Affektpoetiken des New Hollywood: Suspense, Paranoia und Melancholie
"How do spectators become emotionally involved in cinema? Starting from this question, the book suggests an original view about a critical period in United States film history. In a detailed analysis of individual films, an image emerges of a complex interplay between three affective modes - su...
Gespeichert in:
1. Verfasser: | |
---|---|
Format: | Elektronisch E-Book |
Sprache: | English |
Veröffentlicht: |
Berlin ; Boston
De Gruyter
2016
|
Schriftenreihe: | Cinepoetics
2 |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
Zusammenfassung: | "How do spectators become emotionally involved in cinema? Starting from this question, the book suggests an original view about a critical period in United States film history. In a detailed analysis of individual films, an image emerges of a complex interplay between three affective modes - suspense, paranoia, and melancholy - which draw the spectators to reflect in unique ways about contradictions in their own feelings."-- |
Beschreibung: | 1610 |
Beschreibung: | 1 Online-Ressource |
ISBN: | 3110488736 3110488760 9783110488739 9783110488760 |
Zugangseinschränkungen: | Open Access |
Internformat
MARC
LEADER | 00000nmm a22000008c 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | BV048278697 | ||
003 | DE-604 | ||
007 | cr|uuu---uuuuu | ||
008 | 220610s2016 |||| o||u| ||||||eng d | ||
020 | |a 3110488736 |q (PDF) |9 3110488736 | ||
020 | |a 3110488760 |q (Epub) |9 3110488760 | ||
020 | |a 9783110488739 |q (electronic bk.) |9 9783110488739 | ||
020 | |a 9783110488760 |q (Epub) |9 9783110488760 | ||
020 | |z 9783110480115 |q (hardcover. alk. paper) |9 9783110480115 | ||
024 | 7 | |a 10.1515/9783110488739 |2 doi | |
035 | |a (OCoLC)962360038 | ||
035 | |a (DE-599)BVBBV048278697 | ||
040 | |a DE-604 |b ger |e rda | ||
041 | 0 | |a eng | |
049 | |a DE-355 |a DE-Po75 | ||
084 | |a AP 59783 |0 (DE-625)7794:743 |2 rvk | ||
100 | 1 | |a Lehmann, Hauke |d 1981- |e Verfasser |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a Affektpoetiken des New Hollywood |b Suspense, Paranoia und Melancholie |c Hauke Lehmann |
264 | 1 | |a Berlin ; Boston |b De Gruyter |c 2016 | |
300 | |a 1 Online-Ressource | ||
336 | |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |b c |2 rdamedia | ||
338 | |b cr |2 rdacarrier | ||
347 | |a text file |b PDF |2 rda | ||
490 | 0 | |a Cinepoetics |v 2 | |
500 | |a 1610 | ||
505 | 8 | |a Inhalt ; Danksagung ; 1 Die Aufspaltung des Zuschauers ; 1.1 Einleitung ; Eine Geschichte des Fühlens ; Ein Riss im Fühlen ; Der Schock der Freiheit ; 1.2 Filmische Expressivität ; Emotion in der Filmtheorie ; Filmische Bewegung und der Zuschauer ; Das Ganze und die Dauer | |
505 | 8 | |a 2.1 Theoretische Herleitung Forschungsstand zum Suspense ; Das Paradox des Suspense ; Etymologie und erste Schlussfolgerungen ; Suspense und filmische Bewegung ; Suspendieren: Aufschieben ; 2.2 Analyse ; Carrie ; Die Prom Night-Sequenz ; Die Fahrt ; Rhythmus und Perspektive | |
505 | 8 | |a 3.1 Ideengeschichtlicher Kontext und theoretische Herleitung Schwierigkeiten der Definition ; Paranoider Stil und intellektuelle Gefühle ; Paranoia und postklassisches Kino ; 3.2 Analyse ; The Parallax View ; Die Eingangssequenz ; Die Bodenlosigkeit der Geschichte | |
505 | 8 | |a Ausdruck und Erfahrung Filmische Bewegung und Emotion ; 1.3 Zur Affektpoetik des New Hollywood ; Der Begriff des New Hollywood ; Der inkohärente Text ; Das Neue am New Hollywood ; Schock und Freiheit: Modi von Affektivität ; 2 Suspense: Formen filmischen Denkens | |
505 | 8 | |a Krönung und Demütigung Aufschaukeln ; Die Zeit der Imagination ; Gesicht und Fratze ; 2.3 Schlussfolgerungen und historischer Ausblick ; Telekinese und Emotion: Schock und Suspense ; Suspense im New Hollywood: Subversion der Genres ; 3 Paranoia: Formen der Mediatisierung | |
