswirkte. Ursprünglich aus dem westfälischen Wanderhandel kommend, begannen die Brüder Clemens und August Brenninkmeijer 1841, ein Unternehmen in den Niederlanden aufzubauen, das 1911 nach Deutschland und 1922 nach Großbritannien expandierte. Trotz der Schwierigkeiten, die die Brenninkmeijers als Ausländer, Kapitalisten und Katholiken im Dritten Reich hatten, nutzten sie die geschäftlichen Chancen, die das Regime Unternehmen bot, etwa bei der "Arisierung" von Immobilien. Nach 1945 verzeichnete das Unternehmen in der beginnenden Konsumgesellschaft ein stürmisches Wachstum und entwickelte sich zu einer der größten europäischen Modeketten |
Beschreibung: | Parallele Sprachausgabe, deutsch: C&A Parallele Sprachausgabe, englisch: C&A |
Beschreibung: | 480 Seiten Illustrationen, Diagramme, Karten 24 cm x 15.8 cm |
ISBN: | 9783406698286 |
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adam_text | Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Infeiding.................................................. 13
Hoofdstuk 2 De opkomst van de Brenninkmeijers (1600-1918).............. 28
Van marskramers naar winkeliers................................ 31
De expansie van C A in Nederland........................... 42
Nieuwe klassen, nieuwe klanten............................. 47
De uitbreiding met herenmode............................... 50
Veranderingen in de corporate governance................... 52
De sprong naar Duitsland in 1911............................... 59
C A tijdens de Eerste Wereldoorlog............................. 66
Hoofdstuk 3 Ups en downs in het interbellum (1919-1938)................ 75
C A Holland................................................... 77
De sprong naar Groot-Brittannie in 1922: C A Modes .... 90
C A in Duitsland.............................................. 105
Tijdens de Weimarrepubliek (1919—1932):
C A op expansiekoers...................................... 107
De tijd van de inflatie: toevlucht tot vaste activa en
productie 107 Herstart van de expansie: meer filialen, nieuwe
klanten 113 Brutale reclame in een concurrerende markt 123
C A Duitsland tijdens de economische wereldcrisis 127
C A tijdens het Derde Rijk (1933-1939): tussen traditionele
waarden en opportunistisch winstbejag..................... 132
Conflictgebieden: buitenlanders, rooms-katholieken en kapitalisten 132
Kostuums, jurken of uniformen? Uitbreiding van de productie 137
Uitbreiding van het aantal filialen en politieke weerstand 141
Liefdadigheid en beschermgelden: Konto A 152 Reclame in een
totalitaire Staat 157 Onroerend goed ja, bedrijven nee: C A en de
‘arisering7 160
Een bijzonder winstgevende multinational................... 175
Hoofdstuk 4 Vriend of vijand? Als Nederlandse multinational tijdens
de Tweede Wereldoorlog (1939-1945)......................... 184
C A Holland onder de Duitse bezetting....................... 188
C A Duitsland in de oorlogseconomie........................ 194
De detailbandel tijdens de oorlog: kledingbonnen in plaats
van reclame............................................. 197
C A als producent: opdrachten van de Wehrmacht,
opdrachten overgebracht naar het buitenland, gettoproductie
en dwangarbeid ..........................................204
C A Modes conder vuur’...................................... 221
Winst en verlies: de zaken van C A
tijdens de Tweede Wereldoorlog...............................228
Hoofdstuk 5 C A in het teken van de Koude Oorlog en de
Golden Age (1945-1961).................................... 231
Vlucht naar het Westen: de moeizame Start in de
Verenigde Staten.............................................235
Herstart in Nederland....................................... 241
C A Modes................................................... 251
Ineenstorting en wederopbouw: C A Duitsland
in oost en west............................................. 263
Oost-Duitsland: verlies van alle filialen................263
West Duitsland: zwarte markt en geldhervorming...........267
Uitbreiding in de jaren van het ‘Wirtschaftswunder ....275
Opbouw en uitbreiding van de eigen productie.............285
‘Barkauf ist Sparkauf bei C A5 ......................... 291
C A en de strijd om de winkelsluiting....................294
Reclame in de ‘muffe5 jaren van de wederopbouw.........300
Gouden jaren: C A in de naoorlogse bloeiperiode..............308
Hoofdstuk 6 Familie of markt?
