The cinema of anxieties: rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies
Dieses Buch ruft das Genre Kino der (kollektiven) Ängste ins Leben und beschreibt und analysiert dieses Genre anhand beispielhafter Fallstudien nach dem 9/11. Es liefert vielschichtige Filmanalysen zu vier Hollywood-Filmen; Crash (2004), The Brave One (2007), The Company Men (2010) und The Purge: El...
Gespeichert in:
1. Verfasser: | |
---|---|
Format: | Abschlussarbeit Elektronisch E-Book |
Sprache: | English |
Veröffentlicht: |
Berlin
[2023?]
|
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
Zusammenfassung: | Dieses Buch ruft das Genre Kino der (kollektiven) Ängste ins Leben und beschreibt und analysiert dieses Genre anhand beispielhafter Fallstudien nach dem 9/11. Es liefert vielschichtige Filmanalysen zu vier Hollywood-Filmen; Crash (2004), The Brave One (2007), The Company Men (2010) und The Purge: Election Year (2016). Diese Forschung stellt einen Versuch dar, eine abgrenzende Definition dieses Kinos als filmisches (Sub-)Genre zu konzipieren und einen Überblick über die Eigenschaften dieses Kinos zu geben, wobei besonderes Augenmerk auf post-9/11 Filme mit der Angst-Narrativ der inneren Bedrohung gelegt wird. Dieses Genre steht an der Schnittstelle ästhetischer Erkenntnisse, historischer Entwicklungen, kultureller Phänomene und politisch-ideologischer Schattierungen, was die Hybridisierung zu einem der Hauptmerkmale dieser Filmgattung macht. Diese Studie betrachtet das kollektive Angstkino nach dem 9/11 als eine Ansammlung historischer Ängste, von denen einige aus genau dieser Zeit stammen (wie der Patriot Act und die ständigen Alarmstufen Rot), während andere auf frühere Epochen der US-Geschichte zurückgehen (wie die Ankunft der ersten europäischen Siedler in einer unbekannten feindlichen Umgebung, die Hexenjagd in Salem, der Rote Schrecken, die Bürgerrechtsbewegung und die satanische Panik). Anders gesagt, das Buch untersucht die inneren Assoziationen der Filme mit einer Reihe historischer Ängste von der Gründung Amerikas bis zur Gegenwart. Darüber hinaus geht diese Studie den Echos dieser Ängste nach und beleuchtet ihre Ausdrucksformen und ihre Echos in anderen Filmen, literarischen Werken, Genres und Mythen. [...] Englische Version: This book brings 'the cinema of (collective) anxieties' to life as a genre, and it describes and analyzes this genre based on exemplary post-9/11 case studies. Thus, it provides multilayered film analyses of four Hollywood movies; Crash (2004), The Brave One (2007), The Company Men (2010), and The Purge: Election Year (2016). This research constitutes an attempt to conceptualize a demarcating definition of this cinema as a cinematic (sub)genre and to provide an outline of the traits and characteristics of this cinema while paying special attention to the cycle of post-9/11 movies depicting the fear narrative of internal threat. This genre stands at a junction of aesthetic realizations, historical developments, cultural phenomena, and political-ideological shades, which makes hybridization one of the leading features of this cinematic genre. This study approaches the post-9/11 collective anxiety cinema as an accumulation of historical anxieties, some of which stem from this very period (such as the Patriot Act and the constant Red Alerts), while others date back to earlier eras in US history (such as the arrival of the first European settlers in an unknown hostile environment, the Salem Witch Hunt, the Red Scare, the civil rights movement, and the Satanic panic). In other words, the book explores the films' inner associations with bundles of historical anxieties from the inception of America until the current era. Furthermore, this study traces the echoes of these anxieties and highlights their forms of expression and their echoes in other movies, literary works, genres, and myths. Although the examined anxieties are often tied to relatively specific problems (like racial anxieties and culture wars; crime anxieties and gun culture; economic anxieties and the financial crash; political anxiety and election paranoia), they are still largely, in the author's view, the product of half a century of neoliberal policies. |
Beschreibung: | Tag der Verteidigung 24.03.2023 Der Text enthält eine Zusammenfassung in deutscher und englischer Sprache. Veröffentlichung der elektronischen Ressource auf dem edoc-Server der Humboldt-Universität zu Berlin: 2023 |
