Franz Lehár oder das schlechte Gewissen der leichten Musik:
Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
1. Verfasser: Frey, Stefan 1962- (VerfasserIn)
Format: Elektronisch E-Book
Sprache:German
Veröffentlicht: Berlin De Gruyter 1995
Schriftenreihe:Theatron 12
Schlagworte:
Online-Zugang:DE-1043
DE-1046
DE-858
DE-859
DE-860
DE-739
Volltext
Beschreibung:Includes bibliographical references (pages 217-224). - Originally presented as the author's thesis (doctoral)--Universität Heidelberg, 1993
Main description: Franz Lehár (1870-1948), 'the composer most frequently performed within his own lifetime', still represents an unresolved dilemma for the historiography of music. In terms of modernism his music is of significance as a negative contrast to the products of the avant-garde, a significance largely bound up with the implications of operetta on the plane of cultural sociology within the general aesthetic context of the 20th century. Thus the question posed by operetta has little to do with aesthetic evaluation and a great deal to do with historical content. If, as Adorno suggests, "art for entertainment purposes is in social terms the guilty conscience of its serious counterpart", then Lehár's operettas, hitherto neglected by musicologists as not warranting serious attention, would in fact demand to be taken seriously as the aesthetic guilty conscience of light music
Main description: Franz Lehár (1870-1948), der innerhalb seiner Lebensgrenzen am meisten aufgeführte Komponist aller Zeiten, stellt noch immer ein unbewältigtes Kapitel der Musikgeschichte dar. Als negatives Phänomen der Moderne gewinnt sein Werk gerade im Kontrast zur Avantgarde Bedeutung, deren kultursoziologische Dimension die Operette in den großen ästhetischen Kontext des 20. Jahrhunderts stellt. Nicht ihre ästhetische Bewertung steht somit zur Debatte, sondern ihr historischer Gehalt. Ist, nach Adorno, "die leichte Kunst das gesellschaftlich schlechte Gewissen der ernsten", so wäre Lehárs Operette als schlechtes Gewissen der leichten Musik ernstgenommen, für Wissenschaft und Bühne neu zu entdecken
Beschreibung:1 Online-Ressource (XIII, 224 S.)
ISBN:9783110935141
9783111825526

Es ist kein Print-Exemplar vorhanden.

Fernleihe Bestellen Achtung: Nicht im THWS-Bestand! Volltext öffnen