Epika popullore shqiptare e trevës së Kërçovës:
Gespeichert in:
1. Verfasser: | |
---|---|
Format: | Buch |
Sprache: | Albanian |
Veröffentlicht: |
Tëtovë
Shtypskronja "Voka-4"
2003
|
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Inhaltsverzeichnis Abstract |
Beschreibung: | Zsfassung in dt., engl. und franz. Sprache. - Dt. Zsfassung u.d.T: Die Volksepik der Albaner in dem Gebiet Kërçovë |
Beschreibung: | 228 S. Ill. |
ISBN: | 9989844054 |
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adam_text | PASQYRA
E
LENDES
Parathënie
.................................... 6
I
EPIKA LEGJENDARE
.................7
a)
Këngët legjendare
me karakter mitik
..............................8
b)
Fenomeni i
murosjes së nuses në themel të urës
................11
c)
Epika
legjendare me
motiv
të rinjohjes së vëllait
me motrën dhe burrit me graan
......................................25
1.
Epika
legjendare me
motiv té
rinjohjes së vëllait
me motrën
................................................................27
2.
Epika
legjendare me
motiv
të rinjohjes burrë
-
grua
..........37
3.
Këngë burimore nga
treva
e
Kërçovës
me
motiv
të epikës legjendare
.....................................................51
II.
KËNGËT KRESHNIKE
Këngë burimore kreshnike nga
treva
e
Kërçovës
....................83
III
JEHONA E TANZIMATIT NE
EPIKEN
HISTORIKE
TË
TREVES SË KËRÇOVËS...
..117
Këngë burimore nga
treva
e
Kërçovës
te periudhës së reformave
të Tanzimatit dhe të epikës
historike
të mëvonshme
..............131
227
IV.
KËNGËT E
KAÇAKËVE
.............................147
Këngët burimore të kaçakëve nga
treva
e
Kërçovës
................183
PËRFUNDIMI
..........................................................203
PËRBËRJA, RËNDËSIA DHE VLERA
E
MONOGRAFISË
.......................................................210
BALADA
MIDIS TABUSË DHE EUFEMIZMIT
Konflikti
tragjik
si
bazë
e
përfytyrimit legjendar
rreth librit
tëdr.Hamit
Xhaferit Epika
popullore shqiptare
e
trêves se Kërçovës
..............................................212-11
Die
Volksepik der Albaner in dem Gebiet
Kërçove
...............213
Albanien
folk epic of
Kërçovas
area
.................................216
L épique populaire albanaise de la contrée de Kërçovë
............219
Burimet dhe
literatura
..................................................................222
Harta
e
Kërçovës
.......................................................226
228
DIE VOLKSEPIK DER ALBANER
IN DEM GEBIET
KËRÇOVË
Diese Studie befaßt sich mit der Erörterung der Volksepik der
Albaner in Versen in dem Gebiet
Kërçovë,
als eine Gegend mit dem
wichtigsten folkloristischen und kulturellen Erbe für uns.
Die Epik dieser Gegend unterscheidet sich mit ihrer Originalität,
wenngleich wir in diese Epik gemeinsame Teile und Elemente von unserer
Volksepik, sowie der Epik von anderen, auf dem Balkan lebenden Völkern
treffen. Trotzdem hat diese Schaffung eine spezifischeres dem
Kërcovë
kommende, Volksgesangsthematik sowie nuancierte stilistische Mittel.
In dorn Forschungsgebiet gibt
as
soltene poetische Worte, sei
as
astotisches oder historisches Prätendieren, die ohne weiteres in der
zukünftigen Anthogoie stehen können. Als solches vertritt die Volksepik
dieses Gebiets eine spezifische Systematik betrieben. Die Lieder wurden
einer, abhängig von ihrer Funktion in bestimmte Abschnitte geteilt, und /war
in Lieder mit muthischen und legendären Charakter, Balladen, Heldenlieder,
episch historische Lieder über den fan/amit, Lieder mit
dei
Gesellsclhaftsthematik, Lieder über Räuber, etc.
Die Volksepik dieses Gebiets hat immer eine wichtige Rolle in der
Gesellschaft gespielt. Sie ist mit
spe/
1
lische
poetischen Mitteln und einer
Sprache, die eindeuting die Zugehörigkeit, erklärt, gezeichnet. Für den
Albanismus hat sie Verschiedenes widergespiegcli
u
ie
ζ. Β.
eine mündlich
beschriebene Chronik der Ereignisse und Vorfälle mit historischer
Bedeutung, eine Schule des Allfags mit einem
Kulturfaktor.