Beschreibung: | 1 Online-Ressource (viii, 375 Seiten) Illustrationen |
Internformat
MARC
LEADER | 00000nmm a2200000 c 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | BV049103211 | ||
003 | DE-604 | ||
005 | 20231201 | ||
006 | a m||| 00||| | ||
007 | cr|uuu---uuuuu | ||
008 | 230817s2023 |||| o||u| ||||||eng d | ||
024 | 7 | |a 10.18452/26982 |2 doi | |
024 | 7 | |a urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/27768-0 |2 urn | |
035 | |a (OCoLC)1401195033 | ||
035 | |a (DE-599)BVBBV049103211 | ||
040 | |a DE-604 |b ger |e rda | ||
041 | 0 | |a eng | |
049 | |a DE-11 | ||
084 | |a AP 59783 |0 (DE-625)7794:743 |2 rvk | ||
084 | |a HV 15950 |0 (DE-625)163759: |2 rvk | ||
084 | |8 1\p |a 791.436 |2 23ksdnb | ||
084 | |8 2\p |a 791 |2 23sdnb | ||
100 | 1 | |a AlMouslie, Rabya |e Verfasser |0 (DE-588)1299507484 |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a The cinema of anxieties |b rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies |c von MA, Rabya AlMouslie |
264 | 1 | |a Berlin |c [2023?] | |
300 | |a 1 Online-Ressource (viii, 375 Seiten) |b Illustrationen | ||
336 | |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |b c |2 rdamedia | ||
338 | |b cr |2 rdacarrier | ||
500 | |a Tag der Verteidigung 24.03.2023 | ||
500 | |a Der Text enthält eine Zusammenfassung in deutscher und englischer Sprache. | ||
500 | |a Veröffentlichung der elektronischen Ressource auf dem edoc-Server der Humboldt-Universität zu Berlin: 2023 | ||
502 | |b Dissertation |c Humboldt-Universität zu Berlin |d 2023 | ||
520 | 8 | |a Dieses Buch ruft das Genre Kino der (kollektiven) Ängste ins Leben und beschreibt und analysiert dieses Genre anhand beispielhafter Fallstudien nach dem 9/11. Es liefert vielschichtige Filmanalysen zu vier Hollywood-Filmen; Crash (2004), The Brave One (2007), The Company Men (2010) und The Purge: Election Year (2016). Diese Forschung stellt einen Versuch dar, eine abgrenzende Definition dieses Kinos als filmisches (Sub-)Genre zu konzipieren und einen Überblick über die Eigenschaften dieses Kinos zu geben, wobei besonderes Augenmerk auf post-9/11 Filme mit der Angst-Narrativ der inneren Bedrohung gelegt wird. Dieses Genre steht an der Schnittstelle ästhetischer Erkenntnisse, historischer Entwicklungen, kultureller Phänomene und politisch-ideologischer Schattierungen, was die Hybridisierung zu einem der Hauptmerkmale dieser Filmgattung macht. Diese Studie betrachtet das kollektive Angstkino nach dem 9/11 als eine Ansammlung historischer Ängste, von denen einige aus genau dieser Zeit stammen (wie der Patriot Act und die ständigen Alarmstufen Rot), während andere auf frühere Epochen der US-Geschichte zurückgehen (wie die Ankunft der ersten europäischen Siedler in einer unbekannten feindlichen Umgebung, die Hexenjagd in Salem, der Rote Schrecken, die Bürgerrechtsbewegung und die satanische Panik). Anders gesagt, das Buch untersucht die inneren Assoziationen der Filme mit einer Reihe historischer Ängste von der Gründung Amerikas bis zur Gegenwart. Darüber hinaus geht diese Studie den Echos dieser Ängste nach und beleuchtet ihre Ausdrucksformen und ihre Echos in anderen Filmen, literarischen Werken, Genres und Mythen. [...] | |
520 | 8 | |a Englische Version: This book brings 'the cinema of (collective) anxieties' to life as a genre, and it describes and analyzes this genre based on exemplary post-9/11 case studies. Thus, it provides multilayered film analyses of four Hollywood movies; Crash (2004), The Brave One (2007), The Company Men (2010), and The Purge: Election Year (2016). This research constitutes an attempt to conceptualize a demarcating definition of this cinema as a cinematic (sub)genre and to provide an outline of the traits and characteristics of this cinema while paying special attention to the cycle of post-9/11 movies depicting the fear narrative of internal threat. This genre stands at a junction of aesthetic realizations, historical developments, cultural phenomena, and political-ideological shades, which makes hybridization one of the leading features of this cinematic genre. This study approaches the post-9/11 collective anxiety cinema as an accumulation of historical anxieties, some of which stem from this very period (such as the Patriot Act and the constant Red Alerts), while others date back to earlier eras in US history (such as the arrival of the first European settlers in an unknown hostile environment, the Salem Witch Hunt, the Red Scare, the civil rights movement, and the Satanic panic). In other words, the book explores the films' inner associations with bundles of historical anxieties from the inception of America until the current era. Furthermore, this study traces the echoes of these anxieties and highlights their forms of expression and their echoes in other movies, literary works, genres, and myths. Although the examined anxieties are often tied to relatively specific problems (like racial anxieties and culture wars; crime anxieties and gun culture; economic anxieties and the financial crash; political anxiety and election paranoia), they are still largely, in the author's view, the product of half a century of neoliberal policies. | |
650 | 0 | 7 | |8 3\p |a Film |0 (DE-588)4017102-4 |2 gnd |
650 | 0 | 7 | |8 4\p |a Angst |g Motiv |0 (DE-588)4245657-5 |2 gnd |
651 | 7 | |8 5\p |a USA |0 (DE-588)4078704-7 |2 gnd | |
653 | |a Kollektive Angst | ||
653 | |a Filmgattung | ||
653 | |a Genre | ||
653 | |a Hollywood | ||
653 | |a 9/11 | ||
653 | |a Filmanalyse | ||
653 | |a Ideologie | ||
653 | |a Mythen | ||
653 | |a Politik | ||
653 | |a Medien | ||
653 | |a Narrativ | ||
653 | |a Crash | ||
653 | |a The Brave One | ||
653 | |a The Company Men | ||
653 | |a The Purge: Election Year | ||
653 | |a collective anxiety | ||
653 | |a fear | ||
653 | |a paranoia | ||
653 | |a racial anxiety | ||
653 | |a crime anxiety | ||
653 | |a economic anxiety | ||
653 | |a political anxiety | ||
653 | |a Hollywood | ||
653 | |a movie | ||
653 | |a cinema | ||
653 | |a the American dream | ||
655 | 7 | |0 (DE-588)4113937-9 |a Hochschulschrift |2 gnd-content | |
776 | 0 | 8 | |i Erscheint auch als |a AlMouslie, Rabya |t The cinema of anxieties |c rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies |n Druck-Ausgabe |w (DE-604)BV049103243 |
856 | 4 | 0 | |u http://edoc.hu-berlin.de/18452/27768 |x Verlag |z kostenfrei |3 Volltext |
912 | |a ebook | ||
999 | |a oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-034364703 | ||
883 | 0 | |8 1\p |a aepkn |c 0,99235 |d 20230823 |q DE-101 |u https://d-nb.info/provenance/plan#aepkn | |
883 | 0 | |8 2\p |a emasg |c 0,49642 |d 20230823 |q DE-101 |u https://d-nb.info/provenance/plan#emasg | |
883 | 0 | |8 3\p |a emagnd |c 0,37024 |d 20230823 |q DE-101 |u https://d-nb.info/provenance/plan#emagnd | |
883 | 0 | |8 4\p |a emagnd |c 0,06938 |d 20230823 |q DE-101 |u https://d-nb.info/provenance/plan#emagnd | |
883 | 0 | |8 5\p |a emagnd |c 0,91829 |d 20230823 |q DE-101 |u https://d-nb.info/provenance/plan#emagnd |
Datensatz im Suchindex
_version_ | 1804185449419243520 |
---|---|
adam_txt | |
any_adam_object | |
any_adam_object_boolean | |
author | AlMouslie, Rabya |
author_GND | (DE-588)1299507484 |
author_facet | AlMouslie, Rabya |
author_role | aut |
author_sort | AlMouslie, Rabya |
author_variant | r a ra |
building | Verbundindex |
bvnumber | BV049103211 |
classification_rvk | AP 59783 HV 15950 |
collection | ebook |
ctrlnum | (OCoLC)1401195033 (DE-599)BVBBV049103211 |
discipline | Allgemeines Anglistik / Amerikanistik |
discipline_str_mv | Allgemeines Anglistik / Amerikanistik |
format | Thesis Electronic eBook |
fullrecord | <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>06786nmm a2200853 c 4500</leader><controlfield tag="001">BV049103211</controlfield><controlfield tag="003">DE-604</controlfield><controlfield tag="005">20231201 </controlfield><controlfield tag="006">a m||| 00||| </controlfield><controlfield tag="007">cr|uuu---uuuuu</controlfield><controlfield tag="008">230817s2023 |||| o||u| ||||||eng d</controlfield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.18452/26982</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/27768-0</subfield><subfield code="2">urn</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1401195033</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-599)BVBBV049103211</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-604</subfield><subfield code="b">ger</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">eng</subfield></datafield><datafield tag="049" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-11</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">AP 59783</subfield><subfield code="0">(DE-625)7794:743</subfield><subfield