506 | 0 | |a Open Access |5 EbpS | |
520 | 3 | |a "How do spectators become emotionally involved in cinema? Starting from this question, the book suggests an original view about a critical period in United States film history. In a detailed analysis of individual films, an image emerges of a complex interplay between three affective modes - suspense, paranoia, and melancholy - which draw the spectators to reflect in unique ways about contradictions in their own feelings."-- | |
546 | |a In German | ||
650 | 4 | |a Ästhetik | |
650 | 4 | |a Film | |
650 | 4 | |a Gefühl | |
650 | 4 | |a Melancholie | |
650 | 7 | |a Motion picture audiences |2 Psychology | |
650 | 4 | |a Motion pictures | |
650 | 7 | |a Motion pictures |2 Psychological aspects | |
650 | 4 | |a Paranoia | |
650 | 4 | |a PERFORMING ARTS / Film & Video / History & Criticism | |
650 | 4 | |a Rezeption | |
650 | 4 | |a Spannung | |
650 | 4 | |a Zuschauer | |
650 | 4 | |a Motion picture audiences |x Psychology | |
650 | 4 | |a Motion pictures |x Psychological aspects | |
650 | 4 | |a Motion pictures |z United States |x History |y 20th century | |
650 | 0 | 7 | |a Melancholie |g Motiv |0 (DE-588)4114564-1 |2 gnd |9 rswk-swf |
650 | 0 | 7 | |a Paranoia |g Motiv |0 (DE-588)4469935-9 |2 gnd |9 rswk-swf |
650 | 0 | 7 | |a Gefühl |0 (DE-588)4019702-5 |2 gnd |9 rswk-swf |
650 | 0 | 7 | |a Zuschauer |0 (DE-588)4127324-2 |2 gnd |9 rswk-swf |
650 | 0 | 7 | |a Ästhetik |0 (DE-588)4000626-8 |2 gnd |9 rswk-swf |
650 | 0 | 7 | |a Spannung |0 (DE-588)4055993-2 |2 gnd |9 rswk-swf |
650 | 0 | 7 | |a Rezeption |0 (DE-588)4049716-1 |2 gnd |9 rswk-swf |
650 | 0 | 7 | |a Film |0 (DE-588)4017102-4 |2 gnd |9 rswk-swf |
651 | 7 | |a USA |0 (DE-588)4078704-7 |2 gnd |9 rswk-swf | |
653 | 4 | |a 1900-1999 | |
653 | 2 | |a United States | |
653 | 6 | |a Electronic books | |
653 | 6 | |a History | |
655 | 7 | |0 (DE-588)4113937-9 |a Hochschulschrift |2 gnd-content | |
689 | 0 | 0 | |a USA |0 (DE-588)4078704-7 |D g |
689 | 0 | 1 | |a Film |0 (DE-588)4017102-4 |D s |
689 | 0 | 2 | |a Spannung |0 (DE-588)4055993-2 |D s |
689 | 0 | 3 | |a Paranoia |g Motiv |0 (DE-588)4469935-9 |D s |
689 | 0 | 4 | |a Melancholie |g Motiv |0 (DE-588)4114564-1 |D s |
689 | 0 | 5 | |a Rezeption |0 (DE-588)4049716-1 |D s |
689 | 0 | 6 | |a Zuschauer |0 (DE-588)4127324-2 |D s |
689 | 0 | 7 | |a Gefühl |0 (DE-588)4019702-5 |D s |
689 | 0 | 8 | |a Ästhetik |0 (DE-588)4000626-8 |D s |
689 | 0 | |5 DE-604 | |
776 | 0 | 8 | |i Erscheint auch als |n Druck-Ausgabe |a Lehmann, Hauke, 1981- |t Affektpoetiken des New Hollywood |d Berlin ; Boston : De Gruyter, 2016 |z 9783110480115 |
856 | 4 | 0 | |u https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&AN=2944610 |x Verlag |z kostenfrei |3 Volltext |
912 | |a ZDB-4-EOAC | ||
943 | 1 | |a oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-033658863 |
Datensatz im Suchindex
_version_ | 1813698912221921280 |
---|---|
adam_text | |
adam_txt | |
any_adam_object | |
any_adam_object_boolean | |
author | Lehmann, Hauke 1981- |
author_facet | Lehmann, Hauke 1981- |
author_role | aut |
author_sort | Lehmann, Hauke 1981- |
author_variant | h l hl |
building | Verbundindex |
bvnumber | BV048278697 |
classification_rvk | AP 59783 |
collection | ZDB-4-EOAC |
