Bauhaus-Paradigmen: Künste, Design und Pädagogik

As a result of its aspiration to design the world comprehensively and to take action pedagogically based on the arts, the Bauhaus established an inseparable link between architecture, design, art, and pedagogy. The effects of this in-depth desire for reform can also still be recognized in art, archi...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Weitere Verfasser: Röhl, Anne 1984- (HerausgeberIn), Schütte, André 1985- (HerausgeberIn), Knobloch, Phillip D. Th. 1976- (HerausgeberIn), Hornäk, Sara 1971- (HerausgeberIn), Henning, Susanne 1967- (HerausgeberIn), Gimbel, Katharina (HerausgeberIn)
Format: Elektronisch E-Book
Sprache:German
Veröffentlicht: Berlin ; Boston De Gruyter [2021]
© 2021
Schlagworte:
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Volltext
Zusammenfassung:As a result of its aspiration to design the world comprehensively and to take action pedagogically based on the arts, the Bauhaus established an inseparable link between architecture, design, art, and pedagogy. The effects of this in-depth desire for reform can also still be recognized in art, architecture, design, and contemporary processes of aesthetic education one hundred years after the school's founding. The resonance of the Bauhaus is thus the topic of this book. Thevarious texts reflect on the Bauhaus from the perspectives of the history of art and design, art education, and educational science with respect to the aspects: reception in popular culture, education through design, material in teaching, and the Bauhaus as a regulative idea in the digital age
Das Bauhaus stellte durch den Anspruch, Welt umfassend zu gestalten und aus den Künsten heraus pädagogisch zu handeln, Architektur, Design, Kunst und Pädagogik in einen untrennbaren Zusammenhang. Die Wirkungen dieses tiefgreifenden Reformwillens sind auch hundert Jahre nach der Gründung noch erkennbar in Kunst, Architektur, Design und gegenwärtigen Prozessen der ästhetischen Bildung erkennbar. Diese Resonanz des Bauhauses ist Gegenstand des vorliegenden Bandes. Aus den Perspektiven von Kunst- und Designgeschichte, Kunstpädagogik und Erziehungswissenschaft reflektieren die unterschiedlichen Beiträge das Bauhaus in Bezug auf die Aspekte: Populärkulturelle Rezeption, Erziehung durch Gestaltung, Material in der Lehre sowie das Bauhaus als regulative Idee im digitalen Zeitalter
Beschreibung:1 Online-Ressource (421 Seiten) Illustrationen
ISBN:9783110745054
DOI:10.1515/9783110745054

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