code="2">rvk</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">HV 15950</subfield><subfield code="0">(DE-625)163759:</subfield><subfield code="2">rvk</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="8">1\p</subfield><subfield code="a">791.436</subfield><subfield code="2">23ksdnb</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="8">2\p</subfield><subfield code="a">791</subfield><subfield code="2">23sdnb</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">AlMouslie, Rabya</subfield><subfield code="e">Verfasser</subfield><subfield code="0">(DE-588)1299507484</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">The cinema of anxieties</subfield><subfield code="b">rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies</subfield><subfield code="c">von MA, Rabya AlMouslie</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin</subfield><subfield code="c">[2023?]</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 Online-Ressource (viii, 375 Seiten)</subfield><subfield code="b">Illustrationen</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="500" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Tag der Verteidigung 24.03.2023</subfield></datafield><datafield tag="500" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Der Text enthält eine Zusammenfassung in deutscher und englischer Sprache.</subfield></datafield><datafield tag="500" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Veröffentlichung der elektronischen Ressource auf dem edoc-Server der Humboldt-Universität zu Berlin: 2023</subfield></datafield><datafield tag="502" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Dissertation</subfield><subfield code="c">Humboldt-Universität zu Berlin</subfield><subfield code="d">2023</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1="8" ind2=" "><subfield code="a">Dieses Buch ruft das Genre Kino der (kollektiven) Ängste ins Leben und beschreibt und analysiert dieses Genre anhand beispielhafter Fallstudien nach dem 9/11. Es liefert vielschichtige Filmanalysen zu vier Hollywood-Filmen; Crash (2004), The Brave One (2007), The Company Men (2010) und The Purge: Election Year (2016). Diese Forschung stellt einen Versuch dar, eine abgrenzende Definition dieses Kinos als filmisches (Sub-)Genre zu konzipieren und einen Überblick über die Eigenschaften dieses Kinos zu geben, wobei besonderes Augenmerk auf post-9/11 Filme mit der Angst-Narrativ der inneren Bedrohung gelegt wird. Dieses Genre steht an der Schnittstelle ästhetischer Erkenntnisse, historischer Entwicklungen, kultureller Phänomene und politisch-ideologischer Schattierungen, was die Hybridisierung zu einem der Hauptmerkmale dieser Filmgattung macht. Diese Studie betrachtet das kollektive Angstkino nach dem 9/11 als eine Ansammlung historischer Ängste, von denen einige aus genau dieser Zeit stammen (wie der Patriot Act und die ständigen Alarmstufen Rot), während andere auf frühere Epochen der US-Geschichte zurückgehen (wie die Ankunft der ersten europäischen Siedler in einer unbekannten feindlichen Umgebung, die Hexenjagd in Salem, der Rote Schrecken, die Bürgerrechtsbewegung und die satanische Panik). Anders gesagt, das Buch untersucht die inneren Assoziationen der Filme mit einer Reihe historischer Ängste von der Gründung Amerikas bis zur Gegenwart. Darüber hinaus geht diese Studie den Echos dieser Ängste nach und beleuchtet ihre Ausdrucksformen und ihre Echos in anderen Filmen, literarischen Werken, Genres und Mythen. [...]</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1="8" ind2=" "><subfield code="a">Englische Version: This book brings 'the cinema of (collective) anxieties' to life as a genre, and it describes and analyzes this genre based on exemplary post-9/11 case studies. Thus, it provides multilayered film analyses of four Hollywood movies; Crash (2004), The Brave One (2007), The Company Men (2010), and The Purge: Election Year (2016). This research constitutes an attempt to conceptualize a demarcating definition of this cinema as a cinematic (sub)genre and to provide an outline of the traits and characteristics of this cinema while paying special attention to the cycle of post-9/11 movies depicting the fear narrative of internal threat. This genre stands at a junction of aesthetic realizations, historical developments, cultural phenomena, and political-ideological shades, which makes hybridization one of the