contents | Inhalt ; Danksagung ; 1 Die Aufspaltung des Zuschauers ; 1.1 Einleitung ; Eine Geschichte des Fühlens ; Ein Riss im Fühlen ; Der Schock der Freiheit ; 1.2 Filmische Expressivität ; Emotion in der Filmtheorie ; Filmische Bewegung und der Zuschauer ; Das Ganze und die Dauer 2.1 Theoretische Herleitung Forschungsstand zum Suspense ; Das Paradox des Suspense ; Etymologie und erste Schlussfolgerungen ; Suspense und filmische Bewegung ; Suspendieren: Aufschieben ; 2.2 Analyse ; Carrie ; Die Prom Night-Sequenz ; Die Fahrt ; Rhythmus und Perspektive 3.1 Ideengeschichtlicher Kontext und theoretische Herleitung Schwierigkeiten der Definition ; Paranoider Stil und intellektuelle Gefühle ; Paranoia und postklassisches Kino ; 3.2 Analyse ; The Parallax View ; Die Eingangssequenz ; Die Bodenlosigkeit der Geschichte Ausdruck und Erfahrung Filmische Bewegung und Emotion ; 1.3 Zur Affektpoetik des New Hollywood ; Der Begriff des New Hollywood ; Der inkohärente Text ; Das Neue am New Hollywood ; Schock und Freiheit: Modi von Affektivität ; 2 Suspense: Formen filmischen Denkens Krönung und Demütigung Aufschaukeln ; Die Zeit der Imagination ; Gesicht und Fratze ; 2.3 Schlussfolgerungen und historischer Ausblick ; Telekinese und Emotion: Schock und Suspense ; Suspense im New Hollywood: Subversion der Genres ; 3 Paranoia: Formen der Mediatisierung |
ctrlnum | (OCoLC)962360038 (DE-599)BVBBV048278697 |
discipline | Allgemeines |
discipline_str_mv | Allgemeines |
format | Electronic eBook |
fullrecord | <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>00000nmm a22000008c 4500</leader><controlfield tag="001">BV048278697</controlfield><controlfield tag="003">DE-604</controlfield><controlfield tag="007">cr|uuu---uuuuu</controlfield><controlfield tag="008">220610s2016 |||| o||u| ||||||eng d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3110488736</subfield><subfield code="q">(PDF)</subfield><subfield code="9">3110488736</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3110488760</subfield><subfield code="q">(Epub)</subfield><subfield code="9">3110488760</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110488739</subfield><subfield code="q">(electronic bk.)</subfield><subfield code="9">9783110488739</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110488760</subfield><subfield code="q">(Epub)</subfield><subfield code="9">9783110488760</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">9783110480115</subfield><subfield code="q">(hardcover. alk. paper)</subfield><subfield code="9">9783110480115</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110488739</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)962360038</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-599)BVBBV048278697</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-604</subfield><subfield code="b">ger</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">eng</subfield></datafield><datafield tag="049" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-355</subfield><subfield code="a">DE-Po75</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">AP 59783</subfield><subfield code="0">(DE-625)7794:743</subfield><subfield code="2">rvk</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Lehmann, Hauke</subfield><subfield code="d">1981-</subfield><subfield code="e">Verfasser</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Affektpoetiken des New Hollywood</subfield><subfield code="b">Suspense, Paranoia und Melancholie</subfield><subfield code="c">Hauke Lehmann</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ; Boston</subfield><subfield code="b">De Gruyter</subfield><subfield code="c">2016</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 Online-Ressource</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Cinepoetics</subfield><subfield code="v">2</subfield></datafield><datafield tag="500" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1610</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="8" ind2=" "><subfield code="a">Inhalt ; Danksagung ; 1 Die Aufspaltung des Zuschauers ; 1.1 Einleitung ; Eine Geschichte des Fühlens ; Ein Riss im Fühlen ; Der Schock der Freiheit ; 1.2 Filmische Expressivität ; Emotion in der Filmtheorie ; Filmische Bewegung und der Zuschauer ; Das Ganze und die Dauer</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="8" ind2=" "><subfield