Die Volkspoeten
mit den Liedern, die sie gesungen haben und noch singen, haben die kollektive
Zugehörigkeit, die Empfindungen, die Ziele und die Ideale, realistisch
ausgedruckt. Die Handlung der hier lebenden Albaner wählend der
Entstehung des Episches Liedes hat eine bestimmte Praktik der
Gesetzlicheit, das Motiv ist mit Geschmack verbreitet und erlebt mit Vorsicht
die poetische Formulierung mit sukzessiver Erhebung der ästhetischen
Form.
213
Liedern mit mythischen und legendären Charakter als artistische
Volksschaffung gehören vergangenen Zeiten an. Diese Lieder bewahren
in sich Spuren aus der Vergangenhite unseres Volkes. Unser Volkspoet hat
diese Lieder immer wieder gesungen, weil sie der Schatz seines Wissens,
des Lebens seiner Vorfahren und ihre Seelenbefriedung waren.
In dieser Gegend erscheint die legendäre Epik in Zusammenhang
mit der Beschreibung von übernatürlichen Wesen und der Transformation
des Menschen in eine Waldfee, Schlange, Drachen, Kuckuck sowie eine
wunderliche Geburt, empangen von übernatürlicher phusischer Kraft, und
Verlust der gleichen. Dazu kommen auch die familiären Verhältnisse wie
z. B. die Treue in der Ehe und das Kennenlernen der anderen
Familienmitglieder. Die Verhältnisse, in der der Mensch sich in ein Tier
umwandelt, sind realistisch dargestellt, weil das erworbene Verständnis
zur Realisierung bei dem Albaner aus dieser Gegend es nicht ausschließt,
die magischen Verse in soziale Motive zu konkretisieren. Am meisten ist
das Phänomen der Einmauerung der Frau wiederzuerkennen zwischen
den Geschwistern, wie Mutter und Tochter allein gelassen sind wie ein
Kuckuck, und wie Gott sie dann in einen Vogel umwandelt und die
Umwandlung der Braut in eine Waldfee. Zwischen Mann und Frau ist das
Motiv der Treue zwischen einem Liebespaar und das historisch-epische
Motiv vorhanden.
In den Heldenliedern dieser Gengend wird auch das Thema über
das Kind als Held betrachtet. Das Kind als Held kommt unter verschiedenen
Namen vor. Dieses Thema gehört zu den Heldenliedern, die die Beziehungen
der Familienmitglieder in der Familie des Pariarchen widerspiegeln. Die
Frauenwelt kommt in den epischen Liedern dieser Gegend weniger vor.
Sie ist hauptsächlich als
Geliebte,Schwester
und Mutter dargestellt. Die
Lieder, die sich mit diese Problematik befassen, gehören zur mythischen
Art, mit vielen Elementen der Volksmärchen, wenngleich in denen die
Phantasie als Märchenelement gekennzeichnet ist.
Das Echo des Tansimats ist in der historische Epik dieses Rayons
als
marginaler
Punkt der früheren albanischen
Volksieder
unter der
osmanischen Okkupation dargestellt. Die Reformen des Tansimats haben
unser Volk in verschedene Aspekten, angefangen von der Waffenabgabe,
214
der Pflicht des Militäridienstes bis zu Zwangssteuern, tief getroffen. Die
Reformen wurden vom ersten Tag an von dem albanischen Volk in den
Gegenden
Dibër
und
Kërçovë
energisch abgelehnt. Deswegen sind diese
Lieder das Spiegelbild des Lebens des albanischen Volkes, ein Aspekt des
Innenlebens, die die Ereignisse dieser Zeit wiedergeben. Das Echo des
Tansimats in der historischen Epik der Gegend
Kërçovë
hat wichtige
poetische Schätze in sich bewahrt, von denen auch das gesamte
literari
ehe
Schaffen des Volkes berichert wurde. Die Räuberlieder dieser Gegend
haben einige spezifische Charakteristiken, die unter dem Aspekt des
Schaffens und der Interpretation den Fond der Epik dieser Kunst des
albanischen Volkes berichern. Von diesen Liedern lernen wir, daß
èie
Räuber-
gegen die Ausbeutung, die Gewalt, die Mißhandlung der osmanischen
Verwaltung und anderer gegen das Volk gerichteter Kräfte waren . Die
Räuberlieder und die Volksbewegung präsentieren eine interessante
Variante unserer Volksiiteratur, die al$ Quelle für die Volkspoetik
«lieneą/
kann, man kann es auch als Brot für die Poetik sehen, beziehugsweise
es beim Albaner als Tradition überliefert ist:
Brot, Salz und Herz.
215
ALBANIAN FOLK EPIC
OFKERÇOVASAREA
This study has as a subject the Albanian folk epic in verses of
Kerçova s
area as an inherited treasure of our epic and culture. The epic of this area
as specific characteristics according to its
origine, evethow
there are faced
some common elements of the folk creation of our people and other
Balkanian
people. This creation has its fountain in
Kerçova
with
e
specific
singing and style.