leading features of this cinematic genre. This study approaches the post-9/11 collective anxiety cinema as an accumulation of historical anxieties, some of which stem from this very period (such as the Patriot Act and the constant Red Alerts), while others date back to earlier eras in US history (such as the arrival of the first European settlers in an unknown hostile environment, the Salem Witch Hunt, the Red Scare, the civil rights movement, and the Satanic panic). In other words, the book explores the films' inner associations with bundles of historical anxieties from the inception of America until the current era. Furthermore, this study traces the echoes of these anxieties and highlights their forms of expression and their echoes in other movies, literary works, genres, and myths. Although the examined anxieties are often tied to relatively specific problems (like racial anxieties and culture wars; crime anxieties and gun culture; economic anxieties and the financial crash; political anxiety and election paranoia), they are still largely, in the author's view, the product of half a century of neoliberal policies.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="8">3\p</subfield><subfield code="a">Film</subfield><subfield code="0">(DE-588)4017102-4</subfield><subfield code="2">gnd</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="8">4\p</subfield><subfield code="a">Angst</subfield><subfield code="g">Motiv</subfield><subfield code="0">(DE-588)4245657-5</subfield><subfield code="2">gnd</subfield></datafield><datafield tag="651" ind1=" " ind2="7"><subfield code="8">5\p</subfield><subfield code="a">USA</subfield><subfield code="0">(DE-588)4078704-7</subfield><subfield code="2">gnd</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Kollektive Angst</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Filmgattung</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Genre</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Hollywood</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9/11</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Filmanalyse</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ideologie</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mythen</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Politik</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Medien</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Narrativ</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Crash</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The Brave One</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The Company Men</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The Purge: Election Year</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">collective anxiety</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">fear</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">paranoia</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">racial anxiety</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">crime anxiety</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">economic anxiety</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">political anxiety</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Hollywood</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">movie</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">cinema</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">the American dream</subfield></datafield><datafield tag="655" ind1=" " ind2="7"><subfield code="0">(DE-588)4113937-9</subfield><subfield code="a">Hochschulschrift</subfield><subfield code="2">gnd-content</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Erscheint auch als</subfield><subfield code="a">AlMouslie, Rabya</subfield><subfield code="t">The cinema of anxieties</subfield><subfield code="c">rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies</subfield><subfield code="n">Druck-Ausgabe</subfield><subfield code="w">(DE-604)BV049103243</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">http://edoc.hu-berlin.de/18452/27768</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="z">kostenfrei</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ebook</subfield></datafield><datafield tag="999" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-034364703</subfield></datafield><datafield tag="883" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">1\p</subfield><subfield