code="a">2.1 Theoretische Herleitung Forschungsstand zum Suspense ; Das Paradox des Suspense ; Etymologie und erste Schlussfolgerungen ; Suspense und filmische Bewegung ; Suspendieren: Aufschieben ; 2.2 Analyse ; Carrie ; Die Prom Night-Sequenz ; Die Fahrt ; Rhythmus und Perspektive</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="8" ind2=" "><subfield code="a">3.1 Ideengeschichtlicher Kontext und theoretische Herleitung Schwierigkeiten der Definition ; Paranoider Stil und intellektuelle Gefühle ; Paranoia und postklassisches Kino ; 3.2 Analyse ; The Parallax View ; Die Eingangssequenz ; Die Bodenlosigkeit der Geschichte</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="8" ind2=" "><subfield code="a">Ausdruck und Erfahrung Filmische Bewegung und Emotion ; 1.3 Zur Affektpoetik des New Hollywood ; Der Begriff des New Hollywood ; Der inkohärente Text ; Das Neue am New Hollywood ; Schock und Freiheit: Modi von Affektivität ; 2 Suspense: Formen filmischen Denkens</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="8" ind2=" "><subfield code="a">Krönung und Demütigung Aufschaukeln ; Die Zeit der Imagination ; Gesicht und Fratze ; 2.3 Schlussfolgerungen und historischer Ausblick ; Telekinese und Emotion: Schock und Suspense ; Suspense im New Hollywood: Subversion der Genres ; 3 Paranoia: Formen der Mediatisierung</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Open Access</subfield><subfield code="5">EbpS</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1="3" ind2=" "><subfield code="a">"How do spectators become emotionally involved in cinema? Starting from this question, the book suggests an original view about a critical period in United States film history. In a detailed analysis of individual films, an image emerges of a complex interplay between three affective modes - suspense, paranoia, and melancholy - which draw the spectators to reflect in unique ways about contradictions in their own feelings."--</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Ästhetik</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Film</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Gefühl</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Melancholie</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Motion picture audiences</subfield><subfield code="2">Psychology</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Motion pictures</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Motion pictures</subfield><subfield code="2">Psychological aspects</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Paranoia</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">PERFORMING ARTS / Film & Video / History & Criticism</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Rezeption</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Spannung</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Zuschauer</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Motion picture audiences</subfield><subfield code="x">Psychology</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Motion pictures</subfield><subfield code="x">Psychological aspects</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Motion pictures</subfield><subfield code="z">United States</subfield><subfield code="x">History</subfield><subfield code="y">20th century</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Melancholie</subfield><subfield code="g">Motiv</subfield><subfield code="0">(DE-588)4114564-1</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Paranoia</subfield><subfield code="g">Motiv</subfield><subfield code="0">(DE-588)4469935-9</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Gefühl</subfield><subfield code="0">(DE-588)4019702-5</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Zuschauer</subfield><subfield