Opvolging en corporate governance bij C A.................... 316
De opvolgingskwestie in de terminologie van het
principal-agent- model ......................................... 317
Grote gezinnen, een gedegen opleiding, interne competitie
en saamhorigheid om de opvolging te verzekeren............... 319
Opleiding van de volgende generatie leidinggevenden......... 321
Carrière binnen de firma................................... 324
Vrouwelijke leidinggevenden................................. 327
Van jongelui naar ondernemers............................... 330
Met vijfenvijftig met pens io en............................ 335
Uniras...................................................... 339
Corporate governance à la C A:
de institutionele omzetting van de unitas....................... 341
Besluitvorming in de ondernemerskring........................343
Veranderingen in de concernstructuur ........................344
Hoofdstuk 7 Samenvatting .....................................................359
Bïjlage 369
De unitas-regels............................................. 371
Overzichten .....................................................372
Bij C A werkzame ondernemers van de familie
Brenninkmeijer.............................................. 372
De C A-ondernemers in Nederland, Duitsland,
Groot-Brittannië en de Verenigde Staten in 1911—1961.........376
Het aantal medewerkers van C A Duitsland en
C A Modes....................................................384
Lijst van de C A-bedrijven ..................................386
Opening van de C A-filialen in Nederland, Duitsland
en Groot-Brittannië tussen 1841 en 1961......................408
Omzet, winst en rentabiliteit van de C A-concerns in
Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië tussen 1841 en 1961 414
Marktaandeel van de C A-detailhandelsbedrijven in
Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië van 1930 tot en
met 1961.....................................................420
Schenkingen van de C A-concerns in Nederland,
Duitsland en Groot-Brittannie van 192,6 tot en met 1961 .... 426
Wisselkoersen van de gulden, de Duitse mark en het Britse
pond ten opzichte van de Amerikaanse dollar van 1913 tot en
met 1961.....................................................427
Documentenoverzicht..............................................429
Schrijven van het hoofdkantoor van C A Duitsland aan
Hermann Goring van 15 oktober 1937...........................429
Schrijven van Franz Brenninkmeijer aan de leidinggevenden
van C A Duitsland van 4 September 1939.......................434
Schrijven van dr. Rudolf Brenninkmeijer aan de onder de
wapenen geroepen werknemers van C A Duitsland
van 17 juli 1941.............................................436
Schrijven van Franz Brenninkmeijer aan de onder de wapenen
geroepen werknemers van C A Duitsland
van 2, december 1942,........................................440
Overzicht........................................................444
Overzicht van de gebruikte afkortingen.......................444
Index van de afbeeldingen....................................445
Index van de overzichten.....................................447
Bronnenoverzicht.............................................449
Literatuurlijst..................................................452
Trefwoordenregister .............................................470
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spelling | Spoerer, Mark 1963- Verfasser (DE-588)122889614 aut C&A C&A een familiebedrijf in Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië 1911-1961 Mark Spoerer ; Nederlands vertaling door Jan Bert Kanon, Ronald Schrijber en Nannie Nieland-Weits C en A C & A München C.H.Beck [2016] © 2016 480 Seiten Illustrationen, Diagramme, Karten 24 cm x 15.8 cm txt rdacontent n rdamedia nc rdacarrier Parallele Sprachausgabe, deutsch: C&A Parallele Sprachausgabe, englisch: C&A Die Geschichte von C&A steht paradigmatisch für die Ökonomisierung und Rationalisierung der Herstellung und des Verkaufes von Kleidung seit Ende des 19. Jahrhunderts. Mark Spoerer beschreibt die wechselvolle Geschichte des Familienunternehmens vom Start in Deutschland bis in die Jahre des Wirtschaftswunders. Dabei untersucht er auch, wie sich die Tradition der Familie Brenninkmeijer, den Unternehmernachwuchs nur aus den eigenen Reihen zu rekrutieren, auf die Unternehmensstrategie auswirkte. Ursprünglich aus dem westfälischen Wanderhandel kommend, begannen die Brüder Clemens und August Brenninkmeijer 1841, ein Unternehmen in den Niederlanden aufzubauen, das 1911 nach Deutschland und 1922 nach Großbritannien expandierte. Trotz der Schwierigkeiten, die die Brenninkmeijers als Ausländer, Kapitalisten und Katholiken im Dritten Reich hatten, nutzten sie die geschäftlichen Chancen, die das Regime Unternehmen bot, etwa bei der "Arisierung" von Immobilien. Nach 1945 verzeichnete das Unternehmen in der beginnenden Konsumgesellschaft ein stürmisches Wachstum und entwickelte sich zu einer der größten europäischen Modeketten C&A Mode GmbH & Co. KG (DE-588)10002085-9 gnd rswk-swf C. & A. Brenninkmeyer GmbH Düsseldorf (DE-588)1113210273 gnd rswk-swf Geschichte 1911-1961 gnd rswk-swf Bekleidungsindustrie (DE-588)4005382-9 gnd rswk-swf (DE-588)4016928-5 Festschrift gnd-content C. & A. Brenninkmeyer GmbH Düsseldorf (DE-588)1113210273 b DE-604 Bekleidungsindustrie (DE-588)4005382-9 s Geschichte 1911-1961 z C&A Mode GmbH & Co. KG (DE-588)10002085-9 b 1\p DE-604 Kanon, Jan Bert 1960- (DE-588)13820375X trl Schrijber, Ronald trl Digitalisierung BSB Muenchen - ADAM Catalogue Enrichment application/pdf http://bvbr.bib-bvb.de:8991/F?func=service&doc_library=BVB01&local_base=BVB01&doc_number=029357343&sequence=000002&line_number=0001&func_code=DB_RECORDS&service_type=MEDIA Inhaltsverzeichnis 1\p cgwrk 20201028 DE-101 https://d-nb.info/provenance/plan#cgwrk |
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