code="a">aepkn</subfield><subfield code="c">0,99235</subfield><subfield code="d">20230823</subfield><subfield code="q">DE-101</subfield><subfield code="u">https://d-nb.info/provenance/plan#aepkn</subfield></datafield><datafield tag="883" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">2\p</subfield><subfield code="a">emasg</subfield><subfield code="c">0,49642</subfield><subfield code="d">20230823</subfield><subfield code="q">DE-101</subfield><subfield code="u">https://d-nb.info/provenance/plan#emasg</subfield></datafield><datafield tag="883" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">3\p</subfield><subfield code="a">emagnd</subfield><subfield code="c">0,37024</subfield><subfield code="d">20230823</subfield><subfield code="q">DE-101</subfield><subfield code="u">https://d-nb.info/provenance/plan#emagnd</subfield></datafield><datafield tag="883" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">4\p</subfield><subfield code="a">emagnd</subfield><subfield code="c">0,06938</subfield><subfield code="d">20230823</subfield><subfield code="q">DE-101</subfield><subfield code="u">https://d-nb.info/provenance/plan#emagnd</subfield></datafield><datafield tag="883" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">5\p</subfield><subfield code="a">emagnd</subfield><subfield code="c">0,91829</subfield><subfield code="d">20230823</subfield><subfield code="q">DE-101</subfield><subfield code="u">https://d-nb.info/provenance/plan#emagnd</subfield></datafield></record></collection> |
genre | (DE-588)4113937-9 Hochschulschrift gnd-content |
genre_facet | Hochschulschrift |
geographic | 5\p USA (DE-588)4078704-7 gnd |
geographic_facet | USA |
id | DE-604.BV049103211 |
illustrated | Not Illustrated |
index_date | 2024-07-03T22:33:15Z |
indexdate | 2024-07-10T09:55:25Z |
institution | BVB |
language | English |
oai_aleph_id | oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-034364703 |
oclc_num | 1401195033 |
open_access_boolean | 1 |
owner | DE-11 |
owner_facet | DE-11 |
physical | 1 Online-Ressource (viii, 375 Seiten) Illustrationen |
psigel | ebook |
publishDate | 2023 |
publishDateSearch | 2023 |
publishDateSort | 2023 |
record_format | marc |
spelling | AlMouslie, Rabya Verfasser (DE-588)1299507484 aut The cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies von MA, Rabya AlMouslie Berlin [2023?] 1 Online-Ressource (viii, 375 Seiten) Illustrationen txt rdacontent c rdamedia cr rdacarrier Tag der Verteidigung 24.03.2023 Der Text enthält eine Zusammenfassung in deutscher und englischer Sprache. Veröffentlichung der elektronischen Ressource auf dem edoc-Server der Humboldt-Universität zu Berlin: 2023 Dissertation Humboldt-Universität zu Berlin 2023 Dieses Buch ruft das Genre Kino der (kollektiven) Ängste ins Leben und beschreibt und analysiert dieses Genre anhand beispielhafter Fallstudien nach dem 9/11. Es liefert vielschichtige Filmanalysen zu vier Hollywood-Filmen; Crash (2004), The Brave One (2007), The Company Men (2010) und The Purge: Election Year (2016). Diese Forschung stellt einen Versuch dar, eine abgrenzende Definition dieses Kinos als filmisches (Sub-)Genre zu konzipieren und einen Überblick über die Eigenschaften dieses Kinos zu geben, wobei besonderes Augenmerk auf post-9/11 Filme mit der Angst-Narrativ der inneren Bedrohung gelegt wird. Dieses Genre steht an der Schnittstelle ästhetischer Erkenntnisse, historischer Entwicklungen, kultureller Phänomene und politisch-ideologischer Schattierungen, was die Hybridisierung zu einem der Hauptmerkmale dieser Filmgattung macht. Diese Studie betrachtet das kollektive Angstkino nach dem 9/11 als eine Ansammlung historischer Ängste, von denen einige aus genau dieser Zeit stammen (wie der Patriot Act und die ständigen Alarmstufen Rot), während andere auf frühere Epochen der US-Geschichte zurückgehen (wie die Ankunft der ersten europäischen Siedler in einer unbekannten feindlichen Umgebung, die Hexenjagd in Salem, der Rote Schrecken, die Bürgerrechtsbewegung und die satanische Panik). Anders gesagt, das Buch untersucht die inneren Assoziationen der Filme mit einer Reihe historischer Ängste von der Gründung Amerikas bis zur Gegenwart. Darüber hinaus geht diese Studie den Echos dieser Ängste nach und beleuchtet ihre Ausdrucksformen und ihre Echos in anderen Filmen, literarischen Werken, Genres und Mythen. [...] Englische