code="0">(DE-588)4127324-2</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Ästhetik</subfield><subfield code="0">(DE-588)4000626-8</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Spannung</subfield><subfield code="0">(DE-588)4055993-2</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Rezeption</subfield><subfield code="0">(DE-588)4049716-1</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Film</subfield><subfield code="0">(DE-588)4017102-4</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="651" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">USA</subfield><subfield code="0">(DE-588)4078704-7</subfield><subfield code="2">gnd</subfield><subfield code="9">rswk-swf</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">1900-1999</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2="2"><subfield code="a">United States</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2="6"><subfield code="a">Electronic books</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2="6"><subfield code="a">History</subfield></datafield><datafield tag="655" ind1=" " ind2="7"><subfield code="0">(DE-588)4113937-9</subfield><subfield code="a">Hochschulschrift</subfield><subfield code="2">gnd-content</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">USA</subfield><subfield code="0">(DE-588)4078704-7</subfield><subfield code="D">g</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="1"><subfield code="a">Film</subfield><subfield code="0">(DE-588)4017102-4</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="2"><subfield code="a">Spannung</subfield><subfield code="0">(DE-588)4055993-2</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="3"><subfield code="a">Paranoia</subfield><subfield code="g">Motiv</subfield><subfield code="0">(DE-588)4469935-9</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">Melancholie</subfield><subfield code="g">Motiv</subfield><subfield code="0">(DE-588)4114564-1</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="5"><subfield code="a">Rezeption</subfield><subfield code="0">(DE-588)4049716-1</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="6"><subfield code="a">Zuschauer</subfield><subfield code="0">(DE-588)4127324-2</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="7"><subfield code="a">Gefühl</subfield><subfield code="0">(DE-588)4019702-5</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="8"><subfield code="a">Ästhetik</subfield><subfield code="0">(DE-588)4000626-8</subfield><subfield code="D">s</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2=" "><subfield code="5">DE-604</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Erscheint auch als</subfield><subfield code="n">Druck-Ausgabe</subfield><subfield code="a">Lehmann, Hauke, 1981-</subfield><subfield code="t">Affektpoetiken des New Hollywood</subfield><subfield code="d">Berlin ; Boston : De Gruyter, 2016</subfield><subfield code="z">9783110480115</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&AN=2944610</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="z">kostenfrei</subfield><subfield code="3">Volltext</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-4-EOAC</subfield></datafield><datafield tag="943" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-033658863</subfield></datafield></record></collection> |
genre | (DE-588)4113937-9 Hochschulschrift gnd-content |
genre_facet | Hochschulschrift |
geographic | USA (DE-588)4078704-7 gnd |
geographic_facet | USA |
id | DE-604.BV048278697 |
illustrated | Not Illustrated |
index_date | 2024-07-03T20:00:48Z |
indexdate | 2024-10-23T10:07:49Z |
institution | BVB |
isbn | 3110488736 3110488760 9783110488739 9783110488760 |
language | English |
oai_aleph_id | oai:aleph.bib-bvb.de:BVB01-033658863 |
oclc_num | 962360038 |
open_access_boolean | 1 |