In the exploring field it has a special value and it can take place in the
future anthology with historical or
esteticai
pretention.
As it is the Albanian
folk epic of this area represent a very rich variegated artistic reality. The
study of this subject is made according to a determined systematization
and classification of the song in accordance of their function and phase,
starting from those with mythology and legendary
caracter,
ballad, valiant
songs, epic historic song about Tanzimat, songs with social theme-outlaw,
etc.
The folk epic of this area always used to have an important social role
that is created with specific subject, with a language that denotes its col¬
lective appertaining. This has represented everything for the Albanian in
the past: an oral chronicle of historical everyday happenings an everyday
life school with cultural factor. Folk poets sung and they always sing in this
area have really expressed the dignity, the feelings, intention and collective
ideal. The collective action of the Albanian of this area during the creation
of folk epic song expresses in practice a certain process. The motive is
wide and tasteful and feels carefully the poetic formulation with a succes¬
sive boosting of
esteticai
form.
Legendary songs with mythology character as folk artistic creations
belong to ancient times. These songs keep in themselves the scents of
ancient times. Our folk poet has sung continually these values, because
216
these values,
because
these
have been the treasure of his step grandfa¬
thers, grandfathers and his knowledge. It was the expression of his heart
and soul.
In this legendary epic it appears with the elements of the phenomenon
lined with happenings and motives of supernatural creatures and trans¬
forming the human creature into, fair lady, snake, hydra, cuckoo, then with
a strange delivery, accepting a strange physical force and loosing it. There
take place the motives of family life, as it is devotion between transforming
the human creature into a paltry as an animal, or into another creature,
really shows that the sense of realism at the Albanian of this area, doesn t
reject the possibility even these magical verses to make often concrete into
social motive. More often is present the phenomenon of wall up a woman,
finding out the brother or the sister, a poor window with doughter as a
cuckoo, God changed them into a flying birds, the phenomenon of changing
the bride into a fair lady, the motive of finding out the wife her husband, the
motive of devotion between the couples or lovers and epic-historic motive.
In brave song of this area, widely is treated the theme of the brave
child. The brave child is introduced with different names. This theme be¬
longs to brave songs that face the relationship between members of the
patriarchal family. In this epic of this area is lees introduced the female
world. Mainly the female is treated as a lover, as a sister and as a mother.
The songs that develop this problem are of a mythic kind, full of element is
evidently pronounced.
The echo of Tanzimat in historical epic of
Kerçovas
represents the
edge point of Albanian popular songs among the earliest under
tlie
osman
occupation. The Tanzimat s
reforme
struck deep our people in some as¬
pects, starting from the delivery of arms forced going
m
serving the army,
paying taxes, ect. These reforms were rejected in very
energični
way from
the very beginning of their application by the Albanian people of
Di
bras
and
Kerçovas
area. So these songs are facing the real life of the people,
one aspect of his inner world that lead with a great devotion the happening
of this period. The echo of Tanzimat in historical epic of
Kerçovas
has
kept, valuable poetic realizations enriching the in thematically point the
_
whole Albanian popular creation.
The outlaw songs of this area have some special characteristics from
the aspect of creation, to the aspect of interpretation that enrich the fond
epic of this kind. From this songs we learn that the outlaw is a logical
fluency against the violence, utilization, endless bad treatments of
Osman
administration the
antipopular
regiment. The songs about then outlaw boys
and popular upraise, represent a variant with interest for our popular litera¬
ture were from this poetical fountain can be cooked good bread-as it is a
rule and tradition of the Albanian:
bread, salt and heart.
218
L ÉPIQUE POPULAIRE ALBANAISE
DE LA CONTRÉE DE KËRÇOVE
Cette étude a pour objet d analiser l épique populaire albanaise en
vers de contrée de Kërçova comme un précieux trésor de notre héritage
folklorique et culturel. L épique de cette contrée se distingue avec son
originalité bien que ça et là nous rencontrons quelques éléments communs
de notre créativité populaire et des peuples des Balkans.
Cependant cette créativité a un sujet original Kërçovar chantonnant
par une manière populaire spécifique avec les moyens stylistiques nuancés.