Version: This book brings 'the cinema of (collective) anxieties' to life as a genre, and it describes and analyzes this genre based on exemplary post-9/11 case studies. Thus, it provides multilayered film analyses of four Hollywood movies; Crash (2004), The Brave One (2007), The Company Men (2010), and The Purge: Election Year (2016). This research constitutes an attempt to conceptualize a demarcating definition of this cinema as a cinematic (sub)genre and to provide an outline of the traits and characteristics of this cinema while paying special attention to the cycle of post-9/11 movies depicting the fear narrative of internal threat. This genre stands at a junction of aesthetic realizations, historical developments, cultural phenomena, and political-ideological shades, which makes hybridization one of the leading features of this cinematic genre. This study approaches the post-9/11 collective anxiety cinema as an accumulation of historical anxieties, some of which stem from this very period (such as the Patriot Act and the constant Red Alerts), while others date back to earlier eras in US history (such as the arrival of the first European settlers in an unknown hostile environment, the Salem Witch Hunt, the Red Scare, the civil rights movement, and the Satanic panic). In other words, the book explores the films' inner associations with bundles of historical anxieties from the inception of America until the current era. Furthermore, this study traces the echoes of these anxieties and highlights their forms of expression and their echoes in other movies, literary works, genres, and myths. Although the examined anxieties are often tied to relatively specific problems (like racial anxieties and culture wars; crime anxieties and gun culture; economic anxieties and the financial crash; political anxiety and election paranoia), they are still largely, in the author's view, the product of half a century of neoliberal policies. 3\p Film (DE-588)4017102-4 gnd 4\p Angst Motiv (DE-588)4245657-5 gnd 5\p USA (DE-588)4078704-7 gnd Kollektive Angst Filmgattung Genre Hollywood 9/11 Filmanalyse Ideologie Mythen Politik Medien Narrativ Crash The Brave One The Company Men The Purge: Election Year collective anxiety fear paranoia racial anxiety crime anxiety economic anxiety political anxiety movie cinema the American dream (DE-588)4113937-9 Hochschulschrift gnd-content Erscheint auch als AlMouslie, Rabya The cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies Druck-Ausgabe (DE-604)BV049103243 http://edoc.hu-berlin.de/18452/27768 Verlag kostenfrei Volltext 1\p aepkn 0,99235 20230823 DE-101 https://d-nb.info/provenance/plan#aepkn 2\p emasg 0,49642 20230823 DE-101 https://d-nb.info/provenance/plan#emasg 3\p emagnd 0,37024 20230823 DE-101 https://d-nb.info/provenance/plan#emagnd 4\p emagnd 0,06938 20230823 DE-101 https://d-nb.info/provenance/plan#emagnd 5\p emagnd 0,91829 20230823 DE-101 https://d-nb.info/provenance/plan#emagnd |
spellingShingle | AlMouslie, Rabya The cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies 3\p Film (DE-588)4017102-4 gnd 4\p Angst Motiv (DE-588)4245657-5 gnd |
subject_GND | (DE-588)4017102-4 (DE-588)4245657-5 (DE-588)4078704-7 (DE-588)4113937-9 |
title | The cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies |
title_auth | The cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies |
title_exact_search | The cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies |
title_exact_search_txtP | The cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies |
title_full | The cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies von MA, Rabya AlMouslie |
title_fullStr | The cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies von MA, Rabya AlMouslie |
title_full_unstemmed | The cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies von MA, Rabya AlMouslie |
title_short | The cinema of anxieties |
title_sort | the cinema of anxieties rethinking collective anxieties as a genre in post 9 11 hollywood movies |
title_sub | rethinking collective anxieties as a genre in post-9/11 Hollywood movies |
topic | 3\p Film (DE-588)4017102-4 gnd 4\p Angst Motiv (DE-588)4245657-5 gnd |
topic_facet | Film Angst Motiv USA Hochschulschrift |
url | http://edoc.hu-berlin.de/18452/27768 |
work_keys_str_mv | AT almouslierabya thecinemaofanxietiesrethinkingcollectiveanxietiesasagenreinpost911hollywoodmovies |