owner | DE-355 DE-BY-UBR DE-Po75 |
owner_facet | DE-355 DE-BY-UBR DE-Po75 |
physical | 1 Online-Ressource |
psigel | ZDB-4-EOAC |
publishDate | 2016 |
publishDateSearch | 2016 |
publishDateSort | 2016 |
publisher | De Gruyter |
record_format | marc |
series2 | Cinepoetics |
spelling | Lehmann, Hauke 1981- Verfasser aut Affektpoetiken des New Hollywood Suspense, Paranoia und Melancholie Hauke Lehmann Berlin ; Boston De Gruyter 2016 1 Online-Ressource txt rdacontent c rdamedia cr rdacarrier text file PDF rda Cinepoetics 2 1610 Inhalt ; Danksagung ; 1 Die Aufspaltung des Zuschauers ; 1.1 Einleitung ; Eine Geschichte des Fühlens ; Ein Riss im Fühlen ; Der Schock der Freiheit ; 1.2 Filmische Expressivität ; Emotion in der Filmtheorie ; Filmische Bewegung und der Zuschauer ; Das Ganze und die Dauer 2.1 Theoretische Herleitung Forschungsstand zum Suspense ; Das Paradox des Suspense ; Etymologie und erste Schlussfolgerungen ; Suspense und filmische Bewegung ; Suspendieren: Aufschieben ; 2.2 Analyse ; Carrie ; Die Prom Night-Sequenz ; Die Fahrt ; Rhythmus und Perspektive 3.1 Ideengeschichtlicher Kontext und theoretische Herleitung Schwierigkeiten der Definition ; Paranoider Stil und intellektuelle Gefühle ; Paranoia und postklassisches Kino ; 3.2 Analyse ; The Parallax View ; Die Eingangssequenz ; Die Bodenlosigkeit der Geschichte Ausdruck und Erfahrung Filmische Bewegung und Emotion ; 1.3 Zur Affektpoetik des New Hollywood ; Der Begriff des New Hollywood ; Der inkohärente Text ; Das Neue am New Hollywood ; Schock und Freiheit: Modi von Affektivität ; 2 Suspense: Formen filmischen Denkens Krönung und Demütigung Aufschaukeln ; Die Zeit der Imagination ; Gesicht und Fratze ; 2.3 Schlussfolgerungen und historischer Ausblick ; Telekinese und Emotion: Schock und Suspense ; Suspense im New Hollywood: Subversion der Genres ; 3 Paranoia: Formen der Mediatisierung Open Access EbpS "How do spectators become emotionally involved in cinema? Starting from this question, the book suggests an original view about a critical period in United States film history. In a detailed analysis of individual films, an image emerges of a complex interplay between three affective modes - suspense, paranoia, and melancholy - which draw the spectators to reflect in unique ways about contradictions in their own feelings."-- In German Ästhetik Film Gefühl Melancholie Motion picture audiences Psychology Motion pictures Motion pictures Psychological aspects Paranoia PERFORMING ARTS / Film & Video / History & Criticism Rezeption Spannung Zuschauer Motion pictures United States History 20th century Melancholie Motiv (DE-588)4114564-1 gnd rswk-swf Paranoia Motiv (DE-588)4469935-9 gnd rswk-swf Gefühl (DE-588)4019702-5 gnd rswk-swf Zuschauer (DE-588)4127324-2 gnd rswk-swf Ästhetik (DE-588)4000626-8 gnd rswk-swf Spannung (DE-588)4055993-2 gnd rswk-swf Rezeption (DE-588)4049716-1 gnd rswk-swf Film (DE-588)4017102-4 gnd rswk-swf USA (DE-588)4078704-7 gnd rswk-swf 1900-1999 United States Electronic books History (DE-588)4113937-9 Hochschulschrift gnd-content USA (DE-588)4078704-7 g Film (DE-588)4017102-4 s Spannung (DE-588)4055993-2 s Paranoia Motiv (DE-588)4469935-9 s Melancholie Motiv (DE-588)4114564-1 s Rezeption (DE-588)4049716-1 s Zuschauer (DE-588)4127324-2 s Gefühl (DE-588)4019702-5 s Ästhetik (DE-588)4000626-8 s DE-604 Erscheint auch als Druck-Ausgabe Lehmann, Hauke, 1981- Affektpoetiken des New Hollywood Berlin ; Boston : De Gruyter, 2016 9783110480115 https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&AN=2944610 Verlag kostenfrei Volltext |