Dans le domaine des recherches il y a des valeurs poétiques rares qui
dignement peuvent s arrêter à
l antologie
prochaine soit avec des prétentions
esthétiques ou historiques. Comme telle l épique populaire albanaise de
cette contrée reflet une réalité artistique assez riche et variété. L étude de
la matière est fait d après la systématisation déterminée et la classification
des chansons en conformité avec leur fonction en étapes déterminées en
partant de celles de caractère mytologique et légendaire avec les ballades,
chansons de geste, chansons épique-historiques sur le Tanzimat, chansons
avec le sujet social -chansons des kayakë.*
L épique populaire de cette contrée a eu toujours un rôle évident social qui
est édifié avec des moyens spécifique* poétiques, avec une langue qui
sans doute indique son appartenance collective. Pour l Albanais, dans le
passé cela reflétait tout: une chronique orale des événements et des faits
actuels très importants de,la vie quotidienne avec le facteur culturel. Les
poètes populaires avec les chansons chantées et qui se chantent toujours
dans cette contrée ont exprimé réalement la digniiee. les sentiments, les
buts et l idéal colectif. L angagement colect
i f
de l albanais d ici pendant la
composition de la chanson épique populaire signifie une pratique et un pro¬
cessus légitime déterminé: le motif est élargi avec du goût et
eternise
avec
soin la manière de formulation poétique avec un développement successif
*
chansons des individus qui enfreinlcnt la loi.
219
de forme esthétique. Les chansons légendaires avec le caractère mythique
étant des oeuvres artistiques populaires appartiennent aux temps anciens.
Ces chansons gardent en elles-mêmes des vestiges du passé de notre peuple.
Notre poète populaire a chanté ces valeurs sans cesse, puisqu elles ont été
le trésor du savoir, de la vie de leurs aïeux et ancêtres.
Dans cette contrée l épique légendaire se présente par les éléments
du phénomène bien mené avec les événements et les motifs des créatures
surnaturelles et la transformation de l homme en fée de montagne*, en
serpent, en hydre, coucou, et puis par une naissance étonnante, accepta¬
tion et perte de force physique. Ici prennent part aussi les motifs de la vie
familiale comme par ex. la fidélité entre conjoints et reconnaissance entre
les autres membres de la famille. Les relations et les raports de la transfor¬
mation de l homme en oiseau et en animal ou en autre création se montrent
réalement, puisque le sens né pour le réalisme chez l albanais de cette
contrée n exepte presque pas la possibilitée que ces vers magiques les
concrétisent plus souvent avec des motifs sociaux. De plus, ici sont présents
l extension de l élément du phénomène d emmurer la femme, le phénomène
de recannaissance du frère avec sa soeur, comment maman et fille sont
déalaissé-fée et Dieu les a transformé en oiseau ailé, le phénomène de
transformer la marié en fée, le motif de reconnaissance de l homme avec
sa femme, le motif de la fidélité entre les conjoints ou les amoureux et le
motif épique historique.
Dans les chansons de geste de cette contrée on traite largement aussi le
sujet de l enfant héros brave. L enfant brave se rreconnait dans la chan¬
son par des différents noms. Ce sujet appartient aux thèmes des chansons
de geste qui reflètent les raports entre les membres de la famille patriarcale.
Dans cette épique de cette contrée le monde de la femme est moins inclus.
Avant tout elle est traitée comme amante, comme soeur et comme mère.
Les chansons qui développent se sujet sont d un genre mythique
piain des
éléments del histoire populaire, puisque la fantasique comme élément de
conte est tellement soulignée.
L echo de Tansimat dans l épique historique de contrée de Kërçova présente
*
Zane mali
(être féminin imaginaire, le plus souvent bienveillant).
220
le point de bord des chansons populaires albanaises parmi les plus anciennes
sous l occupation ottoman. Les réformes de Tansimat frappaient
profondément notre population de quelques aspect, commençant par rendre
les armes, aller obligatoirement au service militaire, les taxes etc. Ces
réformes s opposent énergiquement dès les premiers jours de leur applica¬
tion de la population albanaise de contrée de Dibè r et Kërçovë. C est
pourquoi ces chansons sont une réflexion de la vie même du peuple, un
aspect de ce monde d intérieur qui reconduisaient assez fidèlement les
événements de cette période. L echo de Tansimat dans l épique historique
de contrée de Kërçovë a gardé les réalisation poétiques précieuses en
l enrichant au point de vue thématique la créativité toute entière populaire
albanaise.
Les chansons des kaçakë (hors-la-loi) dans cette contrée ont quelques
différentes caractéristiques dans l aspect de la création ainsi que dans
l interprétation sendrantplus riche le font de l épique albanaise de ce genre.
De ces chansons nous apprenons que l hors-la-loi était une conséquence
logique contre la violence, l exploitation et le maltraitement continuel
d administration ottomane et des autres régimes antipopulaires. Les chan¬
sons des kaçakë (hors-la-loi) et le Mouvement populaire représentent des
variations intéressantes pour notre littérature populaire. De cette source
poétique populaire on peut faire un meilleur pain c est l habitude et la tra¬
dition albanaise: pain, sel et coeur.
221
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