spellingShingle | Lehmann, Hauke 1981- Affektpoetiken des New Hollywood Suspense, Paranoia und Melancholie Inhalt ; Danksagung ; 1 Die Aufspaltung des Zuschauers ; 1.1 Einleitung ; Eine Geschichte des Fühlens ; Ein Riss im Fühlen ; Der Schock der Freiheit ; 1.2 Filmische Expressivität ; Emotion in der Filmtheorie ; Filmische Bewegung und der Zuschauer ; Das Ganze und die Dauer 2.1 Theoretische Herleitung Forschungsstand zum Suspense ; Das Paradox des Suspense ; Etymologie und erste Schlussfolgerungen ; Suspense und filmische Bewegung ; Suspendieren: Aufschieben ; 2.2 Analyse ; Carrie ; Die Prom Night-Sequenz ; Die Fahrt ; Rhythmus und Perspektive 3.1 Ideengeschichtlicher Kontext und theoretische Herleitung Schwierigkeiten der Definition ; Paranoider Stil und intellektuelle Gefühle ; Paranoia und postklassisches Kino ; 3.2 Analyse ; The Parallax View ; Die Eingangssequenz ; Die Bodenlosigkeit der Geschichte Ausdruck und Erfahrung Filmische Bewegung und Emotion ; 1.3 Zur Affektpoetik des New Hollywood ; Der Begriff des New Hollywood ; Der inkohärente Text ; Das Neue am New Hollywood ; Schock und Freiheit: Modi von Affektivität ; 2 Suspense: Formen filmischen Denkens Krönung und Demütigung Aufschaukeln ; Die Zeit der Imagination ; Gesicht und Fratze ; 2.3 Schlussfolgerungen und historischer Ausblick ; Telekinese und Emotion: Schock und Suspense ; Suspense im New Hollywood: Subversion der Genres ; 3 Paranoia: Formen der Mediatisierung Ästhetik Film Gefühl Melancholie Motion picture audiences Psychology Motion pictures Motion pictures Psychological aspects Paranoia PERFORMING ARTS / Film & Video / History & Criticism Rezeption Spannung Zuschauer Motion pictures United States History 20th century Melancholie Motiv (DE-588)4114564-1 gnd Paranoia Motiv (DE-588)4469935-9 gnd Gefühl (DE-588)4019702-5 gnd Zuschauer (DE-588)4127324-2 gnd Ästhetik (DE-588)4000626-8 gnd Spannung (DE-588)4055993-2 gnd Rezeption (DE-588)4049716-1 gnd Film (DE-588)4017102-4 gnd |
subject_GND | (DE-588)4114564-1 (DE-588)4469935-9 (DE-588)4019702-5 (DE-588)4127324-2 (DE-588)4000626-8 (DE-588)4055993-2 (DE-588)4049716-1 (DE-588)4017102-4 (DE-588)4078704-7 (DE-588)4113937-9 |
title | Affektpoetiken des New Hollywood Suspense, Paranoia und Melancholie |
title_auth | Affektpoetiken des New Hollywood Suspense, Paranoia und Melancholie |
title_exact_search | Affektpoetiken des New Hollywood Suspense, Paranoia und Melancholie |
title_exact_search_txtP | Affektpoetiken des New Hollywood Suspense, Paranoia und Melancholie |
title_full | Affektpoetiken des New Hollywood Suspense, Paranoia und Melancholie Hauke Lehmann |
title_fullStr | Affektpoetiken des New Hollywood Suspense, Paranoia und Melancholie Hauke Lehmann |
title_full_unstemmed | Affektpoetiken des New Hollywood Suspense, Paranoia und Melancholie Hauke Lehmann |
title_short | Affektpoetiken des New Hollywood |
title_sort | affektpoetiken des new hollywood suspense paranoia und melancholie |
title_sub | Suspense, Paranoia und Melancholie |
topic | Ästhetik Film Gefühl Melancholie Motion picture audiences Psychology Motion pictures Motion pictures Psychological aspects Paranoia PERFORMING ARTS / Film & Video / History & Criticism Rezeption Spannung Zuschauer Motion pictures United States History 20th century Melancholie Motiv (DE-588)4114564-1 gnd Paranoia Motiv (DE-588)4469935-9 gnd Gefühl (DE-588)4019702-5 gnd Zuschauer (DE-588)4127324-2 gnd Ästhetik (DE-588)4000626-8 gnd Spannung (DE-588)4055993-2 gnd Rezeption (DE-588)4049716-1 gnd Film (DE-588)4017102-4 gnd |
topic_facet | Ästhetik Film Gefühl Melancholie Motion picture audiences Motion pictures Paranoia PERFORMING ARTS / Film & Video / History & Criticism Rezeption Spannung Zuschauer Motion picture audiences Psychology Motion pictures Psychological aspects Motion pictures United States History 20th century Melancholie Motiv Paranoia Motiv USA Hochschulschrift |
url | https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&AN=2944610 |
work_keys_str_mv | AT lehmannhauke affektpoetikendesnewhollywoodsuspenseparanoiaundmelancholie |